Hoe zelf een landschap te maken voor Stellarium?

geukensp

Meteoriet
Duidelijk filmpje! De foto nemen is best snel gedaan, maar het Photoshop gedeelte. Nog nooit met Photoshop gewerkt, heb het zelf niet. Weet niet goed hier aan te beginnen.

Sven J

Stofdeeltje
Duidelijk filmpje! De foto nemen is best snel gedaan, maar het Photoshop gedeelte. Nog nooit met Photoshop gewerkt, heb het zelf niet. Weet niet goed hier aan te beginnen.
Aangezien Photoshop betalend is, heb ik hiervoor Gimp gebruikt. Hoe je het moet doen in Gimp is gelijkaardig aan hoe je het doet in Photoshop, zoals in het filmpje.

Je kan ook de hemel vrij selecteren (de vrije selectie tool) en deze dan verwijderen uit de afbeelding. Is iets slordiger maar vereist minder tools.

geukensp

Meteoriet
In het filmpje waar Photoshop gebruikt wordt, gebruiken ze die sliderbar waardoor de zwarte achtergrond erdoor komt. Wat het equivalent van deze slider in GIMP? Hopelijk heeft iemand enig idee šŸ˜€

schoenmaker

Didymos
In het filmpje waar Photoshop gebruikt wordt, gebruiken ze die sliderbar waardoor de zwarte achtergrond erdoor komt. Wat het equivalent van deze slider in GIMP? Hopelijk heeft iemand enig idee šŸ˜€
Ik denk dat de Fuzzy Select is wat je zoekt. Geen ervaringsdeskundige in GIMP overigens (net tien minuten geleden voor het eerst geinstalleerd).

geukensp

Meteoriet
Bedankt! Ik heb in opvolging van deze input nog wat verder gezocht en nog dit filmpje gevonden.
Hier worden verschillende technieken uitgelegd, waaronder deze van hierboven. Het is me met al deze tips ook effectief gelukt. Ook geĆÆmporteerd in stellarium. Het enigste probleem dat over momenteel overblijft is de oriĆ«ntatie. Mijn landschap is nog niet juist noord georiĆ«nteerd. Ik heb zitten spelen met die parameter maar er veranderd precies niets. Heb ook al een s de folder enzo verander van naam om caching problemen te vermijden maar het blijft hetzelfde.

Het enigste probleem dat over momenteel overblijft is de oriƫntatie. Mijn landschap is nog niet juist noord georiƫnteerd. Ik heb zitten spelen met die parameter maar er veranderd precies niets. Heb ook al een s de folder enzo verander van naam om caching problemen te vermijden maar het blijft hetzelfde.

De horizontale oriƫntatie is te veranderen in het bestand landscape.ini , dat in dezelfde folder opgeslagen moet worden als de (panorama-)foto.
Experimenteer met het getal in de regel angle_rotatez.
Voorbeeld:

[landscape]
name = MijnWaarneemplek
author = MijnNaam
description = op een donkere plek
\nSource image (c) Fotograaf
type = spherical
maptex = MijnFoto.png
angle_rotatez=50

[location]
planet = Earth
latitude = +53d00'00"
longitude = +06d00'00"
altitude = 15

Quaoar

Donateur
Ik weet niet of het alleen voor mij gold maar ik moest elke keer het landschap zip bestand waar de .ini en .png zaten opnieuw importeren in Stellarium om veranderingen te zien die ik in de .ini had gewijzigd. Dus eerst landschap verwijderen uit Stellarium...dan de nieuwe aangepaste zip importeren. Stellarium sluiten en weer openen en het landschap selecteren. Ik dacht dat moet toch makkelijker kunnen...maar helaas. Het zo maar in de 'landscape folder zetten van de .ini. en png folder werkt bij mij niet. Ik heb nu vier eigen landschappen in Stellarium maar ze staan niet in de 'landscape' folder zelf maar ik kan ze wel selecteren in Stellarium. Snap niet echt waarom maar het werkt zo bij mij.

ik heb voor elk landschap een subfolder gemaakt, bijv. Stellarium\landscapes\waarneemplek1.
In elke subfolder staat een eigen landscape.ini bestand met de aangepaste gegevens van die specifieke waarneemplek.

geukensp

Meteoriet
ik heb voor elk landschap een subfolder gemaakt, bijv. Stellarium\landscapes\waarneemplek1.
In elke subfolder staat een eigen landscape.ini bestand met de aangepaste gegevens van die specifieke waarneemplek.
Zo is het bij mij ook. Alleen krijg ik de indruk dat die parameter angle_rotatez in mijn geval niet mee genomen wordt.

Bovenaan Onderaan