Hoe ver is James Webb

meegja

Chaoot
Yep,1 miljoen voorbij. En de secundaire spiegel succesvol uitgevouwen. En ook de radiator om warmte bij de instrumenten vandaan te halen ook uitgevouwen. En nu bezig met voorbereidingen om het eerste deel van de primaire spiegel uit te vouwen. En dat alles momenteel met een mooie kruissnelheid van 1555 km/uur :)

We hebben met z'n allen in ieder geval genoeg tijd om af te kicken van dit alles als het eenmaal op L2 is ;)

Roel

R3ndang666
Ja, wazn!!!

Ik vroeg me af, als het uitvouwen van die spiegel-oren nou niet was gelukt, was de kijker dan onbruikbaar geworden? Of hadden we dan gewoon een halve Webb gehad?

ArnoM

Donateur
Ja, wazn!!!

Ik vroeg me af, als het uitvouwen van die spiegel-oren nou niet was gelukt, was de kijker dan onbruikbaar geworden? Of hadden we dan gewoon een halve Webb gehad?
Wat ik begreep na het uitklappen van de vangspiegel was dat ze dan inderdaad van de spiegeldelen gebruik hadden gemaakt die wel beschikbaar waren. Dus maar een deel van de oppervlak beschikbaar, maar wel bruikbaar.

Er is geen camera mee om de JWST te laten zien tijdens het uitklappen. Te veel moeite/geld/moeilijkheden (bijv warmtestraling aan de koude kant door de camera wat ze nu precies niet willen). Ze hebben een animatie gebouwd die gevoed wordt met telemetrie van de JWST zelf.

Volgende stap is het in focus brengen van alle afzonderlijke spiegels (18stuks). Ook hier kunnen er dingen mis gaan (bijv een spiegel die vast zit). Hij is er dus nog niet helemaal, maar wel erg dichtbij.

Erg gaaf om dit zo mee te maken.

Observer

Uranus
Volgende stap is het in focus brengen van alle afzonderlijke spiegels (18stuks). Ook hier kunnen er dingen mis gaan (bijv een spiegel die vast zit). Hij is er dus nog niet helemaal, maar wel erg dichtbij.
Dat zou de zaak toch (voor)goed verzieken. :(

meegja

Chaoot
Het gaat inderdaad allemaal heel voorspoedig. En nog wat meer goed nieuws :D

Er was al bekend dat de "leeftijd" van een werkende JWST bij was gesteld naar ongeveer 15 jaar door de goede lancering van de Ariane 5.
De JWST Mission Systems Engineer heeft nu echter gesteld dat dat 20 jaar kan worden door de perfect lancering van de Ariane 5 :D

AtM

Prutser
Er is geen camera mee om de JWST te laten zien tijdens het uitklappen. Te veel moeite/geld/moeilijkheden (bijv warmtestraling aan de koude kant door de camera wat ze nu precies niet willen). Ze hebben een animatie gebouwd die gevoed wordt met telemetrie van de JWST zelf.
Wellicht valt met HST een redelijke foto te maken?

Edit: oh nee, als ik het snel bereken is hij pakweg 0.001", ook voor Hubble wat te klein...

Wellicht valt met HST een redelijke foto te maken?

Edit: oh nee, als ik het snel bereken is hij pakweg 0.001", ook voor Hubble wat te klein...
Klopt aardig. JWST is met 22 meter over zijn grootste lengte en een afstand van 1,5 miljoen kilometer een object van 0,003 boogseconde. Het oplossend vermogen van de Hubble is 0,04 boogseconde, dus die ziet idd geen details.

Bovenaan Onderaan