• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Hoe in focus met Dobsonian en 3x Barlow .

Dobs10

Quaoar
Hallo,

Aanstaande vrijdag ziet het er veel belovend uit , wat betreft het waarnemen van de planeten en andere objecten uiteraard .
Afgelopen weken veel geoefend op Jupiter .
En daarbij ook de nodige software gebruikt Registax/Autostakkert/PIPP .
Maar de foto’s zijn nog niet helemaal naar me zin .
Nou word het a.s. Vrijdag erg mooi weer en wou ik graag met een barlow x3 en een DSLR camera prachtige video’s maken .

Alleen vraag ik me af of ik met een Dobsonian in focus komt aangezien ik het 2 inch busje er weer op moet draaien ? (Uiteraard met een Barlow x3).

Groetjes Dobs10 .
 

sixela

Alexis - moderator
Ik snap van je laatste zin werkelijk niets. Daarbij komt nog dat je helemaal niet uit de doeken doet welke Barlow je hebt en hoe je mechanisch een DSLR wilt aansluiten (en waarom een DSLR?)
 

Neo

Donateur
Waarschijnlijk zal je weer moeten terugbouwen naar de 1,25" opstelling zoals je visueel zou waarnemen.
De camera kan dan met een korte 1,25" insteekbus direct in de barlow.
 

Dobs10

Quaoar
Ik snap van je laatste zin werkelijk niets. Daarbij komt nog dat je helemaal niet uit de doeken doet welke Barlow je hebt en hoe je mechanisch een DSLR wilt aansluiten (en waarom een DSLR?)

Om een 3x Barlow oculair in je focus te doen heb je een 2 inch busjes nodig , maar als ik die monteer komt me camera niet meer in focus omdat me camera dan niet te dicht op me telescoopbuis is .
Mijn vraag is eigenlijk of ik met een 3x Barlow en een camera nog wel in focus kom . Misschien dat ik het zo beter omschrijf .
 

Dobs10

Quaoar
Waarschijnlijk zal je weer moeten terugbouwen naar de 1,25" opstelling zoals je visueel zou waarnemen.
De camera kan dan met een korte 1,25" insteekbus direct in de barlow.

Ja daar ben ik dus ook bang voor en de 1,25” insteekblad zal ik er dan bij moeten halen ? Dat kan niet gelijk op een T ring ?
 

ArnoM

Donateur
Om een 3x Barlow oculair in je focus te doen heb je een 2 inch busjes nodig , maar als ik die monteer komt me camera niet meer in focus omdat me camera dan niet te dicht op me telescoopbuis is .
Mijn vraag is eigenlijk of ik met een 3x Barlow en een camera nog wel in focus kom . Misschien dat ik het zo beter omschrijf .

Je hebt dus een 3x barlow met 2inch vatting.
Je kan het gewoon proberen of je in focus komt. Een barlow verlegt je focus naar achter (de meesten dan). Misschien verlegt die barlow het genoeg naar achter dat je alsnog met je dslr in focus komt. Maar dat is iets wat je moet uitproberen.
 

Neo

Donateur
Als je zoiets hebt als de foto beneden dan kan je camera daarmee via de T-ring en 1,25" insteekbusje direct in je barlow.

Door de barlow vervalt de noodzaak om de camerasensor dichter naar je telescoop te brengen. Een Barlow zal altijd op vrijwel dezelfde plek komen te zitten als waar je met oculairs waarneemt en projecteert het beeld juist weer een stukje verderop. Probeer dit overdag eens uit voordat je in het donker hopeloos de weg kwijt raakt...

camera.jpg - adapters
 

Dobs10

Quaoar
Als je zoiets hebt als de foto beneden dan kan je camera daarmee via de T-ring en 1,25" insteekbusje direct in je barlow.

Door de barlow vervalt de noodzaak om de camerasensor dichter naar je telescoop te brengen. Een Barlow zal altijd op vrijwel dezelfde plek komen te zitten als waar je met oculairs waarneemt en projecteert het beeld juist weer een stukje verderop. Probeer dit overdag eens uit voordat je in het donker hopeloos de weg kwijt raakt...


Oké mooi man ben ik superblij mee dat het wel kan . Dan zal ik dus alleen het 1,25” insteekbusje moeten halen , neem ik aan ?
Dat kan niet gelijk op je T-ring ? Zonder insteekbusje dus ?
 

sixela

Alexis - moderator
Let op: ten eerste gaat je barlowfactor nogal wat vergroten op die manier, maar ten tweede, met die opstelling in een barlow voor oculairs ga je meestal nooit of te nimmer in focus raken. Zo'n barlow voor oculairs is meestal gemaakt om voor oculairs met het brandvlak dicht bij de top van de barlow niet te veel in- of uitdraaien van de oculairhouder te veroorzaken.

Aangezien bij de camera de sensor 55mm verder is, raak je niet in focus (want 55mm verder indraaien zit er vaak niet in, hoewel het in de praktijk iets minder wordt omdat de barlowfactor vergroot).

Om dat te vermijden moet je vaak de barlow zo diep mogelijk in de oculairhouder laten zinken en de T-ring zo dicht mogeljik be de oculairhouder.

Met andere woorden, meestal neem je een barlow die je op dat getoonde neusstuk kunt schroeven, en dan nog een 2"-1,25" adapter met een zo laag mogelijk profiel.

Op de vraag welke barlow je hebt heb je nog geen antwoord gegeven. Daardoor krijg je antwoorden die je misschien op het verkeerde been zetten.

Er komt dan nog bij dat je een DSLR meestal gebruikt voor brede velden, en een barlow meestal voor planeten en maandetails, waarvoor je vaak net niet werkt met een DSLR.

Over wat je precies van plan bent met je DSLR te doen, en waarom je een barlow wilt gaan gebruiken, daar hebben we nog steeds het raden naar (ondanks herhaaldelijke pogingen om informatie te vragen).

Want veel geld steken in het kopen van allerlei ringen en spulletjes wanneer je beter zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/32845131969.html
(een Chinese ZWO ASI120MC-kloon) zou kunnen kopen en gewoon in de barlow zou kunnen steken, dat is een beetje contraproductief.
 

Dobs10

Quaoar
Let op: ten eerste gaat je barlowfactor nogal wat vergroten op die manier, maar ten tweede, met die opstelling in een barlow voor oculairs ga je meestal nooit of te nimmer in focus raken. Zo'n barlow voor oculairs is meestal gemaakt om voor oculairs met het brandvlak dicht bij de top van de barlow niet te veel in- of uitdraaien van de oculairhouder te veroorzaken.

Aangezien bij de camera de sensor 55mm verder is, raak je niet in focus (want 55mm verder indraaien zit er vaak niet in, hoewel het in de praktijk iets minder wordt omdat de barlowfactor vergroot).

Om dat te vermijden moet je vaak de barlow zo diep mogelijk in de oculairhouder laten zinken en de T-ring zo dicht mogeljik be de oculairhouder.

Met andere woorden, meestal neem je een barlow die je op dat getoonde neusstuk kunt schroeven, en dan nog een 2"-1,25" adapter met een zo laag mogelijk profiel.

Op de vraag welke barlow je hebt heb je nog geen antwoord gegeven. Daardoor krijg je antwoorden die je misschien op het verkeerde been zetten.

Er komt dan nog bij dat je een DSLR meestal gebruikt voor brede velden, en een barlow meestal voor planeten en maan, waarvoor je vaak net niet werkt met een DSLR. Over wat je precies van plan bent met je DSLR te doen, en waarom je een barlow wilt gaan gebruiken, daar hebben we nog steeds het raden naar (ondanks herhaaldelijke pogingen om informatie te vragen).

Mijn excuses , als ik niet gericht genoeg antwoord had gegeven ik gebruik gewoon een Barlow x3 .
Dslr word regelmatig gebruikt met een Barlow voor planeten .
Registax/PIPP/Autostakker werkt op video .
En op een canon 1100 D zit geen manuele zoom .
Regelmatig word met een DSLR een 3x Barlow gebruikt en levert echt mooie beelden op hoor .
En de antwoorden die ik krijg komen wel aardig overeen met de vraag dat ik stel .

Wat ik zeg maar bedoel is dat ik moet inzoomen om video’s te maken en dat moet verwerken in het bovengenoemde software . Er word voor planeten regelmatig een DSLR gebruikt met een 3x Barlow . Het gaat om een 3x achro Barlow . Hoop dat ik zo dan goed antwoord heb gegeven .
 

Dobs10

Quaoar
Maar snap jou ook zo een planetaire monocamera die je erbij heb gezet van aliexpres is natuurlijk wel veel beter . Maar ik heb nog geen guiding die komt later en dan is zo een camera aantrekkelijk .
 

sixela

Alexis - moderator
Maar snap jou ook zo een planetaire monocamera die je erbij heb gezet van aliexpres is natuurlijk wel veel beter . Maar ik heb nog geen guiding die komt later en dan is zo een camera aantrekkelijk .

De T7C is geen mono-camera. De T2M is mono. En ja, zo'n mono-camera, daar kun je meer guiden, maar je kunt er ook planetaire of maanfotografie mee doen. Makkelijker dan met een DSLR (waar je wel de maan mee kunt trekken, maar met vrij veel coma aan de buitenkant, maar bij planeten vooral heel veel zwart rond de planeet gaat filmen tenzij je gaat knoeien met LiveView capture).

Maar ja, het kan. En in die video komt hij inderdaad in focus (het is een drielenzige shorty barlow met een korte brandpuntsafstand, en met een camera wordt de barlowfactor een pak groter, waardoor je in focus komt).

Maak je nu al kiekjes van de maan en wil je dat doen maar iets meer "inzoomen", dan is een barlow inderdaad nuttig, maar je moet wel in focus komen.

Vandaar, nog eens: welke 3x barlow heb je?
 

Dobs10

Quaoar
De T7C is geen mono-camera. De T2M is mono. En ja, zo'n mono-camera, daar kun je meer guiden, maar je kunt er ook planetaire of maanfotografie mee doen. Makkelijker dan met een DSLR (waar je wel de maan mee kunt trekken, maar met vrij veel coma aan de buitenkant, maar bij planeten vooral heel veel zwart rond de planeet gaat filmen tenzij je gaat knoeien met LiveView capture).

Maar ja, het kan. En in die video komt hij inderdaad in focus (het is een drielenzige shorty barlow met een korte brandpuntsafstand, en met een camera wordt de barlowfactor een pak groter, waardoor je in focus komt).

Maak je nu al kiekjes van de maan en wil je dat doen maar iets meer "inzoomen", dan is een barlow inderdaad nuttig, maar je moet wel in focus komen.

Vandaar, nog eens: welke 3x barlow heb je?

Ik heb een 3x Achro Barlow . Ik had het ook al vernoemd in de vorige berichten :).
Gewoon zo een low budget die je voor €40 al koopt .
Maar snap nu waar je vraag vandaan komt , denkbaar ik er wel mee in focus kom net even geprobeerd .
 

markleeman

Donateur
Punt is denk ik dat niet alle 3x barlow's hetzelfde zijn, ook niet wat betreft focus. Bij sommige barlow's moet je bijvoorbeeld best ver de foucser naarbinnen draaien om in focus te komen, bij andere barlows juist weer niet.

Maar goed, proberen is de beste manier om erachter te komen natuurlijk, dus als dat lukt dan zit je goed. Let erop trouwens dat overdag op objecten die dichterbij staan dan ondeindig je focus verder naar buiten komt. Het kan dan zomaar zijn dat objecten aan de hemel 's nachts toch niet in focus komen. Kies je een punt flink ver weg en heb je dan nog ruim marge over naar binnen dan zit je wel goed.
 

sixela

Alexis - moderator
Inderdaad, proberen. Mik gewoon op een voorwerp overdag dat ver genoeg staat (pakweg 300-400m of meer), zet de camera met T-ring bovenop jouw barlow, en kijk of je in focus komt. 's Avonds met de maan uiteraard nog beter.

Als dat zo is, dan kun je inderdaad een T2 1,25" neusstuk kopen (en dan software leren gebruiken die zo efficiënt mogelijk filmpjes met zo min mogelijk zwart rond een planeet van je camera naar de PC haalt).

Anders, als je niet in focus komt, bespaar je je die kost.

3x achro barlows bestaan in alle maten en gewichten. Daarmee weten we niet veel: of je in focus komt hangt van de brandpuntsafstand van de barlow, hoe diep in de oculairhouder hij komt te liggen, en hoe hoog het stuk is dat uitsteekt boven de oculairhouder, en daarom moet je het maar proberen (trouwens, dat een barlow "achro" is, hoeft geen probleem te zijn, hoewel de meeste al te korte 3x barlows met goedkoop glas niet de beste zijn).

De barlowfactor zal trouwens veel groter zijn dan voor oculairs. Maar dat helpt net om in focus te komen.

Let wel: met een barlow zal je merken dat scherpstellen _gruwelijk_ precies moet zijn. Daarom had die kerel in de video zelf een motor voor zijn oculairhouder gekutseld. Je moet in LiveView inzoomen op een ster en die zo klein mogelijk maken om zeker te zijn van je focus (een Bahtinov-masker gebruiken helpt ook). Visueel maakt het niets uit --je oog stelt zelf scherp op verschillende afstanden-- en een maan die ietsje uit focus is, daar zie je nog wat op, maar een planeet net uit focus ziet er al helemaal detailloos uit.
 
Laatst bewerkt:

Dobs10

Quaoar
Inderdaad, proberen. Mik gewoon op een voorwerp overdag dat ver genoeg staat (pakweg 300-400m of meer), zet de camera met T-ring bovenop jouw barlow, en kijk of je in focus komt. 's Avonds met de maan uiteraard nog beter.

Als dat zo is, dan kun je inderdaad een T2 1,25" neusstuk kopen (en dan software leren gebruiken die zo efficiënt mogelijk filmpljes met zo min mogelijk zwart rond een planeet van je camera naar de PC haalt).

Anders, als je niet in focus komt, bespaar je je die kost.

3x achro barlows bestaan in alle maten en gewichten. Daarmee weten we niet veel: of je in focus komt hangt van de brandpuntsafstand van de barlow, hoe diep in de oculairhouder hij komt te liggen, en hoe hoog het stuk is dat uitsteekt boven de oculairhouder, en daarom moet je het maar proberen (trouwens, dat een barlow "achro" is, hoeft geen probleem te zijn, hoewel de meeste al te korte 3x barlows met goedkoop glas niet de beste zijn).

De barlowfactor zal trouwens veel groter zijn dan voor oculairs. Maar dat helpt net om in focus te komen.

Let wel: met een barlow zal je merken dat scherpstellen _gruwelijk_ precies moet zijn. Daarom had die kerel in de video zelf een motor voor zijn oculairhouder gekutseld. Je moet in LiveView inzoomen op een ster en die zo klein mogelijk maken om zeker te zijn van je focus (een Bahtinov-masker gebruiken helpt ook). Visueel maakt het niets uit --je oog stelt zelf scherp op verschillende afstanden-- en een maan die ietsje uit focus is, daar zie je nog wat op, maar een planeet net uit focus ziet er al helemaal detailloos uit.

Top , hier heb ik zeker wat aan ik ga het vrijdag wel even uitvogelen . Laat wel even weten hoe het gelopen is . Bedankt voor de uitleg :goedgedaan
 

Dobs10

Quaoar
Ja het is mogelijk om met een 3x barlow en het 2 inch busje weer op je focuser , in focus te komen .
daarentegen zitten er wel wat nadelen aan .
Aangezien het een low budget Barlow is merk je dat ook wel aan de kwaliteit . Slechte detail , ondanks je wel goede focus heb .

Maar goed tot slot , het is wel mogelijk . Dus leuk om te weten . Het is alleen jammer dat er op de canon 1100D geen manuele videozoom is en je kan de iso niet aanpassen als je video's maakt . Waardoor me missie mislukt is .

Maar dat houd de uitdaging leuk :goedgedaan
 

Dobs10

Quaoar
Nog niet helemaal zuiver maar ben er blij mee :goedgedaan nu nog een keer ver van de stad video’s maken .
 

Bijlagen

  • 0B80CBF6-C68A-4A20-8CC3-BF09AFC1B82C.jpeg
    0B80CBF6-C68A-4A20-8CC3-BF09AFC1B82C.jpeg
    9,3 KB · Weergaven: 0
Bovenaan Onderaan