hoe dien je hier klacht tegen in?

Lifesvr

Vuurbal
Blijkbaar een Nederlands “initiatief” - al lijkt het meer op opportunisme, maar intussen natuurlijk gretig gedeeld en nagevolgd in Vlaanderen. Kan dit niet op voorhand gestopt worden?

Ik zou graag klacht indienen maar mag niet gaan rondrijden om die plekken te gaan opsporen.

70CED38B-03EF-4E8B-888F-36004B452BC9.jpeg

EricG

Titan
In Vlaanderen is dat een Vlarem overtreding. Je kan daar klacht tegen indienen bij de milieu- of duurzaamheidsambtenaar van de gemeente, maar dan dien je wel te weten welke gemeente. Preventief klacht neerleggen zal niet kunnen vrees ik, vermits de overtreding niet gebeurd is.

Neo

Donateur
Joh, ik zou eerder zeggen, geniet ervan en wees blij als je zelf niets mankeert.
Het is maar een eenmalig ding van een half uurtje en geen structurele overlast.

Bij dit soort evenementen om onze helden in het zonnetje te zetten zou ik sowieso niet gauw klagen over wat overlast.

jeanpierre

keep it simple
iemand die daartegen klacht DURFT in te dienen schaadt onze hobby op de meest erge manier dat je je maar kunt bedenken. Ben ik van overtuigd. Een half uurtje eerbetoon...
En dat op een moment dat vroeg of laat erg veel mensen psychisch zwaar onder druk staan. Ik hoop eerder dat dit initiatief wekelijks wordt herhaald.
Ik wit niets van dit evenement, maar deel het nu ook zelf op social media. Voor mijn medemensen.

Gelukkig is het dan toch nog niet astronomisch donker.

lightthesky.gif - Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lightthesky.gif views: 0 grootte: 8,3 KB id: 1442617

Ik hoop eerder dat dit initiatief wekelijks wordt herhaald.
Ik hoop eerder dat mensen die de hele dag thuis opgesloten zitten 's avonds in hun achtertuin of op hun balkon gaan kijken naar de prachtige sterrenhemel en er troost uit putten.

Lifesvr

Vuurbal
Wel dan volgende week: met z’n allen sluikstorten tegen snelheidsovertredingen? Moet ook maar kunnen dan!

Zelfs onder het mom van “eerbetoon” is dit niet goed te praten. Dit is een precedent en het doet nog maar eens een schepje bovenop het gevoel waartegen we strijden.

Een beter initiatief zou zijn: doe alle openbare lichten uit, laat een kaarsje branden en ga buiten eens genieten van de sterrenhemel.

weet je wat, ik geef het op.

jeanpierre

keep it simple
Je mag dit toch niet zo erg opnemen... In Gent is er elk jaar het lichtfestival. De overgrote meerderheid van onze faculteit sterrenkunde gaat daar met graagte naartoe, ikzelf inbegrepen. Het is een evenement... Iets waar de mensen plezier aan beleven, zonder iemand kwaad te doen. Als we tegen alles wat licht is gaan ageren, dan jagen we de rest van de mensheid die geen sterren kijkt tegen ons in het harnas. Alle openbare verlichting uit ben ikzelf ook falikant tegen trouwens. Beter verlichten: dat wel.
Niet iedereen wil naar de sterren kijken. Dat moeten we ook respecteren.
Hier luiden nu naast mijn deur elke dag om 20 uur de kerkklokken als eerbetoon. Moet ik dat dan als lawaaihinder gaan zien? nee toch...

Neo

Donateur
Aan je bericht te zien moet je toch internet hebben en kan je moeilijk gemist hebben wat er de laatste weken gaande is.
Zoek anders eens op; "empathie"

giddgvb

astro.vanbuitenen.nl
Ben het met Jeanpierre eens dat als je over dit kortstondige evenement gaat klagen dat het de strijd tegen langdurige lichtvervuiling meer schade dan goed zal doen.
Als de economische gevolgen over een tijdje merkbaar worden zijn er vast wel weer meer oren naar plannen voor bezuiniging op nodeloze verlichting.

Neo

Donateur
Helemaal mee eens, zo'n evenement laten blokkeren daar valt nauwelijks iets mee te winnen maar veel mee te verliezen op de langere termijn.
- Choose your battles wisely.

sidney

Donateur
Mijn dochter is medisch laborant ( echografie, cardio, pacemakers ) ze heeft al meer Convid 19 patiënten onderzocht als dat wij tegen zullen komen op dit moment werkt ze meer dan normaal en dan gaan we zeuren over een lichtshowtje van een half uurtje.

jeanpierre

keep it simple
Mijn dochter is medisch laborant ( echografie, cardio, pacemakers ) ze heeft al meer Convid 19 patiënten onderzocht als dat wij tegen zullen komen op dit moment werkt ze meer dan normaal en dan gaan we zeuren over een lichtshowtje van een half uurtje.
vandaag is mijn oudste zoon (41) opgenomen. We hebben een vriend verloren in Italië (Begamo). Iedereen , ook wijzelf hier, heeft recht op wat 'licht' om het ludiek te zeggen.

Roel

Totaal niet relevant
Het lijkt mij inderdaad zeer verstandig om deze even te laten voor wat het is. Het is maar een half uurtje, en op dit moment vol op het orgel gaan tegen lichtvervuiling zal meer kwaad dan goed doen. De prioriteit ligt nu (volkomen terecht) even ergens anders.

Ik ben hier wel tegen, al was het alleen maar omdat dit soort zaken mensen aantrekt en dat kan niet de bedoeling zijn. Uit een lokaal nieuwsbericht hier: "... ben je in de buurt? Rijd langs en toeter, fiets of loop langs en zwaai..." ECHT?!?! KOM LANGS?! Dat is toch niet wat we hiermee willen?

>> Overigens iedereen die hierdoor wordt geraakt; sterkte. Mijn schoonzus is arts in Tilburg en ik krijg wat vreselijke verhalen mee.
Maar activiteiten die erop gericht zijn mensen naar een plek te halen, moeten we echt niet willen. Dus als dit met muziek ging ipv licht, dan was ik er net zo tegen.

jeanpierre

keep it simple
Sterren kijken in de stad : Nederland is blijbaar nog het enige lan binnen Europa waar je nog 'inde buurt' mag zijn. Hier mogen wij onsze stad of dorp niet uit. Niet met de auto, niet me de fiets en niet met de trein. Hier kueen we nergens naar een evenement gaan kijken. Alles virtueel, via skype, viber...NIET fysiek.
Dus ook niet met een vriend vijf km verder de telescoop opstellen.

RCS

Ralph
Eventjes een hart onder de riem voor de Nederlandse overheid: ik steun hun beleid.

Het is een illusie on met de huidige wereldwijde verspreiding van het virus te denken dat we het uit kunnen roeien. Dus we gaan er vroeg of laat mee in contact komen, dat is een zekerheid. We kunnen er in een paniekreactie voor kiezen om de wereld in groepjes van 1 persoon in lockdown te doen tot iedereen die besmet is beter of overleden is, dan ben je misschien van het virus af. En dit gaat gewoon niet werken met misschien uitzondering van landen zoals China waar je dit wel gewoon kan opleggen en handhaven.

Je kan ook accepteren dat mensen met het virus in contact gaan komen, en er voor zorgen dat de medische zorg de vraag aan kan. Dat kan door de verspreiding van het virus af te remmen, want stoppen kan niet meer. En dat afremmen kan je doen met draconische maatregelen of met hart voor de mens.

Virologen en epidemiologen zullen hoogst waarschijnlijk kiezen voor de twee maanden of zo zelfisolatie van alles en iedereen. Een overheid heeft nog andere belangen af te wegen. En daar vind ik dat de Nederlandse overheid een van de weinigen is die gepaste maatregelen neemt en vooruit kijkt in plaats van een paniekreactie. Of ze gelijk hebben gaan we zien.

De tijd van indammen en uitroeien van het virus is echt voorbij nu. Net zo iets als een brandmelder in een brandend huis installeren, want dat geeft de beste bescherming zegt iedereen en alle statistiek...

Stel jezelf de vraag: wanneer is het weer geoorloofd om de lock-down op te heffen, de grenzen weer te openen, mensen weer een normaal leven te laten leiden? In Hubei zijn nu al dagen geen nieuwe gevallen meer gerapporteerd. Terug naar normaal of nog in zelfisolatie blijven met gesloten grenzen om herhaling te voorkomen?

De enige zinnige oplossing die ik hier zie is de gecontroleerde verspreiding waar de Nederlandse overheid voor gekozen heeft. Het gaat naar mijn inschatting een paar jaar duren voordat er een medicijn / vaccin is dat aan alle inwoners gegeven is. Tot die tijd kan je jezelf opsluiten als je denkt dat je dat volhoudt.

En om toch nog een klein beetje on-topic te blijven: leuk zo'n lichtshow als eerbetoon, hulde voor de gedachte er achter, maar ik zie duizend keer liever de hulde die Lifesvr voorstelt met de lichten uit en een kaarsje aan.

Alleen in het donker van de nacht zijn de sterren te zien: Doe elke heldere nacht al uw lichten uit voor de helden van onze samenleving! #OnzeHeldenOnzeSterren

Bovenaan Onderaan