Hoe de rode halo's te interpreteren?

bfv

Meteoriet
Na een snelle stack en post-process zie ik het volgende op de foto

crop1.png

Nou heb ik het vermoeden dat dit komt door de opnames zelf en niet de post-process, maar ik weet niet zo goed hoe ik dit moet interpreteren. Is dit overbelichting? Of is het de consequentie van het CLS filter?
60's x 22subs @ iso1600, Canon 90D, Astronomik CLS filter.

Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Wat voor telescoop heb je? Dit lijkt eerder op IR-licht of H-alphalicht dat nog opgepikt wordt door de sensor maar door de telescoop niet op dezelfe afstand in focus wordt gebracht als de rest.

Het "gewone" CLS-filter blokkeert geen IR en met een refractor is het niet voldoende. Je moet ofwel een (bijvoorbeeld Astronomik L3) IR/UV blockfilter in serie zetten of de CLS CCD filter gebruiken (die een CLS plus een IR-blockfilter is).

Laatst bewerkt:

sixela

Ja, maar "CLS" of "CLS CCD"? En is de Canon 90D 'ontfilterd' van de ingebouwde IR/UV-cut om H-alpha beter te tonen?

bfv

Meteoriet
Nee, de camera is non-modded. Het filter is de gewone CLS, niet de ccd versie.

Laatst bewerkt:

sixela

"unmodded"?

Dan ziet het er een driedubbele reflectie uit, waarschijnlijk tussen de CLS en ingebouwde filter, óf flink wat longitudinale aberratie en sferochromatisme op rood. Het verschil kun je zien door op een hogere f/verhouding te werken. Verdwijnt het, dan zit het in de lens als je op f/2,8 werkt.

De sterren zijn flink uitgebrand maar dat kan door het snelle stretchen zijn, dat moet je zelf op een histogram zien bij de onbewerkte sub.

bfv

Meteoriet
Ik moet het maar eens op F/4.0 proberen, de defractie neem ik dan maar op de koop toe. Sowieso nog een ontzettende hoop te leren in wat ik zie en wat de oorzaak is (en hoe het op te lossen). Maar ja, als het makkelijk zou zijn was het waarschijnlijk minder leuk :)

Bovenaan Onderaan