Hoe bepaal je de magnitude van een ster op een astrofoto zonder te vergelijken met andere sterren?

WimApon

Pluto
ik gebruik een eVscope en maak daar de meest mooie astrofotoos mee. De belichtingstijden lopen soms op tot 90 minuten.
Ik fotografeer vaak dezelfde gebieden om te zien of er iets verandert. Bijvoorbeeld de helderheid van een ster.
Maar hoe bereken je die helderheid? ik vorm de .png files om in .bmp files. Bitmaps dus. je kunt nu voor elke pixel
van de foto de 3 rgb waarden zien. daar kun je mee rekenen. Maar ik loop behoorlijk vast.....
Hoe doen de profs dat? gebruiken die de ouderwetse blink microscoop om veranderingen te zien of hebben die
daar software voor?

De magnitude wordt bepaald met een fotometrieprogramma dat de helderheid vergelijkt met één of meer vergelijkingssterren, waarvan de magnitude vooraf bekend is. Voorbeelden van fotometrieprogramma's: ASTAP, AstroArt, Lesve Photometry, AstroImageJ en AIP4Win.

Produceert de eVscope alleen .png files? Voor nauwkeurige fotometrie zouden RAW bestanden beter zijn.

Professionals gebruiken algoritmen om veranderingen op te sporen. De tijden van Clyde Tombaugh liggen achter ons.
Als amateur kun je software met blinkfunctie gebruiken. Bijv. AstroArt of SIPS. Zo heb ik zelf veranderlijke sterren ontdekt, bijv. deze.

wvreeven

Moderator
Toegevoegd aan wat Fabricius schrijft: de helderheid van een ster op een foto genomen met exact dezelfde hardware, instellingen van de camera em belichtingstijd kan anders zijn t.o.v. een eerdere, op exact dezelfde manier genomen, foto. Als de hoogte van de ster boven de horizon anders is, zal de helderheid al anders zijn. Maar ook het weer is van zeer grote invloed op het resultaat. En ook of de lampen van de buren aan of uit zijn. Daarom dien je altijd vergelijkingssterren mee te nemen, al is het alleen maar om te compenseren voor de wijzigende waarneemomstandigheden (inclusief de hoogte boven de horizon en die vervelende lampen van de buren).

Voor de calibratie kun je een opname van de open sterrenhoop M67 in de Kreeft maken. Dit is een "standard field" voor fotometrie.
Wel even wachten tot de winter, want de zon staat nu te dicht bij M67.
Toevallig heeft iemand deze sterrenhoop al gefotografeerd met een eVscope: link naar foto. Op die foto zie ik nogal veel ruis (rode en blauwe pixels) en spikes, die niet bevorderlijk zijn voor goede fotometrie.

Arne Henden heeft de magnituden van de sterren in M67 nauwkeurig bepaald: referentiesterren.
De verdere procedure is hier en hier beschreven.

WimApon

Pluto
Fabricius en Wreeven, bedankt voor jullie reaktie.

Fabricius:
bedankt voor de link naar al bestaande programma's... ik ga ze bekijken

ik schreef een programma om 2 sterren met elkaar te kunnen vergelijken in een bitmap. Maar de maximale fout
die ik krijg als ik de vergelijking vaker doe is maximaal 5% . Dat is helaas veel te veel voor een transitie van een planeet.

Geijkte sterren vallen altijd net buiten het beeldveld van je foto, dus daar kan ik niet zo veel mee.
En elke opname wordt gemaakt onder andere omstandigheden, dus dat gaat niet werken.
het liefst zou ik een programma maken dat alle sterren in een foto met 1 ster vergelijkt, en dat dan voor meerdere
fotoos doen. Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.

De blinkfunctie kan ik met windows goed doen, alleen heeft de eVscope geen polaire opstelling, dus de fotoos
zijn na een tijdje flink geroteerd, en dat moet ik dan eerst weer terugdraaien...

Dankje voor de link naar de referentie plaat van M67.
ik had M67 toevallig al gefotografeerd, dus daarmee kan ik vast aan de slag!
De rode en blauwe pixels zie ik ook vaak, vooral bij korte opnames.
als je langer belicht verdwijnen die.

Ik heb al contakt gehad met de makers van de eVscope ( unistellar optics) en ze gevraagd of er geen manier
is om bij de ruwe data te komen. Maar ze vertelden dat ze daar nog mee bezig waren.
want natuurlijk wil ik dat ook heel graag.
De eVscope bedien je via wifi en je telefoon. Hij gedraagt zich als een server. dus je kunt alleen binnenkomen als je
daar de gegevens en toestemming voor hebt. Wat er uit de eVscope komt wordt bepaald door het programma
op je telefoon, en dat programma staat ruwe data ophalen of deleten niet toe.
Als de garantie termijn voorbij is ga ik kijken of ik niet kan hacken.....
het is eigenlijk nog een graadje erger.... je kunt alleen aan citizens programma's meedoen als je al je ruwe data
naar unistellar opstuurt. Je hebt voor de citizens projecten een leeg geheugen nodig, en dat krijg je alleen leeg
door alles te uploaden naar unistellar..... Zij maken een enorme database van alle gegevens van iedereen en
doen daar wetenschap mee... Ik vind dat een mooi idee, maar ik wil niet zomaar al mijn data weggeven.
Zolang ik niet zelf het geheugen leeg kan maken doe ik dus niet mee aan die citizens projecten... wel jammer!

Er komen alleen .png files je telefoon binnen. Maar die zijn eenvoudig om te vormen naar .RAW of .BMP files.
Zolang er geen compressie in de bestanden zit zijn ze voor mij goed bruikbaar.

Wreeven:
inderdaad, je zult nooit 2 maal dezelfde foto maken. Dus echt vergelijken is niet mogelijk. Dat ben ik me goed
bewust.

WimApon

Pluto
het lijkt dat Sips goed zal zijn voor mij.
Maar ik kan mijn fotoos er niet in krijgen.
Ik vorm mijn .png files m.b.v. de Gimp om naar Fits format.
Sips zegt dan bij inladen dat hij alleen 16 en 32 bits kan inladen...
( only 16 or 32 bits FITS supported)
Nu ben ik even de weg kwijt....

Produceert die eVscope alleen PNG (=gecomprimeerde) bestanden?
Volgens deze review werkt Unistellar aan een oplossing: "Unistellar did tell us that it’s developing a backend for its users where they will be able to access their observations in various formats such as FITS".
Zolang dat nog niet gerealiseerd is, zou je kunnen proberen PNG om te zetten in FITS met een online converter (google convert "PNG to FITS"). Geen idee of het dan wel werkt.

Neo

Donateur
Zover ik weet is PNG een lossless compression format.
Maar het is me niet helder wat de bitdiepte van de PNG bestanden is...

WimApon

Pluto
Ja fabricius, de eVscope produceert alleen .png files...
ik zal die online conversie eens proberen.

de eerste die ik had produceerde 1120 bij 1120 pixels ( 0.76 Mbyte .png)
de tweede die ik nu heb procudeert 2240 bij 2240 pixels ( 3.4 MByte)
ik weet trouwens niet of dezelfde opneem chip in deze eVscope zit.
Maar dit terzijde.

Maar toch weet ik niet welk programma ik het beste kan gebruiken... liefst zonder betaling en voor windows 10.
Wat ik wil is, fotoo's van hetzelfde gebiedje met elkaar vergelijken en verschillen zien.
liefst automatisch... ik doel dan op helderheids verschillen , plaats verschillen en nieuwe
sterren opmerken. En dat dan voor fotoo's die geroteerd zijn t.g.v. de azimuthale opstelling.
ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
het duizelt me als ik info over de diverse progamma's lees...... ze kunnen veel.. en ik hoef niet zo veel.....

vast mijn dank
Wim

Je zoekt dus een programma dat:
- liefst gratis is
- werkt onder Windows 10
- PNG bestanden kan openen
- een automatische align functie heeft (roteren en verschuiven van foto's, zodat de sterren niet meer verschoven zijn)
- eventuele verschillen in belichting en airmass corrigeert, liefst automatisch (de hemelhelderheid en transparantie variëren van nacht tot nacht)
- kan blinken
- weinig of geen andere functies heeft die de aandacht afleiden.

Er bestaan programma's die sommige van deze taken kunnen uitvoeren, maar (a) ze hebben een leercurve, (b) niks gaat automatisch en (c) ik ken geen programma dat ALLES kan wat je wilt.
Als het wel bestaat, zou ik het ook graag weten, want dan ga ik dat programma meteen installeren.

Even een testje uitgevoerd met de gratis demoversie van Astroart 7.0.
Eerst heb ik drie RAW-bestanden van mijn DSLR geselecteerd. Slecht gevolgd. De sterren zijn verschoven tussen de opnamen.
Veel lichtvervuiling en ruis in de opnamen (ongecalibreerd, geen stacks).
Foto's geconverteerd in PNG met behulp van Photoshop CS2.
16 bits/channel.
Ik had niet verwacht dat deze gecomprimeerde bestanden geopend kunnen worden met Astroart, maar het lukte toch.
Daarna geklikt op Image > Align all.
Tot slot View > Blink 3.
Dit lukte ook. Als je weet hoe het moet, is het gemakkelijk.

blinkdemo.gif

Het is het proberen waard.
Alle andere functies van Astroart hoef je niet te gebruiken.

Laatst bewerkt:

WimApon

Pluto
Fijn Fabricius, dankje voor je moeite!
Ik ga het ook zo proberen.

ik heb ook niet stil gezeten. Ik vond dat ASTAP de png files kan inlezen en tot FITS kan omvormen.
Die FITS files kan SIPS inlezen. Maar SIPS is niet helemaal okee, want als ik ga roteren crashed het programma.
Dus SIPS is niet bruikbaar.

Ik heb inmiddels wel gezien dat het bij mij om 32 bits data gaat. Elke pixel heeft 4 bytes. de eerste 3 voor
de RGB kleuren en de laatste is niet duidelijk....

Zie ik je bovenstaand plaatje goed: worden de 2 plaatjes heel snel achter elkaar op het scherm gezet.
dat zou fantastisch zijn....

Toch nog een andere vraag Fabricius: mijn oude eVscope leverde ongeveer 1300 bij 1000 pixels.
Mijn nieuwe geeft ongeveer 2500 bij 2000 pixels.
En dat terwijl er nog steeds dezelfde cmos opneem schip inzit.
Wat moet ik hier nu bij bedenken... Het aantal bytes wordt softwarematig groter gemaakt.
Maar dat kan toch geen winst opleveren?? want de opneem chip bepaalt wat je ziet..
Wat vind jij hiervan?

Han.K

Han
Zover ik weet is PNG een lossless compression format.
Maar het is me niet helder wat de bitdiepte van de PNG bestanden is...
PNG kan zowel 8 bit als 16 bit data bevatten. Voor kleur wordt dat dan 3x8 is 24 bit of 3x16 is 48 bit. Veel programma exporteren alleen als 8 bit. Een beperkt aantal programmas kan 16 bit PNG exporteren. Een bekende viewer als Irfanview kan je wel de bit diepte vertellen maar niet in 16 bit exporteren.

Het gratis programma ASTAP kan zowel 16 bit PNG lezen als schrijven en exporteren naar FITS of TIFF. Dit kan je ook als een batch uitvoeren.

Of een PNG file 16 bit is kan je testen met Irfanview, Photoshop en waarschijnlijk ook GIMP. ASTAP maak van elke PNG automatisch 16 bit en het is later is niet meer na te gaan of het 8 bit was.

Photometrie met ASTAP werkt natuurlijk ook.

Han

Han.K

Han
Hier geeft de Irfanview viewer aan dat de originele bit diepte 16 bit is voor een grayscale 16 bit PNG:
Irfanview Untitled.png

Han.K

Han
Ik heb inmiddels wel gezien dat het bij mij om 32 bits data gaat. Elke pixel heeft 4 bytes. de eerste 3 voor
de RGB kleuren en de laatste is niet duidelijk....
PNG kent een vierde kanaal "alpha channel" (transparency). Daar kan je volgens mij niks mee voor astronomie. Blijkbaar is de PNG dus 8 bit

Neo

Donateur
PNG kan zowel 8 bit als 16 bit data bevatten.
Mijn vraag ging over de bitdiepte van de beelden van WimApon, daar was op dat moment onduidelijkheid over.

Verder vraag ik me af wat er allemaal aan bewerkingen onder de motorkap plaatsvinden in de eVscope. Een autostretch bijvoorbeeld is niet handig als je nog wil gaan meten aan je bestanden.

Photometry is een prachtige hobby en ik ben ook wel eens een tijd met AstroArt bezig geweest. Voor goede metingen moet je heel methodisch te werk gaan. Het ontdekken van een veranderlijke ster is op zichzelf al spannend maar daarmee begint het meeste werk pas. In veel gevallen gaat het om al bekende veranderlijke sterren.

Han.K

Han
Voor deepsky opnames is het zeer waarschijnlijk dat de data "stretched" is. Anders zie je de deepsky niet goed. Zolang er geen raw data beschikbaar is zijn de opnames naar verwachting niet bruikbaar voor photometrie.

Bovenaan Onderaan