Hetzelfde spul, maar dan goedkoper...

skysurfer

Dark sky Rules!
De wasknijper als hulpmiddel om boterzacht en vrijwel trilingsvrijl scherp te stellen

Een variant heb ik hierop: een 1 euro plafondplaatje voor een centraaldoos. Daar heb ik een gat in gemaakt die precies strak om het focusseerwiel past. Hiermee kan ik ook heel precies scherpstellen met de Genesis. Met fotograferen al meerdere keren gebruikt. En ik kan het zo weer verwijderen.

Bijlagen

• IMG_4185.JPG
    IMG_4185.JPG
    135,1 KB · Weergaven: 1

knife

Mister Spock
Een dauwcontroller met 4 strips die op graden C instelbaar is voor ~ 22 dollar?
http://www.rcmart.com/power-simple-tire-warmer-p-36099.html

Je hebt er wel maar één voeler bij , dus 1 dauwlint is temperatuur geregeld en de anderen niet .
Ik heb dit reeds gebruikt bij een verwarmingskoffer voor lipo accu's ( modelvliegtuigen ) in de winter voor te verwarmen

SQPFBumMG4ljHM3edJiLgkFK_Uk_CmRZTh9_74Ed8ZM=w752-h563-no

gdXJACHNd39h7NZTiuGx5bFgQ8OV6OGuqhRfgYg8rqw=w752-h563-no

De verwarmingselementen zitten onder de alu plaat en de temperatuurvoeler zit onder het schroefje in het midden...

Laatst bewerkt:

ido.oosterveld

bolobsessie/zwengeltrauma
Zojuist binnen gekomen vanuit China. Red dot finder, geheel van metaal met kapje. ziet er fraai uit en is niet te fel, dus geschikt voor onze hobby.

Mooi ding en inderdaad erg goedkoop.
Enige nadeel is dat de verlichte cirkels niet overeenkomen met de Telrad en Rigel Quickfinder cirkels in diverse fieldatlassen (bijv de duitse "reiseatlas"). Want zoeken met deze 2 zoekers gaat daardoor erg gemakkelijk. Ook ben ik benieuwd of de cirkels bewegen tov de hemelachtergrond als je oog van positie veranderd. Ik heb dat bij een 2 tal red dotfinders ondervonden en dat maakt ze op slag waardeloos als je red dot tov het te vinden object verschuift als je er schuiner inkijkt. Bij 1 exemplaar scheelde dat bijna een halve graad......

patrickduis

Moderator
Voor de ATMer die zelf wil experimenteren met prisma's om bijvoorbeeld een grism (prisma+grating) voor spectroscopie te maken, of zelf een dispersiecorrector wil maken voor planeten bekijken die laag aan de horizon staan. Herman ten Haaf heeft nog enkele prisma's en een 1.25" -> prisma -> 1.25" adapter (die je in je oculairhouder kan draaien voor correctie). Het zijn hagelnieuwe kwaliteitsprisma's en Herman verkoopt ze nu om wat plek te maken in zijn werkplaats.
Zie onderaan deze pagina: http://www.astrosystems.nl/#!atmosphericdispersioncorrector/cluo

linda

Voor maar een PAAR euro ELKE DAG 2 "Deep Space Objecten" zien!!!...

Voor degenen met een Linux machine: installer de desktopachtergrond met M51 erop. Die laat de hele dag door foto's van verschillende deep sky objecten zien. Ik geniet er steeds van op mijn werk.

Gert B33

Pallas
Zelfde kwaliteit, de helft goedkoper.
explore scientific oculairen 92° 100° 120°!!! Quasi hetzelfde dan tele vue ethos oculairen. +-300 eur. Tegenover +-600eur.

Grts. Gert.

Statler

Oculairfetisjist
Dat zal best hoor Gert, maar ik heb het niet zo op kopieerders. Ik geloof in innovatie en ik geef liever meer geld uit om de originele man of vrouw te belonen voor zijn/haar innovatieve werk dan dat ik een kopieerder beloon. Maar dat ik slechts mijn mentaliteit.

Kuper

Haaksbergen
Dan ben je wel een van de weinigen die dat doet Statler.
Lijkt mij ook moeilijk op alle vlakken vol te houden.

Inderdaad als iedereen dat zou doen dan waren we lang niet zover geweest met alles dan waar we nu zijn.
Uitvinden is 1 ding maar de meeste uitvindingen zijn later weer verbeterd en dat komt de evolutie van spullen alleen maar ten goede.
Het is natuurlijk een ander verhaal al een merk illegaal word gekopieerd en dezelfde naam draagt of 1 die daar veel op lijkt.
Een patent schenden kan ook niet door de beugel,maar als dat zo zou zijn dan had Televue er allang een rechtzaak over aangespannen.

Laatst bewerkt:

Pter

Meteoriet
Zelfde kwaliteit, de helft goedkoper.
explore scientific oculairen 92° 100° 120°!!! Quasi hetzelfde dan tele vue ethos oculairen. +-300 eur. Tegenover +-600eur.

Grts. Gert.
Heb je ook een link naar gedegen tests die dit bevestigen? Of is dit jouw eigen mening?

Heb je ook een link naar gedegen tests die dit bevestigen? Of is dit jouw eigen mening?
Buiten dat is het een stelling die niet klopt,de prijzen tussen de 3 genoemde ES oculairs zijn zeer verschillend,zo kost een
120 graden ES 9mm 1299,- Euro,dat is veel meer dan de genoemde 300,-,ook zijn sommige maten 100 graden oculairs duurder dan 300,-
Een 92 graden ES bestaat niet,wel de 82 en die verschillen ook in prijs en zijn geen vergelijk met een Ethos.

Statler

Oculairfetisjist
Even vanaf mijn mobieltje dus layout is niet geweldig. Ja, TeleVue heeft meermaals Meade aangeklaagd voor patentbreuk. Dat Meade (of Explore Scientific, zelfde moederbedrijf) kopieren van TeleVue is algemeen bekend. Zo zien, hoe toevallig, Meade Plossl 3000 series oculairs er oppervlakkig gezien hetzelfde uit als TeleVue Plossls.

Daarnaast: er zijn ook gewoon Rontgenfoto's van widefield oculairs die de overeenkomsten laten zien. Hier heb je een voorbeeld: http://www.svenwienstein.de/Pics/Schnittvergleich_W.jpg
Er circuleren meer van dit soort foto's rond online.

Bovenaan Onderaan