Het infame Solar Continuumfilter, part II.

Neo

Donateur
Bij het opruimen van mijn filterlade kwam ik mijn Solar Continuumfilter tegen dat ik maar eigenlijk maar weinig gebruikt heb terwijl ik toch best veel solar opnames maak. In een vorig topic heb ik wat geschreven over dit filter en de IR-lekkage die voor contrastverlies kan zorgen. De transmissiecurve laat ondubbelzinnig zien dat verderop in het IR-bereik veel licht wordt doorgelaten dus dat was allemaal heel plausibel. Wat schetst mijn verbazing toen ik gisteren het filter nog eens inspecteerde met de bedoeling om het te koop te zetten.. naast het lek in de transmissiecurve is er sprake van een echt fysiek lek!

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden:

IMG_2464.jpg

IMG_2466.jpg

To be continued..

supernov

Zwart gat
Ja lijkt me wel toch, duidelijk ander licht aan de rand dan wat er door het filter behoort te komen. Zit tie niet scheef of los?

Neo

Donateur
Precies, dat heldere lijntje is een strookje licht dat naast het filterglas door piept.
Het schroefringetje is ook maar een flinterdun ding en dan komt het erg nauw met de fabricagetoleranties.

Van GSO heb ik een eenvoudig W21 filtertje, daar is een plat ringetje aanwezig tussen de schroefring en het filterglas, zoiets zou dit probleem perfect kunnen oplossen.

Jefk

Donateur
Net eens mijn filter bekeken en deze heeft dit ook. Niet zo duidelijk als op jouw foto's en maar over een klein stukje van de rand.

Corne

Neptunus
Heb het ook met mn RGB filters van baader. Effect lijkt me toch minimaal, de achtergrond is wat oneffen maar dat heb je flats voor. Of zou je er meer last van hebben?

Neo

Donateur
Er zijn toepassingen waarbij het zonnebeeld groter is dan het filter, of minstens gedeeltelijk op die spleet valt. Daar valt dus ongefilterd het volle spectrum doorheen terwijl het filter maar een bandpass van 10 nm door laat. Als we al zo fanatiek zijn met baffeling tegen strooilicht dan lijkt me dit geen gewenste situatie. Leuk om een testje op los te laten..

Neo

Donateur
Testje of niet, voor een oplossing moest het filter toch open.
Het blijkt dat het filterglaasje niet volledig tot de randen gecoat is en dat gegeven, met enige speling in de vatting, zorgt ervoor dat een deel van de ongecoate filterrand in de lichtweg zichtbaar was.

Van een W21 filter van GSO heb ik het platte tussenringetje genomen en dat op het Solar Continuum filterglas gelegd en weer vastgezet. Geen spoor meer te zien van de ongecoate randen.
De zijkanten van het filterglas zelf zijn ook meteen gezwart, nu het toch open lag.

IMG_4594.jpg

hugo52

Ganymedes
Bij mijn continuum filter was dit ook het geval, ik heb van Baader de benodigde ring (gratis) ontvamgen.
Hij moet zitten aan de onderkant met de smalle kant beneden (oculairzijde)
Het ringetje wat je moet loshalen en nog moeilijker vastzetten is superdun.
Als je haast hebt sloop je hem zeker.
Bij mij is het gelukt maar je kan hem beter naar Baader opsturen.

Hugo

Bovenaan Onderaan