Het grote NLC topic

Neo

Donateur
Klopt, ik zag deze mooie golfjes ook in de verte, de afgelopen nacht.
Een alert vond ik het niet waard, niet na het verpletterende nocti-geweld dat we laatst hadden. ;-)

ener

René
Het lijkt erop dat er vanavond weer NLC's te zien gaan zijn. Ik kan nu al flink wat ribbeltjes zien.

Neo

Donateur
Je hebt nog gelijk ook! En zo vroeg al zichtbaar... :)
Deze keer goed zichtbaar in het noordwesten, spierwitte golfjes, veel hoger dan de gelige 'gewone' bewolking.

Roel

R3ndang666
Ik keek net ook omhoog en ik dacht: nee, dat kan niet! Voor zonsondergang? Maar ze beginnen langzaam steeds duidelijker te worden...

Dit jaar is blijkbaar alles mogelijk wat NLC's betreft.

ArnoM

Donateur
Helaas hier niets meer te zien. Rond 22.20 was er een indicatie van NLC's, maar nu op dit moment is er geen enkel spoor meer te zien.

Alleen in de avondschemering zag ik een troebele waas tussen zenit en het noordnoordwesten. Alsof er veel cirrusbewolking of smog in de lucht hing. Daarna verdween het, hoewel er de hele nacht opvallend weinig sterren te zien waren, ook door de telescoop (nog minder dan in normale onbewolkte juni-nachten). Alsof er een halfdoorzichtig gordijn over de hemel getrokken was.
Zou dat een effect van NLC's kunnen zijn? Volgens het Luchtmeetnet was er weinig fijnstof in de lucht en het lijkt me onwaarschijnlijk dat bij de huidige windrichting Saharazand wordt aangevoerd.

skyfan

over de datum
Om 22u was er in Noordwijk aan de W zijde wat cirrusbewolking , het leek precies op wat ik op 21 juni zag. Maar toen het donker werd was er niets meer te zien. Wel een leuke waarneemnacht tot 3.15u gehad :razz:

TomC

Arp_244
Op verschillende sites werd gewaarschuwd voor fijn sahara stof dat naar het noorden werd gestuwd door de Spaanse Pluim van de voorbije dagen. De positie gisterenavond klopte perfect met de modellen; de zonsondergang was ook opvallend gelig. Om 23u30 waren er geen NLCs te zien.

Roel

R3ndang666
Zo zag de zonsondergang er in Twello uit. De nachtwolken waren op het moment van de foto al weer volledig weg.

DSC_2205.jpg

Neo

Donateur
Heeft al iemand weer een eerste glimp opgevangen van Noctilucent Clouds dit jaar?
Het is er weer de tijd voor.

Van cameranu.nl kreeg ik ook al een alert met tips hoe je ze kan fotograferen.

---

As we speak zie ik wat zwakke NLC's laag aan de noordelijke horizon.

Laatst bewerkt:

skyfan

over de datum
Vannacht tegen 3 uur zag ik ze ook in Noordwijk, laag aan de NO horizon, heel mooi , lange slierten, fel oplichtend. Helaas had ik geen camera bij me.

Neo

Donateur
Gisteravond kreeg ik de Noctilucent Clouds eigenlijk wat te laat in de gaten en plaatste eerst een alert op het forum waarna ik snel de camera greep voor wat opnames. Omdat close ups het in animaties altijd mooi doen moet je wel een mooi stukje kiezen waar je achteraf geen spijt van krijgt want je hebt maar één kans om het te verprutsen. Time waits for no one, en dat geldt met NLC's al helemaal. Dit stukje met heldere golfpatronen sprong er voor mij wel uit en leek ogenschijnlijk onbewogen aan de hemel te staan maar uit ervaring vermoedde ik wel dat een timelapse veel meer zou laten zien. Grijp je surfplank en spring er maar in...

Canon 60D, 70-200L4 lens op 127 mm. ISO200, f/4 en 1,5 sec exposures. Single shots interval 4 sec gedurende ca 3,5 minuten.

Noctilucent clouds - Noctilucent clouds

Neo

Donateur
Dank, ik probeer ze elk jaar weer vast te leggen en blijf het sprookjesachtig en magisch vinden.
De 'vaste' rimpels die je ziet worden veroorzaakt door zgn. atmospheric gravity waves die zich tot in de mesosfeer doen gelden en grotendeels de verschijningsvorm van de nlc's bepalen. Anders gezegd verraden de nlc's de aanwezigheid van atmospheric gravity waves. Interesting...

Neo

Donateur
Dit verzameltopic is er ook nog steeds voor al je foto's en verslagen van NLC's.

Hier is een kleine animatie van de lichtende nachtwolken van gisteravond, er was een klein stukje dat er voor mij uit sprong door de kenmerkende golfjes. Waarschijnlijk heb ik na het scherpstellen de lens barrel per ongeluk aangeraakt, de scherpte is niet optimaal.

De donkere schimmen die onderaan door het beeld scheren zijn wat wolkenplukjes.

anim-01.gif

skyfan

over de datum
Oh, ik zie nu dat er een verzameltopic is, ik had net een foto elders geplaatst van gisteravond. Ze waren heel mooi vanuit Noordwijk.
Foto (lang niet zo mooi als van Neo):
IMG_5217.JPG

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan