Het grote NLC topic

Clear Skies

clearskies.eu
Filmpje van gisteravond. In 4K op Vimeo.
Achter de band bewolking aan de horizon zat duidelijk nog een heel dik pak NLC's..!

Lifesvr

Vuurbal
5DAB6CE6-CCA8-4F9A-A01F-627805F26266.jpeg

Bijlagen

• CC49AD0B-FA1C-4147-98D8-6D52F74CEC6E.jpeg
    CC49AD0B-FA1C-4147-98D8-6D52F74CEC6E.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 0
  • E837542A-2340-4B79-B14F-E909E5A3DA84.jpeg
    E837542A-2340-4B79-B14F-E909E5A3DA84.jpeg
    4 MB · Weergaven: 0

Neo

Donateur
Zover ik me kan herinneren heb ik ze eenmaal eerder zo breed verspreid aan de hemel gezien.
Hieronder een van de opnames van vanavond.

IMG_2183.jpg - noctilucent clouds venlo

Erdna

Ganymedes
Ongelofelijk mooi. Dit is met een mobieltje. Later was capella zichtbaar dwars er doorheen
20190621_230606[1].jpg

oeps sorry, hier zit ook een NLC topic..

:razz:
.. zó helder heb ik ze dus ook nog nooit gezien, wauw!

fotootje met compact camera-tje (in de haast) genomen rond half één.

Het sterretje is Capella.

.
nlc19.jpg
.

oetie

Obscuur Object
Ht was bizar! Zoveel! Het mag trouwen van mij best wel klaar zijn nu. Gewoon weer lekker donkere nachten :)

ener

René
Afgelopen maandag heb ik de NLC's voor het eerst uit ons zolderraam mogen aanschouwen, toen was het maar één klein blauw wolkje. Gisteravond werden we getrakteerd op een prachtig schouwspel van NLC's, die zich uitstrekten van noordwest naar noordoost. Ik heb er een paar foto's van geschoten met de 14mm en de 200mm om wat meer details van de ribbelstructuur vast te kunnen leggen.

Bijlagen

• NLC-210619-2 - kopie2.jpg
    NLC-210619-2 - kopie2.jpg
    579,5 KB · Weergaven: 0
  • NLC-210619-3 - kopie2.jpg
    NLC-210619-3 - kopie2.jpg
    612,8 KB · Weergaven: 0

Neo

Donateur
Vooral de close up is erg goed gelukt, daarmee komt de magie van de NLC's het mooiste tot zijn recht :goedgedaan

skyfan

over de datum
Het was imponerend. Om kwart over tien zat ik al naar jupiter te kijken, toen tegen kwart voor elf een brede band cirrus vanuit het noorden overkwam, het front bleef even over het zenit hangen, en toen, na elven begonnen al die wolken, waarvan ik dacht dat het cirrus was, op te lichten. Zo hoog heb ik ze nog nooit gezien. Ik heb tot twaalf uur wat foto's gemaakt, en verder alleen maar van het prachtige schouwspel genoten, en daarna kon ik nog tot 3 uur genieten van bolhopen, nevels, dubbelsterren, Jupiter en Saturnus. Wat een nacht!

21 juni 2019 1.JPG21 juni 2019 1voor1.JPG21 juni 2019 4.JPG21 juni 2019 2.JPG21 juni 2019 5.JPG21 juni 2019 3.JPG21 juni 2019 6.JPG21 juni 2019 7.JPG

John Baars

Moderator
Hier in Rijswijk en Schiedam natuurlijk ook. Ik zat naar Jupiter te kijken toen iemand riep: "je moet de andere kant op kijken!" Zo helder en groots heb ik dit verschijnsel in 49 observatie-jaren nog niet eerder gezien. Het reikte tot in het Zenit! Schitterend!

wvreeven

Moderator
Ik heb nog een paar keer richting het noorden gekeken gisteravond vanuit Spanje nabij Madrid maar helaas niets te zien hier. Ik vrees dat ik echt te ver naar het zuiden woon voor zelfs deze overweldigende NLCs. Maar je weet nooit want ik las dat ze ze in Arizona hebben gezien!

Neo

Donateur
Deze timelapse animatie is gemaakt van de laatste reeks opnames van gisteravond. Van alle kanten kwamen er wolken op zetten waardoor ik al gauw van de 24 mm lens naar de 60 mm en tenslotte naar de 70-200 lens moest uitwijken om nog een laatste glimp er van te pakken te krijgen.

Deze is op ~170 mm focal length opgenomen.

noctilucent clouds - noctilucent clouds astroforum

Rem

Rogue planet
Gaaf om nu echt NLCs te hebben gezien en niet zo'n beetje ook. Indrukwekkend! De foto's hierboven geven goed weer wat hier in Leiden ook te zien was. Vooral rond elf uur was het schitterend.

Erdna

Ganymedes
Neo, Dank voor de prachtige animatie, ik hoopte er al op; hells kitchen. Gisteravond ben ik voor de zekerheid naar binnen gelopen en jij had al een al een post gemaakt, dus toen durfde ik de buren naar buiten te roepen. Het was zeer aangenaam.

Neo

Donateur
De laatste tijd check ik regelmatig even hoe het er buiten bij staat en probeer dan snel een alert te plaatsen.

De animatie in post #75 was het eindstuk van de sessie van gisteravond, deze hieronder is wat vroeger opgenomen en is vooral apart omdat je het deel in de linker bovenhoek compleet ziet verwaaien en oplossen. De heldere golfjes rechtsonder zijn ongewoon scherp afgetekend, verreweg de mooiste vorm van NLC's die ik tot nu toe gezien heb. Ik ben benieuwd of Clear Skies er weer een 4K timelapse van gemaakt heeft...

Opnames met eos 60D en EF-s 60 mm lens.

noctilucent clouds - noctilucent clouds astroforum

Roel

Totaal niet relevant
Ik heb soms wel eens een droom waarin ik naar buiten loop en de hele hemel gevuld is met poollicht, of waarin ik een extreme over-de-top meteorenstorm zie. Ik ben vast niet de enige op het forum...

Gisteren kreeg ik om 23 uur een appje van mijn waarneemmaatjes dat het helemaal los aan het gaan was met lichtende nachtwolken. Ik dacht dat het zoiets zou zijn als afgelopen maandagavond - dat was prachtig. Dus ik stap snel naar buiten door mijn achterdeur die op het zuiden gericht is. Ik kijk omhoog en zie overal draderige blauwige slierten tot ver voorbij het zenit tot een graad of 40 boven de horizon. In het zuiden dus! Daartussen her en der "velden" met knalheldere rimpelstructuren. Kippenvel in mijn nek, en toen ik verder mijn tuin in liep met beter zicht op het noorden, kreeg ik even dat gevoel uit die dromen: dit ga je NIET menen.

noctilucent_clouds_20190621-1.jpg

noctilucent_clouds_20190621-2.jpg

Nu heb ik in mijn leven heel wat keren lichtende nachtwolken gezien, maar ik wist niet dat zoiets als dit in Nederland überhaupt mogelijk was. Fantastisch en onvergetelijk!

TomC

Arp_244
Voorbije uren was het weer NLC prijs !

NLC_20190627.JPG

Moet eerlijk toegeven dat dit een lucky catch was, want ik was reeds twee uur in dromenland en ik werd toevallig kort wakker en stak mij hoofd even naar buiten :razz: ... kijk soms loont het hè.

Bovenaan Onderaan