Het grote Marktplaats discussie Topic. Plaats hier!

Rudy

Donateur
@hdf : Je gaat toch maar voor iets anders dan de Heritage 150? ;) Als de telescoop die je nu op het oog hebt inderdaad niet veel gebruikt is, het zal waarschijnlijk wel in orde zijn. Je kunt kijken of het soepel loopt, en dat het er gewoon netjes uitziet. Ideaal zou zijn om 'm eerst onder de sterren even te proberen.

sixela

Alexis - moderator
waar moet ik op letten?
@hdf

1) Of de Dobsonmontering nog goed beweegt. Stroef bewegen is geen probleem -- dat los je zelf makkelijk op. Maar als je schurende geluiden hoort of het boeltje kwakkelt echt, dan moet je toch naar de oorzaak zoeken.

2) of de oculairhouder naar behoren werkt: soepel loopt, met een stabiele as, en zonder al te veel speling als je een oculair insteekt.

3) eventueel of de spin voor de vangspiegel nog in goede staat is.

Maar de spiegels zijn inderdaad het belangrijkste. De rest kun je desnoods helemaal zelf vervangen (van mijn 400mm kijker zijn ook enkel de spiegels 'origineel').

hdf

Meteoriet
@Rudy : Klopt! Ik wilde best wachten op de Heritage, maar het astrovirus bleef jeuken. Ik werd begin van de week door een medeforumlid getipt op een scoop die hier op de Markt werd aangeboden. Daar ga ik volgende week zondag naar kijken. Helaas overdag, dus testen onder de sterrenhemel zit er niet in. Maar, grote kans dat ik hem alsnog meeneem :)

@sixela : Dank voor de tips, ik neem ze zeker mee bij de koop. Ik maak me er niet al te veel zorgen om, want volgens mij is de scoop al die tijd goed behandeld geweest :)

• Leuk
Waarderingen: Rudy

markleeman

Donateur
Wut!

Dat ziet eruit als een 25cm GSO fabrikaat Dobson, voor 75 Euro!
Als de spiegels nog een beetje ok zijn is dit het koopje van de maand.
Is al gereserveerd, niet zo gek met zo'n prijs...

Bovenaan Onderaan