Het grote Marktplaats discussie Topic. Plaats hier!

Rudy

Donateur
@hdf : Je gaat toch maar voor iets anders dan de Heritage 150? ;) Als de telescoop die je nu op het oog hebt inderdaad niet veel gebruikt is, het zal waarschijnlijk wel in orde zijn. Je kunt kijken of het soepel loopt, en dat het er gewoon netjes uitziet. Ideaal zou zijn om 'm eerst onder de sterren even te proberen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
waar moet ik op letten?
@hdf

1) Of de Dobsonmontering nog goed beweegt. Stroef bewegen is geen probleem -- dat los je zelf makkelijk op. Maar als je schurende geluiden hoort of het boeltje kwakkelt echt, dan moet je toch naar de oorzaak zoeken.

2) of de oculairhouder naar behoren werkt: soepel loopt, met een stabiele as, en zonder al te veel speling als je een oculair insteekt.

3) eventueel of de spin voor de vangspiegel nog in goede staat is.

Maar de spiegels zijn inderdaad het belangrijkste. De rest kun je desnoods helemaal zelf vervangen (van mijn 400mm kijker zijn ook enkel de spiegels 'origineel').

hdf

Vesta
@Rudy : Klopt! Ik wilde best wachten op de Heritage, maar het astrovirus bleef jeuken. Ik werd begin van de week door een medeforumlid getipt op een scoop die hier op de Markt werd aangeboden. Daar ga ik volgende week zondag naar kijken. Helaas overdag, dus testen onder de sterrenhemel zit er niet in. Maar, grote kans dat ik hem alsnog meeneem :)

@sixela : Dank voor de tips, ik neem ze zeker mee bij de koop. Ik maak me er niet al te veel zorgen om, want volgens mij is de scoop al die tijd goed behandeld geweest :)

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Center Mark

Donateur
Wut!

Dat ziet eruit als een 25cm GSO fabrikaat Dobson, voor 75 Euro!
Als de spiegels nog een beetje ok zijn is dit het koopje van de maand.
Is al gereserveerd, niet zo gek met zo'n prijs...

Iga

Stofdeeltje
Ik ga straks voor de gso 8" deluxe, nog tips hoe je het beste kan testen? Het is bewolkt vandaag dus door de telescoop kijken zal niet veel opleveren. De tips hierboven zal ik gebruiken.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Ik ga straks voor de gso 8" deluxe, nog tips hoe je het beste kan testen? Het is bewolkt vandaag dus door de telescoop kijken zal niet veel opleveren. De tips hierboven zal ik gebruiken.
Je kan overdag een object zoeken wat iets verder weg staat (kerktoren, hoog gebouw, hoge boom e.d.) 😉

• Leuk
Waarderingen: Iga

Michel van Nieuwland

Hahaha je zal wel denken wat een paranoia :)
Neuh hoor, de 1e telescoop is altijd spannend... geniet ook van de voor pret 😉.

De meeste (helaas niet allemaal) zijn echt zuinig op de spullen uit deze mooi hobby dus vaak (wederom helaas niet altijd) ziet het er nog als nieuw uit. Zelf heb ik ook alles in speciale koffers met schuim en zitten zelfs de kabeltjes allemaal in een opbergzakje hahaha.

Maarja voor je het weet heb je een goedsvermogen aan spullen en leer je vanzelf wel zuinig te worden gezien de prijzen 😅😆

Rudy

Donateur
De meeste (helaas niet allemaal) zijn echt zuinig op de spullen uit deze mooi hobby dus vaak (wederom helaas niet altijd) ziet het er nog als nieuw uit.

Afkloppen, maar wat ik totnutoe tweedehands heb gekocht was altijd in goede conditie, denk dat verreweg de meeste mensen inderdaad voorzichtig omgaan met hun astrospulletjes. Andersom is wat ik verkoop ook in goede staat. Dat loont ook, want daardoor blijven tweedehands astrospullen redelijk waardevast.

Michel van Nieuwland

• Leuk
Waarderingen: Iga

Skyheerlen

Moderator
Huh? Stopt met de hobby vanwege de vijf lantaarnpalen die z’n tuin in schijnen? Ok.

Nou, in een tijd van schaarste is dit een kans.

Rudy

Donateur
Als hij 2100 euro krijgt voor wat nieuw 2500 heeft gekost, dan heeft de schaarste hem inderdaad geholpen.

Sieg

Rhea
EQ6r Pro en een Skywatcher 200P (met powertank):

Skywatcher EQ6r-pro + Skywatcher 200p + powertank 17 AH
€ 2.100,00
realistische prijs, zeker als je weet dat nu op het ogenblik een EQ-6 R PRO alleen al 2100€ kost
Als je er al aan eentje geraakt

grts
Sieg

Sieg

Rhea
Als hij 2100 euro krijgt voor wat nieuw 2500 heeft gekost, dan heeft de schaarste hem inderdaad geholpen.
Er zijn er velen die zelfs meer vragen dan de nieuwprijs en het er ook nog voor krijgen, deze mount is nu eenmaal enorm gewild

grts
Sieg

Michel van Nieuwland

realistische prijs, zeker als je weet dat nu op het ogenblik een EQ-6 R PRO alleen al 2100€ kost
Als je er al aan eentje geraakt

grts
Sieg
Nog niet overal, hij is nog te vinden voor 1775,- en 1975,- alleen nog niet in stock...maar je kan dus wel degelijk bestellen en voor de oude prijs en een tijdje in backorder zitten.

Ik heb nog net mazzel gehad en binnen 3 maanden geleverd gekregen voor de oude prijs.

Je moet het wel treffen, dat dan weer wel.

🙂

Bovenaan Onderaan