Het grote Marktplaats discussie Topic. Plaats hier!

Rik H

Vesta
Ik las op verschillende plekken (o.a. Cloudynights) dat de Meade 390 een aardige beginnerstelescoop is, mits op een degelijke montering en met een 1,25" focusser. Hier staat er één te koop, helaas met een wat summiere advertentietekst en weinig foto's maar misschien heeft iemand er wat aan: https://link.marktplaats.nl/m1575879046

Patje

Rhea
Dag lieve mensen,
Ik zag deze advertentie:
https://link.marktplaats.nl/m1647137455

ik wil em met name gaan gebruiken voor deep sky, planeten en af en toe de maan.
doe ik hier goed aan?
alvast bedankt voor de reacties!

groet Patrick.

$_86.JPG

Steem

Donateur
Dat is een flinke jongen voor een refractor! Gezien het een f/5 doublet is moet je wel rekening houden met een duidelijke kleurfout. Die ga je zeker zien op de planeten. Het is aan jezelf hoe erg je je daar aan stoort. Voor deepsky heb je 150mm tot je beschikking. Dat gaat zeker wat opleveren. Op de maan zal het ook een leuk beeld geven, maar ook hier uiteraard rekening houden met de kleurfout.

Patje

Rhea
Dank voor je bericht. Dit draadje heb ik gelezen. Maar volgens mij staat die scoop op een andere montering?
Ik weet nu niet zo goed of ik het moet doen.
Wat zijn bijvoorbeeld mijn alternatieven?

Rudy

Donateur
Wat zijn bijvoorbeeld mijn alternatieven?
Voor wat het waard is, ik heb door een aantal Bresser refractoren gekeken. Mijn indruk is dat de optische kwaliteit redelijk is, maar dat de kijkers van Skywatcher beter zijn. Als je zoiets zoekt als deze Bresser, zo nu en dan komt de Skywatcher 150/750mm ook wel 'ns voorbij op te-les-koop. Als je ook maan en planeten wil gaan bekijken, en je wilt een refractor, ik denk dan eerder aan een 120/1000mm. Die is wat meer allround.

Patje

Rhea
Dankjewel voor je feedback. Ik ben er al zo'n tijd uit. Ik denk dan meteen: 150mm objectief.. Size matters.. Beter nog even wachten dan....

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Rudy

Donateur
150mm objectief..
Er staat op te-les-koop een Skywatcher 150/1200mm, met een mooie Crayford-focuser, 1:10. Moet je nog wel een montering regelen. Met een geschikt 2" oculair kun je toch nog een beeldveld van iets meer dan 2 graden halen.

Patje

Rhea
Je slaat de spijker op zijn kop Rudy.
2 inch zou top zijn.

Ik ga even snuffelen op die site!
Wordt vervolgd! Dank!

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Voor de liefhebbber...

Een 8" Skywatcher;

Dobson telescoop, sky-watcher 200P, 1200x20cm
€ 340,00

En een NEQ6 Pro;

Neq6 Pro Synscan
€ 850,00

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom (donateur)
Goedemiddag! Ik ben nieuw hier :) ik speur MP al een tijdje na en zag deze staan.

Is de vraagprijs van deze Neq6 pro realistisch te noemen?

Nieuwe model kost rond de 1400,-

Op de foto ziet hij er nog goed uit, werking zal even getest moeten worden.

Qua waarde met de huidige markt (lange levertijden en beperkte beschikbaarheid) een realistische prijs (mits 100% goed werkend).

hdf

Vesta
Ik ga binnenkort bij een medegebruiker van hier langs om een Sky-Watcher Skyliner 200p over te nemen. Los van de staat van de primaire en secundaire spiegel, waar moet ik op letten? De scoop is zo'n 8 jaar oud maar niet veel gebruikt.

Bovenaan Onderaan