Het bos door de bomen. Graag wat advies

Freeze_XJ

Meteoriet
Andere check: hoeveel trillingen heb je? Afhankelijk van de ondergrond en je balans kan dit een heleboel vage figuurtjes opleveren, of vooral 'hopjes' langs 1 as.
Als er ook gelukte fotos tussenzitten is de uitlijning of volgsnelheid etc vermoedelijk goed, en zit het em dus in die verstoringen.
Wat ik soms doe is expres mis-alignen, focussen op een heldere ster met lage ISO, en dan een lange (2-5 minuten) opname maken om zo te zien hoe regelmatig de verstoring is. Bij een rechte streep is alleen je volgsnelheid/align fout, bij een regelmatig patroon kun je de motor / overbrenging eens goed inspecteren. Bij onregelmatig patroon is het vermoedelijk externe trillingen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Andere check: hoeveel trillingen heb je?
Als je op een betonnen of stenen terras bent: in de buurt van de montering lopen is vaak al genoeg om trillingen te veroorzaken, zeker als de balans niet goed is (nog eens: op beide assen moet de balans nét niet goed staan, maar bij belangrijke onbalans is het geheel ook erg trillingsgevoelig). Vaak vergeet men de montering te balanceren met de camera geïnstalleerd.

Ook wind kan er vaak voor zorgen dat je trillingen hebt.

Dat zijn allemaal redenen waarom mensen erg kloeke monteringen voorzien als ze fotograferen met lange belichtingstijden, al is een EQ5 ook niet zo'n gammele montering voor kijkers met een relatief kort brandpunt en die niet te zwaar zijn.

Het loont in jouw geval echter de moeite die LXD75 of Exos-montering naar behoren te laten werken; als je naar een EQ3 zou gaan zou het eerder een downgrade zijn, en je denkt al aan een HEQ5 als dit 'niet genoeg' zou zijn.

Met de symptomen die je beschrijft is echter wel duidelijk de voedingsspanning en -stroom de hoofdverdachte. Die monteringen werken gewoon niet met 8 NiMH D-cellen.

Skyheerlen

Moderator
Even overvoedingen: ik heb gemerkt dat PWM-dauwregelingen ruis op de spanningsbron veroorzaken waardoor mijn camera (Pentax K3) banding noise vertoont: grote aantallen horizontale strepen door het beeld. Of jouw montering voor zoiets gevoelig is, weet ik niet, maar in mijn huidige stetup werk ik daarom met drie AGM-accu’s, om het elkaar beïnvloeden zo veel mogelijk te voorkomen:

1. Motoren telescoop
2. Camera
3. Dauwlinten en autoguider

Dat gezegd hebbende: mss is het laten lopen vd autoguider op dezelfde bron als de dauwlinten ook niet goed, en moet ik die ook omzetten op een vd twee andere bronnen. Maar hier merk ik vooralsnog geen probleem.

De reden dat ik de montering apart hou qua voeding, heeft niet te maken met problemen met tracking, maar met problemen met hardware-electronica. Of de montering gevoelig is voor PWM-storingen, weet ik niet (nooit geprobeerd), maar het is iets om even over na te denken.

Laatst bewerkt:

Skyheerlen

Moderator
Nog iets anders: kun je nagaan in welke richting fouten optreden?

Mijn CGE volgt prima (<0.5”) onder normale omstandigheden, maar gaat afwijken in DEC zodra ik in de buurt vh zenith kom. Ik zoek nog naar de oorzaak; het heeft wss te maken met (onvermijdelijke) speling in de DEC aandrijving icm een wat te agressief reagerende auto-guider.

Edit: als ik de foto van jouw setup bekijk, meen ik te zien dat je geen autoguider gebruikt, maar aangezien dat een oudere foto is, weet ik dat niet zeker.

Malinas

Stofdeeltje
Hi,

Bedankt alvast voor alle reacties. Ik ga dat straks eens verder bestuderen en reageren op alle tips en suggesties.

Wat ik al wel kan zeggen:

Als ik visueel een object gedurende langere tijd volg, loopt mijn volging achter (RA denk ik dan). Fotografisch zou het object na een uur of zo stilaan uit de view finder verdwijnen. Ik moet dus zowizo regelmatig manueel corrigeren om het object centraal te houden. Ik begrijp de gevoeligheid van trillingen en wind maar ik maak ook gebruik van de timer tussen shots zodat de aanraking van camera en grond trillingen etc... geen of amper effect zouden mogen hebben. Zelfde resultaat. Met bovenstaande lijkt het me echt dat de volging gewoon trager is (skips a beat regelmatig maw).

10-15 seconden is het maximum om ten minste een aantal goede opnames te hebben, als ik hoger ga (Heb al 30 seconden geprobeerd, voor bulb heb ik een remote nodig) dan heeft elke shot wel een probleem.

En de fotos is maar om een idee te geven op welk bescheiden niveau ik zit, eerst maar eens trachten te achterhalen wat er scheelt voor ik me verder verdiep in opnames (darks, flat, bias etc...) en foto-bewerking met layers, starmasks etc...etc... Reeds veel over gelezen maar eerst de basis in orde krijgen als dat al zou kunnen. Best frustrerend vast te moeten stellen dat na een avondje opnames de helft van tijd zowizo verloren moeite was, ongeacht de scherpte of atmosferische toestand ;-)
PS: in DSS zijn mijn hoogste scores tot nu toe 2000 of ietsje meer. Ik gebruik ISO1600.

Malinas

Stofdeeltje
Hi,

@ Freeze_XJ : Goeie tip! Ik had gehoopt gisteren wat tijd te vinden en een paar lange opnames te doen om eens te kijken of dit een verdere indicatie zou kunnen geven waar het probleem zit. Helaas niet gelukt, maar ik maak er werk van.

@Skyheerlen : Neen geen autoguider. Nog steeds vrij ambachtelijk :)

Afgelopen 2 jaar een aantal foto-sessies gedaan op 2 handen te tellen, maar wind, trillingen etc... sluit ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid uit omdat onder verschillende factoren het resultaat min of meer hetzelfde is. Op het terras, betontegels, 2-10" timer, windstil etc...

@ sixela: Bedankt voor je uitleg over voeding. Ik heb dit gevonden en ik vermoed dat mijn volgmotor en voeding soortgelijks is:

Ik bekijk dit verder en zal eens zoeken achter een 12V voeding zoals je beschreef. De ingang van de bediening is denk ik een 3.3 mm. Mocht je een link hebben van zo een powerbank met uitgang naar 3.3mm? zou welkom zijn.
Je schreef ook eventueel problemen met tandwiel of wormwiel... Ik hoop met een test van lange belichting beter zicht te krijgen. Zou zo een foto een indicatie kunnen zijn of het een probleem is met de mechanica of effectief de voeding?

Nogmaals bedankt allen.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Die montering is een EQ5
Ja, dit is precies hetzelfde EQ5-statief dat ik van Sky-Watcher heb.
Ik heb de bijpassende motor-drive later bij TS gekocht. Die werkt perfect, ook met de zware Sky-Watcher Mak-Newt op de EQ5. Na een pool-uitlijning met behulp van de poolzoeker in de EQ5 blijven zelfs de planeten meer dan een kwartier in het enge ROI-beeld van de kleine sensor van de ZWO ASI 120MC cloon.
Ik gebruik nog geen guiding, maar de motor-drive heeft alvast bewezen dat hij voor langere belichtingen geschikt is.
Als je met batterijen werkt, geen oplaadbare gebruiken.
Juist. Wanneer het hier gepresenteerde probleem niet een gevolg is van een onnauwkeurige pool-uitlijning, dan zou het wel eens aan de voeding kunnen liggen. Oplaadbare batterijen gaan het niet redden wanneer de klemspanning te ver onderuit gaat onder belasting.
Ik voed de motor-drive via een 12V/8A adapter vanaf 240V of vanaf een auto-accu via een 12V-6V/3A-convertertje. De motor-drive heeft dus niets te klagen qua beschikbare stroomsterkte. Ik heb ook nog een power-bank gereed liggen met een capaciteit van 98 Ah (een auto-starthulp/power-bank combinatie), maar die heb ik amper gebruikt tot nu toe.
ik heb het tegengewicht reeds wat meer naar het midden geschoven voor een betere balancering. Ik heb de indruk dat het iets geholpen heeft
Balancering zou altijd van te voren dienen te worden gecontroleerd. Zoals anderen hier al zeiden, is het beter om de balancering niet perfect te maken, maar een beetje onbalans over te laten, zodat de overbrenging de marges een bepaalde kant op drukt. Bij een perfecte balans gaan de marges heen en weer zweven. Die onbalans dient wel subtiel te blijven. Hoe meer onbalans, hoe harder de motor-drive moet werken.

sixela

Neen, dat is geen EQ5, al heeft het een familietrekje. Het is een "Exos 2"-montering van Bresser, die vroeger bij Meade als LXD75 door het leven ging. Zowel de EQ5 als de LXD75/Exos 2 zijn kopieën van de Vixen Super Polaris, de ene (EQ5) soor Synta gemaakt, de andere (LXD75, Exos 2) door Jinghua.

DeepSkyScanner

Halsstarrige sterrenstaarder
Geen Synta/Sky-Watcher EQ5, dat kan, nu ik de details nog eens bekijk. Maar het is verder wel een EQ5 qua verschijning, zoals ik hem ken. De motor-aandrijving aan de assen zal net zo werken, al kunnen wellicht de details van de motor-ophanging iets verschillen, dat weet ik niet.

sixela

Maar het is verder wel een EQ5 qua verschijning, zoals ik hem ken.
Zie boven. Als twee firma’s dezelfde Japanse Vixen-montering kopiëren is het niet verwonderlijk dat de twee kopieën op elkaar lijken. Dit is het eerste model van de Vixen SP:

1632081386930.jpeg

En de iets latere zwarte versie voor Celestron:

post-294878-0-48641100-1533232128.jpg

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan