Het bos door de bomen. Graag wat advies

Malinas

Stofdeeltje
Hallo iedereen

Graag had ik wat advies gekregen.

Een goed jaar geleden heb ik voor mijn dochter een kijker gekocht:
http://www.teleskop-express.de/shop...-refractor-telescope-with-mount---tripod.html

Ikzelf was in mijn tienerjaren wel wat bezig met astronomie, maar pas recentelijk mede door die aankoop en ook wel de heisa rond komeet ISON, heb ik eigenlijk de draad weer een beetje opgepakt. Voor mij onverhoopt krijg je toch wel al leuke beelden van de maan en zelfs Jupiter te zien met dat ding, en kan papa het regelmatig niet laten de kijker een avondje te lenen :) Ik heb er ook 3 kometen mee "gespot" wat toch wel fijn was.

Nu volg ik dit forum al geruime tijd. Leuke lectuur, aardige mensen en prachtige foto's in de astrofoto's topic. Daar ik zelf als hobby wel wat met fotografie bezig ben, leek het me wel wat eens wat wat meer aandacht te besteden aan het fotograferen van de nachthemel.
Sfeerbeelden, wat experimenteren met langere belichtingen, stacken, photoshoppen en dergelijke meer. Ik heb me dan ook al redelijk geïnformeerd, maar concreet zit met nog wat vragen/twijfels waar hopelijk anderen hun licht eens op willen laten schijnen:

Ik heb een Nikon D3100 camera en had deze dus graag eens wat meer "naar boven" gericht (blijkbaar is Canon de standaard voor software e.d., maar ik ben eigenlijk best tevreden over mijn toestel all-round). Vandaar ben ik nog wat aan het zoeken wat eventueel een nuttige aankoop/aankopen zouden kunnen zijn. Daar we eveneens nog in de verbouwingen zitten, kan ik voorlopig maar een beperkt bedrag (200-300 euro) spenderen. Meer denk ik niet dat ik aan mijn vrouw verkocht krijg op dit moment :)
Goed, ik weet ook wel dat een apo-kijker, top montering, volgmotor en vele andere noodzakelijke extra's..., om die hubble-beelden te kunnen schieten van een andere orde is, maar toch hoop ik met dat bedrag een extra stapje te kunnen zetten en kijken of het wat is voor mij. Fotograferen is een ding, maar als ik lees wat tijd en energie het vergt om die mooie plaatjes te pakken en te bewerken... Hoedje af!!!

Alleen wat? en is het dat wel waard? bijvoorbeeld heb je al een EQ2 met volgmotor voor dat bedrag, maar is dat op termijn geen nutteloze investering?

Zaken die ik zelf op het oog heb:

- T2 ring / adapter (T2 -> 1,25")
- focal reducer? Zou dat nodig zijn?
- Toch maar een montering met volgmotor om langer te kunnen belichten? (met of zonder kijker)
- Extra kabels (USB) voor de camera op de laptop aan te sluiten om de sluitertijd te bedienen? Andere camera accessoires?
- Filters?

Kan ik uberhaubt iets aanvangen met het huidig kijkertje of misschien toch maar een nieuwe eerst voor mezelf een aanschaffen?
Deze leek me wel wat (evt. met volgmotor): http://www.teleskop-express.de/shop...Refractor-telescope-on-parallactic-mount.html

Maar slechts EQ2, bruikbaar voor schuchtere pogingen met korte sluitertijden en/of piggyback? Als je later dan een nieuwe montering koopt, dan ook meteen een nieuwe motor? Zoals ik begrepen had kan je een EQ2 motortje later niet op zeg maar een HEQ5 zetten? Moet je voor deze dan een T2 naar 2" adapter aanschaffen of is dit T2 naar 1,25". De focusser zelf is blijkbaar 1,25" maar ik las elders dat je rechtstreeks een 2" naar T2 adaptor kan gebruiken???

Ik heb ook gelezen dat 700 of 900 brandpuntsafstand al vrij groot is voor prime focus fotografie omdat de FOV te klein wordt voor grote objecten zoals bvb M31? En dat je soms zelfs geen focus kan verkrijgen omdat de focusser niet ver genoeg naar binnen kan?

Alle tips zijn alvast welkom want ik geraak er zelf niet meer uit :)
(en excuses voor de lange post merk ik nu)

Laatst bewerkt:

Bert Bogchelman

Moderator
Hallo Malinas, welkom op het forum.

Je kunt je camera aansluiten met een T2 ring + een insteekhulsje van 31,7 mm. Niet het zenitprisma gebruiken, dan kom je niet in focus. Een focalreducer gaat (ook) niet werken. Op deze manier kun je de kijker gebruiken als een eenvoudige telelens, voor bijvoorbeeld de maan. Je kunt een aantal foto's snel achter elkaar nemen en die gaan stacken, dat soms een beter geeft resultaat dan een enkele foto.

Helaas houdt het dan wel een beetje op met jouw kijker op het gebied van fotografie.

ALs je meer wilt doen aan fotografie lopen de kosten snel op. Een EQ2 is te gammel en je kijker is ook niet lichtsterk genoeg.

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum,wel een mooie ,Pa koopt een kijker voor zijn dochter en vervolgens word hij meer door pa gebruikt:grin:
Wat het niet aan de vrouw verkocht krijgen betreft,gewoon zeggen dat je dochter aan een grotere toe is:idea:

Laatst bewerkt:

Malinas

Stofdeeltje
@ Bert: Bedankt voor de tip. Met het huidig kijkertje zou het vooral detail foto's van de maan worden, eens trachten een filmpje van Jupiter te maken en wat experimenteren. Foto'tje van de pleïaden, om maar iets te zeggen. Het huidige kijkertje is inderdaad onvoldoende lichtsterk.
Bedoel je dat die EQ2 montering met enkel de camera ook te gammel is of met een kijker erbij?

Vandaar de twijfel of het wel opportuun is die T2, adapter etc... aan te schaffen, of niet beter voor een montering ga met volgmotor en dan zonder kijker of piggyback al wat te oefenen. Ik denk er ook aan in de toekomst een betere zoom lens voor de Nikon te kopen voor dagelijks gebruik, wat dan ook weer van pas kan komen voor astrofoto's.

@ Big Bear: Ik had al verkocht gekregen dat het voor mijn dochter was. Dat lukt me geen 2 keer :wink:
Alle gekheid op een stokje, ze is er gek op, en ook de vogels in de tuin worden in het oog gehouden. Wel weer een reden om de camera eens op de kijker te monteren en zoals Bert aanhaalde, als telelens te gebruiken.

Bedankt voor reacties.

Bert Bogchelman

Moderator
Een EQ2 met volgmotor is geschikt om met een spiegelreflex en een (< 200mm ) lens tijdopnamen te maken van 30 seconden per foto. Als je dan 20 tot 30 foto's maakt kun je die gaan stacken.

Een EQ2 in combinatie met de telescoop langer belichten dan 1/10 seconde gaat niet werken. Daarvoor is de montering veels te licht.

Wil je astrofoto's met langere brandpunten (> 200mm) lange belichtingstijden (> 30 seconden) laten lukken, dan stijgen de kosten explosief. Je hebt dan al snel een nieuw (wit) type HEQ5 nodig.

sidney

Donateur
Een EQ 2 is een montering die zijn beperkingen heeft maar is niet slecht, een dslr achter een EQ 2 is niet een goede oplossing omdat het ding te beperkt is in zijn vermogen wat betreft het gewicht.
Een webcam is de oplossing, je kan met een EQ 2 wel perfect een dslr met een 200mm telelens laten volgen, zie foto's.
NGC 7000 is gemaakt met een EQ 2 gemonteerd op een 9cm F10 90 seconde belicht
De maan en Saturnus ook op een EQ 2 nog steeds met de 9cm maar dan met een webcam, een ToUcam pro van €60 nieuw.
Er zijn met een EQ 2 best wel mogelijk heden de motor is er trouwens een van het eenvoudigste soort ongeveer €40.
Een 9cm F10 op een EQ 2 kan je al kopen rond de €200.

Bijlagen

• ngc7000.jpg
    ngc7000.jpg
    121,1 KB · Weergaven: 16
  • sat01.jpg
    sat01.jpg
    8,7 KB · Weergaven: 15
  • 0016.jpg
    0016.jpg
    32 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:

Malinas

Stofdeeltje
Mooie foto's sidney. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik kan verwachten, maar dat zou al prachtig zijn. Ik ga het toch bij dslr werk houden, dus had ik volgende gezien en dat sprak me ook wel aan. Als ik je uitleg kan volgen is een eq2 met camera en sluitertijden tot 30 sec nog doenbaar.

http://www.teleskop-express.de/shop...imaging-with-cameras-and-small-telescope.html

Is er dan veel verschil met eq3, of is deze gewoon in staat wat meer gewicht te dragen, maar verder even gammel wanneer je hem met kijker en camera gebruikt? Of zijn ook de volgmotors niet goed genoeg om langer dan 30 seconden te belichten? Dat begrijp ik eigenlijk niet goed.

Ik heb reeds dss geinstalleerd, heb al heel wat gelezen over flats en darks etc... Ik denk dat ik hier al eens mee aan de slag ga gaan met 5 sec opnames. Langer krijg ik toch al vervormingen in de sterren zonder te volgen.

Trouwens als ik prachtige beelden wil zien kom ik hier op de betreffende paginas wel kijken, maar met trots je eigen brouwsel maken, hoe amateuristisch het ook moge zijn heeft voor mij ook zijn charme ;)

Je moet ergens beginnen en dan zien we wel weer of het iets is waar ik me verder op wil toeleggen. Momenteel kan ik al enorm genieten van een mooie compositie met een heldere sterrenhemel erbij.

Nogmaals bedankt al voor de tips.

siom

Aarde
de eq2 was mijn eerste equatoriale montering :razz: doet het erg goed, op 50 mm lukt 30 sec. sluitertijd prima. nu denk ik niet dat dat op een eq2 met een 200 mm kan (maar wie weet?)
maar een grotere montering is altijd beter!

fotografie door de telescoop met de eq2 gaat niet lukken. (ik probeerde dat met een 13 cm scoop f 900 mm, maar met een kleine apo gaat het missch wel lukken)
ten eerste heb je te maken met het gewicht, een 13 cm is eigenlijk al te zwaar voor de eq2.

als je foto's van de plejaden e.d wilt maken, moet je minstens 30 seconden kunnen belichten op zo'n 800 mm, met een eq2 gaat dat niet lukken, met een HEQ5 dan weer wel, maar die montering alleen al ligt buiten je budget. wat opzich een leuke kijker+montering moet zijn is deze:

http://www.teleskop-express.de/shop...150P-on-EQ3---150-750mm-Newton-Telescope.html
een mooie montering en een mooie telescoop die visueel en later ook fotografisch bruikbaar is. voor de fotografie van DSO's zou je nog een grotere montering moeten kopen.
nu weet ik niet precies of de stappenmotoren er al bij zitten, maar anders wordt het weer wat duurder.

Succes en welkom op het forum!

oetie

Obscuur Object
met je cam alleen op een eq3 kun je al heel wat langer belichten. een eq3 is makkelijker uit te lijnen op de pool omdat je er een poolzoeker op kunt zetten en dan kun je al wel minuten gaan belichten. that is, met een 50mm lens, maar daar kun je ook hele gave resultaten mee behalen. google maar eens op 50mm astrophoto oid.
2e hands moet die eq3 wel in je budget passen. of je begint met statief,timelapsen en star trails, en dingen als de Andromedanevel laten zich prima fotograferen met 25 sec belichtingen op 18 mm oid. geen apod materiaal in het begin maar gewoon lekker experimenteren.

Hee Malinas welkom ;-)) Wil je vooral planeten fotograferen en andere heldere, kleine objecten? Luister dan niet naar me. Wil je deepsky fotograferen, zoals orionnevel en andromeda en andere nevels en stelsels? Lees dan mijn post verder.

Deepsky astrofotografie valt of staat met een goede montering: de telescoop / camera / accessoires zijn ondergeschikt.
Doorsparen voor een tweedehands HEQ5 raad ik je aan, ik heb de mijne voor 450 2ehands gekocht.

"bijvoorbeeld heb je al een EQ2 met volgmotor voor dat bedrag, maar is dat op termijn geen nutteloze investering?"

Ja ik denk het wel. Dat laatste dus he, van die nutteloze investering enzo.

"Zoals ik begrepen had kan je een EQ2 motortje later niet op zeg maar een HEQ5 zetten?"

Nee. De HEQ5 heeft sterkere motoren. Later kan je als je wil goto-functies toevoegen aan een HEQ5. En guiding. En wat niet al.

"Maar slechts EQ2, bruikbaar voor schuchtere pogingen met korte sluitertijden en/of piggyback?"

Doe het niet ;-) Ik heb in een 10 pagina-topic exact hetzelfde idee erdoor proberen te drukken hier, een jaartje terug, en ik ben de jongens en dames hier uitermate dankbaar dat ze hard zijn geweest en mij op de noodzaak van een degelijk statief hebben gewezen. Je kan beter een brakke telescoop op een goed statief hebben dan een ultra-pwn-superdeluxe dure APO op een eq3-tje.

"Ik heb ook gelezen dat 700 of 900 brandpuntsafstand al vrij groot is voor prime focus fotografie omdat de FOV te klein wordt voor grote objecten zoals bvb M31?"

Klopt. Met 800mm past andromeda er nèt (niet) helemaal op. Niet dat dat een ramp is hoor. Hoger zou ik zeer zeker niet gaan als beginnend astrofotograaf. Want hoe verder je inzoomt, hoe sneller je bewogen beeld krijgt, en hoe strenger de eisen aan je...statief worden ;-) Hoe meer widefield, hoe makkelijker het wordt. Sterker nog, ik zou lekker met je fotolenzen aan de slag gaan! je hebt vast wel wat voor je Nikon (hier trouwens ook een trotse nikon-eigenaar), misschien zelfs wel een zoomlensje van 100mm ofzo? Vooral een prime lens (geen variabele vergroting) is hard-to-beat! Lekker erop gooien en als telescoop gebruiken!

"Goed, ik weet ook wel dat een apo-kijker, top montering, volgmotor en vele andere noodzakelijke extra's..."

Vergeet de APO-kijker en begin met het statief. De rest komt dan evt later wel. Een goed statief is een fijn bezit waar je elke telescoop die je later wil uitzoeken vrolijk op kan zetten.

oetie

Obscuur Object
Ehm, ja. Als je er later een scope op wil zetten is een eq3 niet afdoende. En dat wil je zo te zien wel dus vergeet mijn vorige post.

Malinas

Stofdeeltje
Hartelijk dank voor de reacties en verwelkoming!

@siom. Ook dergelijke kijkers zijn al in overweging genomen, en die 15cm is zeker de moeite. Echter wat ik van in den beginne onthouden heb is: "De beste kijker is diegene die je het meest gebruikt". Het kijkertje dat nu op mijn dochter haar kamer staat voldoet daar perfect aan. Dakraampje open, wat kijken. Op 1-2-3 staat hij in de tuin en even snel weer 2 verdiepingen hoger. Ik vrees een beetje, mezelf kennende, dat dergelijke meer stof gaan vergaren dan iets anders. Afkoelen, collimeren, het gewicht etc.. schrikt me allemaal (voorlopig) wel wat af. En ik zou hem dan ook overal op vakantie willen meenemen wat ook weer wat lastiger wordt.

@oetie: bedankt, dat wist ik niet dat een poolzoeker niet op een eq2 kon maar op een eq3 wel.

@Daniel: Daar ik geen ervaring heb betreffende astrofotografie, wil ik vooral gewoon eens experimenteren met langere belichtingen, dus ik neem je advies maar al te graag ter harte. Het is zo verleidelijk om toch al maar aan de slag te gaan met "iets", in dit geval die eq2, maar meer en meer ben ik nu ook overtuigd dat ik snel tegen het plafond ga zitten.
Wat oeti aanhaalt betreffende de poolzoeker verklaart al waarom betere tracking en dus langere belichting mogelijk wordt. Het is me wel nog steeds niet 100% duidelijk waarom een HEQ5 nodig zou zijn. Heeft deze betere/juistere motoren of is het enkel de trillingen van de guiding of de wind die beter opgevangen wordt? Misschien onderschat ik gewoon wel de impact hiervan.
Tot slot, jazeker ik heb een 55-200mm zoomlens die eigenlijk wel aan vervanging toe is maar waar ik zo al mee aan de slag kan. Prime lens helaas niet, enkel de standaard 18-55. Leuk te vernemen dat er toch nog Nikon eigenaars zitten tussen al dat astro-canon geweld ;)

Ik ga me wel reeds zo'n T2 ring en adapter aanschaffen, dat lijkt me een kleine kost die later ook van pas kan komen mocht ik een nieuwe kijker aanschaffen en me nu toelaat het kijkertje al eens als zoomlens te gebruiken.
Kort vraagje betreffende die adapter: Deze is voor T2 naar 1,25". Maar hebben de meeste 'betere' telescopen geen 2" aansluiting/focusser?

De EQ2 ga ik in ieder geval van afzien en eens op zoek naar een betere.

Door een dakraam kijken is niet zo bevorderlijk voor de beeldkwaliteit,door de warmte uit de ruimte word het beeld negatief beïnvloed.
Wel heeft een lenzenkijker daar wat minder last van dan een spiegelkijker.

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Asl je met kleine apo's aan de slag gaat is de HEQ5 een van de goedkoopste courante monteringen die dat goed aankan. Voor wat jij in het begin wilt is het overkill. En als blijkt dat je er niet mee wilt doorgaan zit je met een dure montering waar je veel verlies opmaakt bij het doorverkopen.

Dat blijft altijd de afweging. Als je niet weet wat je in de toekomst wilt gaan doen dan kan je al heel snel het verkeerde kopen. Daarom is een EQ3 juist geen slecht idee. De reden is dat als je het niet leuk vind, de schade goed te overzien is. Ga ervan uit dat je de helft van de nieuwwaarde terugkrijgt als je de montering weer verkoopt. Bij een EQ3 is het leergeld dan een stuk lager dan bij een HEQ5. Tweedehands zijn de kosten lager, als je ze tweedehands kan vinden, en erop wilt wachten.

Malinas

Stofdeeltje
Hallo,

Ik hergebruik maar even mijn eerste post (7 jaar geleden al! Time flies...) want ik ben op zoek naar wat tips ivm problemen met mijn statief en/of volg-motor.

Ik had dus mijn oude hobby weer opgenomen en een jaar of 4 geleden, heb ik dan een nieuw kijkertje gekocht (kleine upgrade en wie weet kan hij later nog dienst doen als volgkijker dacht ik toen) https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p7935

En voor 'een prijsje' (200€) een tweedehands montering gevonden met volgmotor (zie foto, ik weet niet welk type). + Extra T-Ring voor mijn Nikon en een zoom piece (TS Optics 7-21mm) voor visuele waarnemingen. Vonden de kids ook fijn en gemakkelijk.

Best al wat leuke kijk-avonden mee gehad en ook af en toe eens een fototje genomen. Echter 2 jaar geleden heb ik me dan wat meer beginnen toeleggen op Astrofotografie en met langere belichtingen experimenteren. Na een paar sessies, werd het probleem met volging pas echt duidelijk wanneer ik fotos van 15 seconden of meer begon te nemen. Op een avondje neem ik zo'n 50 10-15 sec. fotos, en na ze in DSS geladen te hebben en scores inspecteren blijkt dat meer dan de helft van de fotos druppels, strepen, barbapappa's etc... vertonen. Kortom er scheelt iets met ofwel de volgmotor ofwel de montering zelf. Hij 'schiet' persies af en toe door. Pool uitlijning is niet perfect maar daar ligt het zeker niet aan.

Mijn vraag: Kan ik dit zelf trachten op te lossen, en zo ja hoe begin ik er aan (ben echt geen handige Harry)? Of zijn er ergens plaatsen/winkels in Belgie waar ze eventueel reparaties doen? Of is dit gewoon normaal met dergelijk goedkoop/oud motortje en moet er een nieuwe op of is het statief voor de vuilvak :( ?.... Alle tips zijn meer dan welkom.

Tot slot bijgevoegd enkele recente fotos toen ik Andromeda wou fotograferen: Zo zie je een eertste foto (zoom op de kern) die best ok is en anderen waar het duidelijk fout loopt... en ook nog fototjes van Orion (afgelopen winter) en Andromeda (deze zomer) van +/- 5 minuten met 10 & 15 seconden frames.
Buiten stapelen in DSS (geen darks of flats e.d) en een beetje stretchen in GIMP heb ik amper ervaring met foto-bewerken, maar laat ons zeggen dat het 'povere' resultaat de burger moed geeft ;-) Vooral Orion vond ik boven de verwachting dat er kleur in zit.

Maar eerst wil ik dus trachten het probleem met volging op te lossen voor ik me er verder zou in verdiepen

Bedankt alvast.
Mvgr, Tom

Andromeda_tracking.png

Andromeda.jpg

Orion.jpg

setup.jpg

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Die montering is een EQ5 of een LXD75, allebei klonen van de Vixen Super Polaris.

Zou toch vrij behoorlijk moeten werken, tenminste als er geen rommel tussen de wormwielen en de tandwielen zitten.

Wel een tip: als je wat speling hebt de montering ietsje onbalanceren. En deftig voeden, dus niet met batterijen. Als er te veel spanningsvol is dan trekt de montering het niet meer.

Malinas

Stofdeeltje
Hey Sixela,

Bedankt voor je reactie. De foto van de montering is al een wat oudere, ik heb het tegengewicht reeds wat meer naar het midden geschoven voor een betere balancering. Ik heb de indruk dat het iets geholpen heeft, ipv 70% van de fotos die mislukken, zijn het er nu maar 60%, maar kan ook toeval zijn :)

De voeding is idd met 8 D batterijen (ik gebruik heroplaadbare). Ik bekijk het eens of er een andere mogelijkheid voor voeding is.

Neo

Donateur
Nog een tip: Liever ook geen kabels en draagriem die los aan de camera bungelen, kabels leid je beter langs de telescoop via het draaipunt van de montering.

Na elke verstelling van focus of als je aan de camera bent geweest geef je de montering een half minuutje rust om de speling eruit te werken voordat je de opnames hervat, een tikkeltje onbalans zoals hierboven gesuggereerd wordt kan daar bij helpen.

De opnames van Orion en de Andromedanevel zien er al heel mooi uit maar je zou ook met deze montering een betere score kunnen verwachten van gelukte opnames ;-)

EricG

Titan
Hey Sixela,

De voeding is idd met 8 D batterijen (ik gebruik heroplaadbare). Ik bekijk het eens of er een andere mogelijkheid voor voeding is.
Als je met batterijen werkt, geen oplaadbare gebruiken. Oplaadbare batterijen zijn maar 1.2v tov 1.5v voor alkaline batterijen. Op 8 batterijen is dat een verschil van 2.4v. Dat is genoeg om problemen te krijgen.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Inderdaad, oplaadbare NiMH werken niet goed op een montering, en dat geeft precies de symptomen die je beschrijft.

Alkalinebatterijen werken beter, maar in koude temperaturen laten die het ook wel afweten. Het beste zijn nog lithiumbatterijen, maar ze kosten een fortuin, en op termijn ben je beter af met LiFePO4 battery packs (je meet best het voltage EN de polariteit van de 'battery pack' om zeker te zijn dat je de pack correct bekabelt).

Als de 8 1.5V batterijen inderdaad in serie zijn en de montering dus 12V vergt: er zijn "step-up" kabels van 5V USB 2A naar 9V/12V 1A; meestal is [email protected] genoeg en dan kun je een 'normale' LiIon/LiFePO4 power bank voor USB gebruiken (de courante modellen die 10000 mAh op de celvoltage van ongeveer 3-3.7V leveren kosten overal ongeveer €30-40; op 12V heb je iets minder dan 3Ah). Die gaan meestal net een nachtje of twee mee als je alleen een montering voedt.

De wat kloekere oplossingen die meerdere nachten meegaan of nog andere zaken in parallel kunnen voeden zijn er vanaf ongeveer €150 en daar is de prijs "the sky is the limit" (je hebt al [email protected] als je dat wenst, maar je zal meer ophoesten dan voor je montering).

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan