Help: foto van afscherming lantaarnpaal

jade

Stofdeeltje
"Die enkeling" is juist het probleem. We zijn veruit met te weinig om hier rekening mee te houden.
Dat is zeker zo, maar je kan het toch ook zo zien dat ze maar voor een hele kleine groep iets aan moeten passen/open moeten staan voor eigen aanpassing.

Steem

Donateur
Klopt, maar dan willen de vogelspotters straks dat je niet meer met de brommer door de straat mag en de vliegtuigspotters dat de aanvliegroute over hun huis gelegd wordt. Bij elk "geschil" is er ook een tegenpartij. Want straks zegt jouw buurman dat hij die kap over de lantaarnpaal maar helemaal niks vindt. Wat moet de gemeente dan? En een toezegging door de gemeente schept een precedent voor andere "enkelingen".

Je kan het allemaal heel erg flauw vinden maar er zit natuurlijk wel vanalles achter. Ik ben daar zelf ook absoluut geen fan van, want het zijn gewoon de regeltjes van een overvolle maatschappij. Maar die bureaucratie breng je wel op gang met zoiets.

PE1PQX

Donateur
Heel Nederland hangt aan elkaar van de regeltjes... Ook zinloze en inmiddels in onbruik geraakten.

Rudy

Donateur
de vliegtuigspotters dat de aanvliegroute over hun huis gelegd wordt

Leuk voorbeeld. 😁 Dat zal inderdaad een enkeling zijn die dat wil. In het geval van lichthinder, ik vraag me af of je het niet over een andere boeg kunt gooien, zelfs in de stad. Als je maar een heel klein tuintje hebt met insecten, bijvoorbeeld, dan is al dat licht ook niet zo goed. Er zijn steden waar de gemeente een stadsecoloog in dienst heeft, die moet zich daar 'ns mee gaan bemoeien. Bevorderen en in stand houden van de biodiversiteit, daar past geen overmatig licht bij op plekken waar dat niet nodig is, dus maatregelen nemen. Met als bijproduct dat het voor de hobby iets donkerder kan worden.

DonDavon

Vesta
Misschien een beetje off-topic, sorry dan, maar ik wil jullie mijn lichtrijke waarneemplek (thuis) toch niet onthouden 😂

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    784,9 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Ik herken het probleem. In Hengelo heeft de gemeente 2 lantarenpalen achter mijn tuin voorzien van een kap. Dit werkte prima. Daarna begon de achterbuurvrouw haar tuin vol te hangen met led lampen en werden er precies achter de sterrenwacht appelbomen geplant. Snoeien ho maar...
De achterbuurvrouw zat binnen met de gordijnen dicht en de tuin stond vol in het licht...

We hebben de handdoek in de ring gesmeten en zijn verhuist. Andere woonplaats, verder van de drukke stad en achter onze tuin 3 km weilanden. De enige 2 spelbrekers waren 2 enorme eiken een paar huizen verder op. Tot op een dag ik vanuit de tuinstoel opveerde en tot mijn grote verbazing ze ineens weg waren... Ja, zei mijn vrouw, ik ze waren gisteren wel de hele dag met kettingzagen in de weer. (ze werkt thuis en had hinder van het lawaai) :)

Ik snap dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om te verhuizen, maar de ergernissen door overlast herken ik maar al te goed...

wvreeven

Moderator
Alles voor 'status in de buurt'.
Veel mensen voelen zich veiliger als er licht in de tuin is ivm inbrekers. Het is mijns inziens nog steeds verspilling van energie want er is geen bewijs dat een verlichte tuin inderdaad veiliger zou zijn.

PE1PQX

Donateur
Veel mensen voelen zich veiliger als er licht in de tuin is ivm inbrekers. Het is mijns inziens nog steeds verspilling van energie want er is geen bewijs dat een verlichte tuin inderdaad veiliger zou zijn.
Nog afgezien daarvan, er zijn ook buurten waar ze elkaar willen aftroeven kwa tuinindeling en wat er in mag staan. (elkaar willen overtreffen, jaloezie)
Hang voor inbraakpreventie dan bewegingsmelders op en bewakingscamera's.

Huubke

Uranus
De meeste inbraken gebeuren overdag. Er zijn ook verschillende studies die wijzen op het feit dat er meer inbraken gebeuren in fel verlichte plaatsen.

Op deze foto kun je beide lantarenpalen zien, de rechter heeft een donkere kap, de linker een lichtere kleur.
Foto gemaakt bij de bouw van mijn 1e sterrenwacht.

Bijlagen

• samsung 377.jpg
    samsung 377.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 25
  • Leuk
Waarderingen: Sieg
Bovenaan Onderaan