heeft iemand verstand van het .fits format?

WimApon

Pluto
Okee Fabricius,
Het is andersom, single frame geeft een sinus achtige lijn, en gestacked ( 12 sec 20 sec 30 sec en 60 sec) geven alleen maar een horontale lijn.
Als ik de circeltjes van aip4win moet geloven ligt die heldere ster er heel ver buiten.
Ik heb in die lijst zitten grasduinen en een aantal andere uitgekozen, die ik ook al heb gemeten.

ik ga me nu concentreren op Dy Peg. ( in de hoop dat we wat beter weer krijgen.. hi hi hi
als je 2 of 3 metingen per 1.75 dagen kunt doen is de FFT je grote vriend.

ik vind het wel heel spannend allemaal hoor!

WimApon

Pluto
Ik kon het toch niet laten: ik heb hetzelfde setje fotoos van bovenstaande grafiek ( meting2a.jpg) nog eens bewerkt.
Nu met mijn verbeterde programmatuur. Het meten en het maken van de grafiek duurt ongeveer 5 minuten.
Het meeste werk is het omvormen van de .png files naar .bmp files.
ik nam alleen nu wat langere belichtingstijden ( gemiddeld 15 sec.)
en weer krijg ik een zelfde soort grafiek.
ik raak nu overtuigd dat dit wel de variatie in helderheid van de ster is.
( in abnormale dimensies, maar toch..... )
de stippen die recht onder elkaar liggen zijn metingen op bijna hetzelfde moment, waardoor je de fout
in de meting kunt zien.

Bijlagen

• resultaat_mijn_prog.jpg
    resultaat_mijn_prog.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 5
Ter vergelijking:
toevallig is die ster vorig jaar waargenomen door de TESS ruimtetelescoop (Transiting Exoplanet Survey Satellite).
Ik heb de ruwe flux omgerekend in magnituden en in een grafiek gezet:

HerV1084.gif

Deze ster heeft soms grillige helderheidsvariaties.

Het is goed mogelijk dat je inderdaad variaties hebt gemeten, maar de meetfout is nogal groot (in de orde van grootte van 0,15m?), maar dat is waarschijnlijk wel te verbeteren door meer ervaring op te bouwen.

WimApon

Pluto
Heee Fabricius,
Volgens mijn info is de periode van v1084-her 0.1081 dag ( 2.6 uur)
In jouw grafiek zie ik een periode van 7 a 8 uur.
Hebben we het wel over dezelfde ster.
Ziehier een plaatje. De variabele ster is de ster direct rechts naast de ster met de spikes.
Ik vergeleek deze ster steeds met de ster daar weer direct rechts naast.

Bijlagen

• eVscope-20210729-222627.png
    eVscope-20210729-222627.png
    3,4 MB · Weergaven: 8
Ja, dat is 'm.

HerV1084 vindplaats.jpg

V1084 Her is niet zuiver periodiek variabel.
In het ontdekkingsartikel uit 2001 (hier te downloaden) stonden al grafiekjes van de grillige helderheidswisselingen.
Soms weinig variatie, soms quasi-periodieke variaties.
Voordat deze ster de definitieve naam V1084 Her kreeg, werd nog de tijdelijke naam RX J1643.7+3402 gebruikt.
Je kunt er niet op rekenen dat de periode altijd precies 0,1081 dag is.

Dit was dus de reden om een andere testster aan te raden, die zich voorspelbaarder gedraagt.

Laatst bewerkt:
Nog wat basisprincipes van fotometrie:

zoek eerst de V magnitude van vergelijkingssterren. In dit voorbeeld is de V magnitude van de vergelijkingsster 12.956 (bron: UCAC4).
Splits dan de gestackte foto in drie kleurkanalen. Het groene kanaal is het belangrijkste.
Het is normaal dat er dan meer ruis te zien is dan in "pretty pictures'.

Als je AIP4WIN gebruikt:

Color > Split Colors > Color --> RGB
Selecteer het venster Green Channel
Klik op Measure > Single Star Photometry Tool (SSPT)
Klik op tabblad Settings
Vul in:
HerV1084 GREEN fotometrie stap1.jpg
Het zero point is afhankelijk van de helderheid van de vergelijkingsster. Een kwestie van uitproberen.

Niet op Close klikken, maar op het tabblad Result.
Dan moet de juiste magnitude van de vergelijkingsster uit de berekening komen (in dit geval 12,956).
HerV1084 GREEN fotometrie stap2.jpg

Nu kun je de veranderlijke ster gaan meten. Resultaat: magnitude 12.791 +/-0.009m.
HerV1084 GREEN fotometrie stap3.jpg

Dit zijn alleen de basisstappen.
Als je deze techniek beheerst, kun je verder kijken hoe het geautomatiseerd kan worden.
Gevorderde gebruikers passen airmasscorrectie toe en transformeren de resultaten naar standaardwaarden zodat ze vergelijkbaar zijn met waarnemingen van anderen. De eVscope is nogal roodgevoelig (ook in het groene kanaal), dus ik vermoed dat er systematische verschillen zullen zijn t.o.v. andere camera's.

Veel succes met de metingen!

Laatst bewerkt:

WimApon

Pluto
Okee Fabricius,
Dankje voor je lange info.
Weet je, ik vind het leuk om dingen te meten en er programmatuur voor te schrijven.
Mijn programma, laat achter elkaar plaatjes verschijnen waarop je dan steeds 2 dezelfde sterren kan aanklikken.
De rest gebeurt dan op de achtergrond.. tot en met het verschijnen van de grafiek.
Het splitsen van de kleuren doet het programma ook. ik kan ook versterken of verzwakken of formules toepassen
indien nodig.
Alleen, eigenwijs als ik ben, werkt ik niet met magnetudes, maar met een eigen maat.
dus ik kan nooit met anderen vergelijken, maar dat vind ik voorlopig niet nodig.
Het gaat mij erom of ik in staat ben veranderende sterren waar te nemen en een idee te krijgen wat
ze waard zijn.
Ik ga natuurlijk je bovenstaande info uitproberen.

voorlopig moet ik eerst bewijzen dat mijn methode serieus werkt, pas daarna kan ik echt aan de slag.
Dus ik dacht dat V1084 vanwege zijn prima zichtbaarheid nu en de korte periode een goede keuze zou
zijn. maar helaas, de info die me bereikte was niet helemaal goed.

Dus, kun je me helpen aan een goede test ster, die tussen 22 uur UTC en 24 uur UTC vrij hoog aan de
hemel staat en bovendien tussen ZuidOost en Zuidwest zit. Want dan is de opstelling van de eVscoop
het handigst hier. ( ik kan wel 150 m. verderop gaan staan, maar dan moet ik 3 wifi-repeaters gebruiken
om de evscope te bereiken, bovendien als het dan gaat regenen heb ik dat niet in de gaten....
Op die plek heb ik de gehele horizon in bereik, dat wel.)
Ik heb ook graag een zo kort mogelijk periode.
Weet je, ik ben hartstikke dislecties, waardoor ik mijn weg in al die lijsten met variabele sterren
niet goed kan vinden. Dus als je me wilt helpen, graag!

De ster die je me eerder aangaf, staat erg laag aan de horizon, en heeft een lange periode.
Hierdoor wordt het heel moeilijk om mijn hard en software te testen.

Wat ik zeker nog moet maken is een stuk programma dat een .png file van de evscope omtovert
in een .bmp file, want daarmee werk ik ( vanwege de eenvoud ervan)
want het omzetten met bestaande programma's is me te veel werk. en type- en leesfouten belemmeren me
dan heftig.

Nou lang verhaal, ik hoop dat ik je er niet mee verveel

Dus, kun je me helpen aan een goede test ster, die tussen 22 uur UTC en 24 uur UTC vrij hoog aan de
hemel staat en bovendien tussen ZuidOost en Zuidwest zit. Want dan is de opstelling van de eVscoop
het handigst hier.
In augustus hoog in het zuiden:

naampositie (2000.0)periode (dagen)magnitude (V)type
V547 Lac22h47m21.4s +39º09'22.1"0.09525711.95-12.32high amplitude Delta Scuti
V670 And23h30m37.2s +46º24'04.3"0.09966110.30-10.66high amplitude Delta Scuti

WimApon

Pluto
Geweldig, Fabricius
Dankjewel
ik ga aan de slag.

Ik ben inmiddels zo ver met programmeren, dat ik maak 50 fotoos met een belichtingstijd tot max 15 sec, stop die in een directory, en draai mijn programma.
Het omrekenen van .png naar .bmp zit er ook al in. Ik krijg dan om de beurt alle fotoos op het scherm. bij elke foto 2 sterren aanklikken, en na de laatste
komt de grafiek van de verhouding tussen deze 2 sterren tegen de tijd. Dit noem ik "quick and dirty"
Als dit blijkt te werken ga ik me in de verfijning verdiepen. ( en kijken of ik naar magnetudes kan komen)
Ik ben heel benieuwd of het me gaat lukken.

We komen trouwens wel erg ver van het oorspronkelijke topic... is het niet beter om een nieuw draadje te beginnen hierover?

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan