Heeft er iemand ervaring met dit ?

jurgenvdv

Pallas
hallo,

ik heb mij vorige week de meade 80/400 gekocht. Ik was dus op zoek naar een fun kijkertje dat ik kon meenemen op reis (en dat mijn vrouw toch nog altijd al haar schoenen in de koffer krijgt). Nu zoals verwacht is het statief dat erbij is niet slecht (voor de prijs) maar zeker geen toonbeeld van stabiliteit (als je de kijker aanraakt wiebelt het nog eventjes na vooral) het is ook wat wennen om met een camera statief die je eigenlijk los en vastdraait om daarmee te bewegen als je een dobson (ik heb nu de 200 skywatcher) gewoon (als je na 4 maand al kunt spreken van iets gewoon zijn) bent.

nu zag ik dit staan op de site en leek me dat wel een leuk idee van mount (zeker voor op vakantie). Heeft hier iemand ervaring mee is dit relatief stabiel om met te werken ? Ik zal sowieso wel door de beperkte hoogte snel met de occulair kant tegen de tafel zitten vermoed ik.

het is natuurlijk altijd een mogelijkheid om de skywatcher mount aan te schaffen maar dan zit je wel een andere prijs categorie en ik weet niet of deze mooi en makkelijk terug in zijn kleinste vorm te zetten is.

alvast bedankt aan iedereen die mij hun advies en ervaring kunnen geven over deze producten.

EdwardB

Donateur
Als ik zo het filmpje bekijk in de meade 80/400 link, denk ik dat deze telescoop niet met zwaluwstaart/dovetail is uitgerust, terwijl dat wel nodig is voor deze Skywatcher mount.
Een soortgelijk statief als van je 80/400 heb ik ook. Je kan hem wel stabieler krijgen door de poten juist niet uit te trekken en het geheel op een tafel o.i.d. te zetten. Het grootste probleem echter bij dit soort monteringen is dat bij het vastdraaien na het centreren van een object de kijker wat wegzakt. Bij grotere vergrotingen betekent dit zelfs dat het object uit beeld verdwijnt, maar eigenlijk is de 80/400 ook niet bedoeld voor hoge vergrotingen. Boven de 30x, krijg je al gauw last van kleurfout en wellicht ook andere aberraties. Voor de laagste vergrotingen, waar deze kijker wel erg fijn voor is, zal het bijgeleverde statief toch nog ok zijn. Je kan dan ook op een object richten om deze daarna aan iemand anders te tonen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan