• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Heart Nebula IC1805

jeroenm

Quaoar
Afgelopen 2 dagen een uur aan data kunnen schieten, hoop dat ik vanavond nog wat meer kan bij schieten.
helaas nog geen data met HA filter

Filter: CLS
Camera: canon 700D modifed
telescoop: SW 80mm ED

17 x 240 Light iso 800
10 x 240 dark iso 800
40 x 1/4000 BIAS

Stacked met DSS en bewerkt met Photoshop

Bijlagen

• 1 uur data heart nebula.PNG
    1 uur data heart nebula.PNG
    2,4 MB · Weergaven: 61

Neo

Donateur
De getoonde opnames zien er erg fraai uit en maakten me benieuwd naar de grotere versie.
Daar valt dan duidelijk op dat de afstand tussen sensor en reducer/flattener waarschijnlijk te groot is, aan de stervorm in de hoeken te oordelen.
Het toepassen van drizzle is dan ook vrij vruchteloos als de stervorm niet zo fraai is.

Met een paar kleine aanpassingen kunnen je opnames vast nog veel aan kwaliteit winnen, lijkt me zeker de moeite waard.
Hieronder een 100% crop van de hoeken & center uit de grote versie.

spacing.jpg

jeroenm

Quaoar
@Neo, bedankt voor je feedback.

Het klopt dat de sterren in de hoeken niet mooi rond zijn, helaas heb ik hier nog geen oplossing voor.
Volgens mij kan ik de reducer/flattener niet aanpassen/verschuiven.

misschien dat iemand een tip heeft.

voorbeeld: canon 700D met een T2-ring en deze zit op de altair lightwave 0.8 reducer/flattener

Bijlagen

• flattner.PNG
    flattner.PNG
    1,4 MB · Weergaven: 11

Neo

Donateur
Aan de foto te zien zou je de flattener nog een halve cm dieper in de focuser kunnen steken, of zie ik dat verkeerd?
De compressiering grijpt dan op het conische deel waarmee de boel juist strakker (en haaks) wordt geklemd.

jeroenm

Quaoar
Flattener kan inderdaad dieper erin alleen dan kom in niet in focus, tevens blijft de afstand tussen de canon en reducer-flattener het zelfde.

Toch?

Neo

Donateur
Hah.. De inkt was nog niet droog toen ik me realiseerde wat ik geschreven had. ;-)
Ik dacht inderdaad al dat je niet meer in focus kwam en daarom... en dat het inderdaad niets aan je probleem verandert. Mea culpa.

Waar zit het CLS filter nu?

jeroenm

Quaoar
@Neo, tot opheden heb ik nog een clip-in-filter maar ik heb al een 2 inch L enchance filter besteld.

@bart1805, bedankt voor het mee denken maar zal 2mm dun niet is te klein zijn?

Ik dacht namelijk dat je +/- 55mm tussen sensor en flattener/reducer moet hebben.
Met een meetlat gemeten en kom op +/- 55mm.

Deze zal inderdaad te kort zijn. Maar te kort en dan weer opbouwen is wel de manier volgens mij. Anders kom je er niet. Niet nog toevallig een T-ring liggen die 1 of 2 mm korter is.

Bovenaan Onderaan