Hans de Rijk (Bruno Ernst) overleden.

FirstLight

Comavrije binofiel
Ik weet niet of dit de juiste plek is, en of er elders op het forum al over geschreven is,
Maar dus een moment geleden bericht gekregen dat Hans de Rijk is overleden.
Een groot popularisator van onder andere kijkerbouw heeft ons verlaten.
Mijn medeleven gaat uit naar zijn familie en vrienden.

jeanpierre

keep it simple
Ik had vorige week nog contact met zijn oudste dochter. Sinds kort werd hij opgenomen in een verzorgingstehuis. De man was al enige tijd zwaar dementerend.

John Baars

Moderator
Een groot verlies voor de amateursterrenkunde. Hij was een inspiratiebron voor velen van ons.
Dat hij in vrede moge rusten.
Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden.

PatrickB

Quaoar
Ik zal eeuwig bewondering en dankbaarheid voelen voor deze man.
Dank zij zijn Thieme's Sterrenboek heb ik een bijzonder boeiende hobby ontdekt (ca anno 1977).
Moge hij rusten in vrede.

AtM

Prutser
Bruno Ernst heeft bij mij ook het zaadje geplant rond 1970, en nu heb ik dan eindelijk die fantastische Kutter telescoop.
R.I.P. Hans.

opticalfox

Donateur
Thieme's sterrenboek was ook bij mij de aanzet om een kutter te bouwen en heb daar nooit spijt van gehad.
Na het 3e "exemplaar" ben en blijf ik tevreden met de 30 cm Kutter, hoewel ik
voor deep-sky toch wat anders aangeschaft heb.
Maar toch !

philipdo

Titan
Zijn boek heeft ook bij mij veel impact gehad tijdens mijn jeugdjaren. Eind 1969 mijn eerste Kutter gebouwd, 11 cm. Vandaag werk ik nog steeds met een 20 cm Kutter. Onovertroffen beeldkwaliteit!

janvangastel

Meten is weten
Een van de grondleggers van onze amateurastronomie, die ook heel veel ander baanbrekend werk heeft gedaan. Ik heb in de 60-er jaren van de vorige eeuw nog les van hem gehad en hem later nog enkele malen mogen ontmoeten. Een jaar of zeven, acht geleden dronken Jean-Pierre en ik nog een karmeliet met hem in een cafe in Utrecht. Ik zal er zeker gauw nog een drinken te zijner nagedachtenis.

jeanpierre

keep it simple
Ik kreeg zopas een uitnodiging voor zijn begrafenis in de bus. Echt wel heel erg die Covid toestand! Eerst Kees de Jager waar ik geen afscheid van kon nemen en nu Hans. Ik zal er woensdag alvast niet bij zijn, het risico (ik reis met de trein, 8 uur heen en terug) is nu eenmaal te groot. Temeer daar ik longpatiënt ben.
In 2014 was ik Bruno Ernst en zijn echtgenote Leny te gast. Ik nodigde @janvangastel mee uit. Het was een heel bijzondere dag. Twee maanden later werd bij hem thuis (nov 2014) het zaadje geplant voor het project 'Sterren Schitteren Voor Iedereen'. Dit project is nu aanwezig in meer dan 140 landen.
Wie het verhaal van dit bezoek even wil nalezen, de link naar het topic op dit forum.
Mijn 'sterrenkundige vader' is niet meer... en afscheid nemen kan ook al niet! Er blijven de mooie herinneringen.

ABakx

Stardust
Tja, dat was in de zestiger jaren van de vorige eeuw.
Broeder Bruno Ernst van de volkssterrenwacht Simon Stevin in Oudenbosch.
Als menneke zat ik ‘s avonds op het platte dak van de bijkeuken naar de maan te kijken.
Kartonnen koker met een onbewerkt brillenglas voor in en een oculair van een speelgoedmiscroscoop achterin.
En dan om half acht ‘s avonds bellen naar de Sterrenwacht. Dan kreeg je een door Bruno ingesproken bandje te horen wat er die dag allemaal te zien was daarboven. Wat een techniek!
Ach, weemoed . . . . . .
Ik ben hem bijzonder erkentelijk voor wat ie heeft gedaan.

Bovenaan Onderaan