Handigheidje om te weten: verschillende types Lithiumbatterijen

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Als je observeert onder de -7° dan maak je het ooit wel eens mee: alles wat met Alkaline- of NiMH-hydridebatterijen werkt doet het niet meer, of niet meer goed, en al zeker de zaken die wat stroom zuipen.

In mijn geval: monteringsmotor op batterij (ja, die Orion SkyviewPro/EQ5 "goede ouwe" RA-motor heeft een 6V aansluiting en een battery pack! Old skool...), laserzoeker, rode-puntszoeker, Telrad, LED-lichtjes om kaarten te lezen (en af en toe een dopje of vijsje in het gras te zoeken), equatoriaal platform en dauwverwarming.

Gelukkig zijn er alternatieven die wel tegen de kou kunnen. Vorig weekeinde allemaal kunnen (uhm...moeten) testen.

Monteringsmotor

In mijn geval een pack met 4 D-celbatterijen (inderdaad, old skool). Oplossing: 12 Lithium AAs in 3xAA->D omzetters. Online:

Laserzoeker

Ten eerste heb je een "echte" Leadlight nodig, dus een Taiwanese DPSS laser met een vrij groot kristal en elektronica die tegen de kou opgewassen is. Voor 5mW versies geen link gezien de geldende regelgeving (je kunt ze wel vinden), maar dit is bijvoorbeeld een 1mW LeadLight:

Komt met een certificaat getekend door een Duitser dan die niet meer geeft dan 1mW vermogen (althans, met de potentiometer zo gedraaid als die geleverd wordt ;-) ) en dus zelfs in Frankrijk legaal te bezitten.

Ik heb twee LeadLights, en ze werken allebei door in de kou, de ene tot -8°, de andere tot minimim -18° (maar die lag thuis -- nog een geluk dat de andere geen Chineesje was die het op 4° voor bekeken houdt).

Maar batterijen zijn een ander paar mouwen: de NiMH die er eerst in zaten hielden het op -3° voor bekeken na een paar uur, en constant moeten wisselen van batterijen of de laserzoeker verwarmen is nogal een karwei, en als de hemel goed is verspeel je liever je tijd aan iets anders.

Geen nood:

Rode-puntszoeker

Die worden vrijwel altijd gevoed met een CR2032 knoopcel. Doe niet zoals ik die er eerst Alkalines (want die bestaan nu ook) of Ikea-Lithiums in plop die je thuis liggen hebt, gebruik een echte Lithium-batterij; zowel de Maxwell als de Energizer Lithium Ultimate werken uitstekend.

Deze dus, als je ze niet te duur vindt:

Telrad

2 AA-tjes, zie dus eerste punt

LED-lichtjes, equatoriaal platform (in mijn geval), dauwverwarming van de Alkaid

9V-batterijen in mijn geval. Energizer heeft ook Lithiumversies, maar dat zijn 750 mAh en dan kun je net zo goed Li-Ions nemen, die gaan even lang mee en je kunt ze opnieuw opladen:

Er bestaan ook versies die je met USB kunt opladen:

Bovenaan Onderaan