Handige site om je actuele Bortle te berekenen

meegja

Chaoot
Volgens de diverse lichtvervuiling sites, zit ik in een Bortle 7/8 plek. Maar ik begon me dat steeds meer en meer af te vragen gezien de captures die ik kan maken.
Robin Glover (maker van SharpCap) wees mij op een deel op zijn site waar je dat grofweg zelf kan bepalen.
Enige voorwaarde is dat je je "sky electron rate" (e/pixel/s) moet weten. Ik weet niet hoe dat in het Nederlands heet.
In SharpCap Pro kan je dat bepalen door gebruik te maken van het Smart Histogram en die dat te laten bepalen. Je kan het ook zelf uitrekenen maar daar loop ik compleet in vast :p
Door op de site je telescoop en camera gegevens in te voeren (en evt filter) en dan de Bortle aan te passen totdat je ongeveer op de gemeten sky electron rate onderaan komt, kan je dus op ongeveer je Bortle klas bepalen.

In mijn geval met een kleuren camera met alleen een IR/UV Cut filter (anders klopt de sky electron rate niet), kom ik dus op Bortle 6/7. Bortle 7 vóór 00:00 uur (1.95 e/pixel/s) en Bortle 6 na 00:00 uur (1.30 e/pixel/s) omdat er dan verlichting in de stad uit gaat.
Hier de site: https://tools.sharpcap.co.uk

Bovenaan Onderaan