Ha filter voor mijn canon, ervaringen met merken en resultaten?

marcieow

Vesta
Beste forummers, wederom een vraagje. Om ook heldere nachten met maan te kunnen benutten, en ook om fotos van emissienevels een extra boost en diepte te geven, ben ik op zoek naar een goed ha alpha filter in de maat 2 inch. Mijn voorkeur gaat uit naar de Baader 7 nm filter, omdat deze prijstechnisch goed is, en ook iets nauwer als de meeste 12nm filters. Nauwer wordt me 1 te duur, 2 waarschijnlijk te moeilijk focussen, en 3 te lang te moeten belichten.

Iemand nog tips, of ervaringen? Gaat gebruikt worden met een SW 150P met de Canon 500D.

Laatst bewerkt:

marcieow

Vesta
Een 2 inch past op mijn coma corrector. En als ik ooit rijk wordt of ergens eens grote erfenis lospeuter, dan komt er heel misschien nog eens een echte astro camera haha. Dan kan het filter mee verhuizen.

Wat is eigenlijk precies de vraag?

Er zijn volgens mij veel mensen die Baader narrowband filters gebruiken. Ik heb een 12nm clip in Ha van Astronomik. Erg leuk om mee te werken.

Waar twijfel je precies over? Wil je weten of andere merken beter zijn? Of dat je niet voor 2” moet gaan?

Ik ga ervan uit dat de 500D gemodificeerd is? Anders is het zonde van het lage signaal. Ik gebruik een gemodificeerde 700D. Gaat dus prima.

marcieow

Vesta
De 500d is uiteraard gemodificeerd, dus dat scheelt dus al een slok op een borrel. 2 inch is de beste maat voor mij denk ik, want dan kan het filter gewoon meeverhuizen als er nog eens een andere camera als een canon komt. Vraag is meer of baader filters reflecties geven of halo's de rond heldere sterren. En hoelang de belichtingstijden verlengd moeten worden bijvoorbeeld. Ik schiet nu alles op 180 seconden per sub.
En als laatste, geeft het het uiteindelijke plaatje ook echt wat meer diepte? Uiteraard ook afhankelijk van de processkills natuurlijk haha. Iemand eventueel voorbeelden van een hargb afbeelding?

@Sterren kijken in de stad ik hoop dat dit iets duidelijker is haha

cyber

Stofdeeltje
De kwaliteit van Baader filters is gewoon prima voor zover ik weet. Beter dan de instap ZWO smalband filters bijvoorbeeld.

Kijk eens naar dit recente topic voor een antwoord op de vraag "hoe lang belichten":
Het antwoord is nogal complex :)

Processing heeft veel effect op het uiteindelijke resultaat van een HaRGB afbeelding, en er zijn veel verschillende manieren om deze twee bronnen van informatie te combineren.

Op mijn blog heb ik enkele voorbeelden van RGB versus HaRGB staan:

Bovenaan Onderaan