Gucky vraag.

scorpio

Donateur
De Gucky 2.1 x 42!

Vraag is vrij simpel. Is dit nu echt zo'n leuk kijkertje of gooi je deze na een paar keer kijken ergens in een hoek en kijk je er niet meer naar om?
(kort startbericht maar ik kan er niet meer van maken :oops:)

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Precies, wat je zegt. Een leuk kijkertje.
In de stad wel gemakkelijk, je ziet immers 1 á 1,5 magnitudes dieper hier vanuit de stad. Eigenlijk min of meer een donkerder locatie simuleren, zonder de bijbehorende donkere achtergrondhemel. Op een donkere locatie voegt hij wat mij betreft niet veel toe aan sterrenbeelden, die zie je immers met het blote oog al. Hij is op donkere locatie wel erg leuk op de grote uitgestrekte structuren in de Melkweg. Dat is zijn grootste verdienste.

Ik hang hem wel eens om mijn nek , onder mijn jas, als ik ga waarnemen. Maar vaak vergeet ik hem. Het is wel een leuk 2X vergrotend nachtkijkertje. Hij ligt bij mij paraat, bij andere astro-verrekijkers, maar heel eerlijk gezegd gebruik ik hem niet vaak. Meer een ontzettend lollig hebbedingetje.

scorpio

Donateur
O.k., een kijkertje die je in je oculairkoffer moet stoppen, dan wel "verplicht" moet meenemen op vakantie wanneer deze naar een donkere locatie gaat.

Waarschijnlijk komen er nog meer reacties maar toch al een volgende vraag. UHC filters. Hebben die een echt toegevoegde waarde?

Sorry voor de vragen maar ik heb geen enkele ervaring met dit soort kijkertjes.

John Baars

Moderator
Als ik een filter gebruikte, ( in het begin om het uit te proberen) stopte ik hem in één objectief. In beide objectieven werd toch wel wat donker. Klinkt gek, en hevig wennen, maar binnen enkele minuten heeft je brein er één beeld van gemaakt. Dat was een CLS filter van Robtics. Een UHC of een OIII waren te donker. Dat was althans mijn perceptie.
Voegde het wat toe? Dat is lang geleden. Ik gebruik hem nu enkel nog zonder. Dat zegt genoeg.

Houdini

Donateur
Ik ken de "Gucky 2.1x42" niet, maar heb sinds kort een Orion 2x54 galileische verrekijker.
Ben er nog niet mee op een echt donkere plek geraakt - Covid :( - maar vanaf thuis (magn. 5 hemel) ziet er heel veelbelovend uit. Echt een "sterrenbeeld"-kijker, laat je toe om één sterrenbeeld wat meer in detail te bekijken. Was ook heel goed om in december Jupiter en Saturnus in de avondschemering op te pikken nog voor ze met het blote oog zichtbaar waren. Optisch vrij goed, echt een leuk dingetje.

scorpio

Donateur
@ John & Robert

Bedankt voor de reacties. Ga toch maar zo'n kijkertje aanschaffen. Zat te denken aan UHC filters maar de CLS filter(s) klinken toch wat aantrekkelijker. Hoewel onder een echt donkere sterrenhemel,.... kan zo'n UHC misschien weer wel aantrekkelijk zijn. :confused:

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd
Had de Vixen-variant. Die ging jarenlang altijd mee, ook voor sterveldverkenning voor het zoeken met de telescoop. Had ook een flinke aantrekkingskracht op anderen. Is nu toch weer verkocht. Nooit filters gebruikt.

John Baars

Moderator
Ga toch maar zo'n kijkertje aanschaffen. Zat te denken aan UHC filters maar de CLS filter(s) klinken toch wat aantrekkelijker.
Om een filter op de objectieven van Gucky te kunnen draaien, heb je ook nog speciale filter opzetstukken nodig. Die heb je toch wel nodig want de Gucky glibbert door zijn vorm gemakkelijk uit je handen. Met die filterhouders niet. Een simpel draagkoordje is geen overbodige luxe. De "grap" is dat die filterhouders het weer een duurdere grap maken dan de Orion 2X54 . De Orion heeft tevens een groter beeldveld 36 graden tov de 28 van Gucky. Hoewel je dat getal gerust met een korrel zout kunt nemen. Als je het instrumentje op een comfortabele afstand voor je ogen houdt, slinkt die 28 graden met een vijftal graden. Dat zal met de Orion niet veel anders zijn.

Zie de review van Holger Merlitz: http://holgermerlitz.de/opera2.3x40.html

Ik heb ergens gelezen dat je geen scherpe beelden kunt krijgen als je bijziend bent en dat het met een bril ook niet werkt.
Klopt dat?

Houdini

Donateur
Dat zal met de Orion niet veel anders zijn.
Ja, het is natuurlijk inherent aan het ontwerp, grotere oogafstand = kleiner beeldveld.
In de praktijk krijg ik met de 2x54 gemakkelijk de sterrenbeelden Orion en Gemini helemaal in beeld, het is voor mij een heel natuurlijk aanvoelende manier om naar de hemel te kijken (je vergeet dat je door een verrekijker kijkt). Ik kijk uit naar de zomermelkweg...
Ik heb ergens gelezen dat je geen scherpe beelden kunt krijgen als je bijziend bent en dat het met een bril ook niet werkt.
Klopt dat?
De Orion 2x54 heeft aparte scherpstelling voor elk oog, je kan bijziendheid gemakkelijk corrigeren.

scorpio

Donateur
De 2,1 x 42 mm variant die ik wil bestellen heeft standaard al filterschroefdraad. Er is ook de optie om er filters bij te bestellen. UHC of CLS.
Na het bovenstaande gelezen te hebben lijkt me inderdaad de CLS filters de beste keuze om het beeld nog een beetje helder te houden.

GuusGilein

PKS 0716+71
De Orion 2x54 heeft aparte scherpstelling voor elk oog, je kan bijziendheid gemakkelijk corrigeren.
Bijziendheid wel, cylinderafwijking niet. En door de erg grote uittreepupil zal je, als je hier last van hebt, altijd je bril moeten ophouden wil je de sterren als puntjes zien i.p.v. sterren zoals ze vaak in strips worden getekend.
Dat heeft mij er tot nu toe van weerhouden om zo'n ding te kopen. Op elke beurs probeer ik het wel, maar het grote beeldveld slinkt enorm met bril op. Wat dat betreft is de Vixen tot nu toe het beste wat ik qua oogafstand ben tegengekomen. Maar ook dan is het beeldveld misschien maar zo'n 10 tot 12 graden.

Houdini

Donateur
Natuurlijk, dit is geen magische oplossing voor astigmatisme e.d., maar voor mijn (lichte) bijziendheid werkt de scherpstelling per oog van de Orion 2x54 prima.
Ik heb even getest met mijn leesbril, het beeld blijft toch nog wel dik 20 graden. Je verliest wel de "immersie" van het grotere beeld, zonder bril is het beeldveld zo groot dat je bijna kan vergeten dat je door een verrekijker kijkt.

Laatst bewerkt:

John Baars

Moderator
Door de opmerkingen van Holger Merlitz in de review van zijn versie over de niet-zwarte lensranden , ben ik toch maar even in de Gucky ( Kasai) gaan kijken. Alles te bereiken via de objectiefkant. Altijd leuk. Alle lensranden van objectieven en oculairen zijn in de Kasai keurig zwart.

John Baars

Moderator
Bij de Kasai ( Gucki) is de smalste afstand 60 mm en zelfs dan is er nog genoeg ruimte voor mijn dikke neus. De wijdste stand is 75mm. Ik lijk wel aandelen daar te hebben, maar dat is niet zo :)

GuusGilein

PKS 0716+71
Misschien was dat wel de reden dat ik ook niet zoveel zag: mijn ogen staan 59 mm uit elkaar. Gelukkig vermaak ik me elke waarneemsessie al prima met de Vixen SG 6,5x32mm.
Maar voor sommige veranderlijken zou zo'n Gucki-achtig ding toch wel leuk zijn, zoals Mu Cep bijvoorbeeld.

Even nagemeten, bij de Orion 2x54 is de minimale pupilafstand 58 mm.
Ze geven zelf 60 mm als minimale afstand. Dat lijkt aardig te kloppen. Net niet klein genoeg voor mijn ogen. Ogen te slecht om zonder bril scherp te stellen op oneindig. Twee grote nadelen, en toch is het leuk om met de Orion gewoon lekker rond te turen.

Bovenaan Onderaan