Grote reductie in zichtbaarheid sterren door burgerwetenschappers (publicatie in science)

nop

Norbert

Een groot onderzoek door (burger-) wetenschappers in 10 jaar wijst uit dat de sterrenhemel steeds slechter zichtbaar wordt.​

The night sky is rapidly getting brighter​

Artificial lighting that escapes into the sky causes it to glow, preventing humans and animals from seeing the stars. Satellites can measure the light emitted upward, but they are not sensitive to all wavelengths produced by LED lighting or to light emitted horizontally. Kyba et al. used data from citizen scientists to measure how light pollution is affecting human views of the stars worldwide (see the Perspective by Falchi and Bará). Participants were shown maps of the sky at different levels of light pollution and asked which most closely matched their view. Trends in the data showed that the average night sky got brighter by 9.6% per year from 2011 to 2022, which is equivalent to doubling the sky brightness every 8 years. —KTS

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Slecht nieuws, maar komt niet als een verrassing. Het besef lijkt wel te groeien over andere vormen van vervuiling en soms ook om er iets aan te doen, lichtvervuiling blijft achter, zo lijkt het.

Eelco

Aarde (meestal)
Sterren? Wat zijn dat, opa?

Als je even naar buiten loopt, en omhoog kijkt, dan ...
Oh nee. Niet meer.

• Verdrietig
Waarderingen: Rudy

nop

Norbert
Ken de onderzoekers in kwestie heel goed, en lever al jaren trouw aan Globe at Night. Wat wel mooi is, dat het hier echt een publieksbijdrage is, echte citizen science. Maar ja, daar wordt de hemel niet donkerder van. Hopelijk wordt men het wel meer bewust.

BAT

Stofdeeltje
Hopelijk plaatsen ze meer rode led verlichting...
Ik weet enkel niet of het effect gunstig is voor visuele waarneming (al hoop ik van wel).
Een dorp hier in de buurt heeft een hoofdbaan verlicht met rode led vanwege de populaties vleermuizen

BAT

Stofdeeltje
Ik heb alvast melding gemaakt bij de overheid... Als ze het niet weten kunnen ze er ook niets mee doen.
Wschlk doen ze er niets mee... Mr het was een kleine moeite

Bijlagen

• Screenshot_20230120-185919.png
    Screenshot_20230120-185919.png
    218,4 KB · Weergaven: 23

wvreeven

Donateur
Ik vind het vreselijk dat dit gebeurt er erg goed dat dit het nieuws haalt.

En ik ga toch even zeuren: we worden er telkens weer op gewezen dat dit een Nederlandstalig forum is. Kan de Engelse tekst ajb in het Nederland vertaald worden?

bfv

Vesta
En ik ga toch even zeuren: we worden er telkens weer op gewezen dat dit een Nederlandstalig forum is. Kan de Engelse tekst ajb in het Nederland vertaald worden?
Niet mee eens. Persoonlijk denk ik dat het in dit geval beter is om de originele tekst te tonen, het is immers het citeren van een tekst. Voorkomt weer de nodige vertaal- en/of interpretatiefouten.

bfv

Vesta
Ik denk dat de forum regels er zijn voor hoe we met elkaar discussiëren, niet de quotes. Maar misschien kan een moderator er z’n licht eens over laten schijnen. Dat die er tot nu toe niks van gezegd hebben zegt natuurlijk ook wat.

Bovenaan Onderaan