Grijze nacht onder de zomermelkweg

ener

René
Afgelopen zaterdag zagen de weersvoorspellingen er gunstig uit. Ik wilde al langere tijd een nightscape maken van een schuurtje in een weiland met de Melkweg erboven. Rond deze tijd van het jaar staat deze schuin boven het schuurtje, maar door de grijze nachten, is het natuurlijk niet ideaal. Onder het mom 'niet geschoten is altijd mis', ben ik rond 23:00 uur toch richting de landerijen dichtbij het bos gegaan om de foto te maken en wat waar te nemen.

Uiteraard ging de 15x70 verrekijker mee. Ik moest immers toch wat te doen hebben als de Star Adventurer de opnames maakte. Bovendien kan ik de lagergelegen objecten in het zuiden niet waarnemen vanuit thuis, aangezien ik een tuin op het noorden heb nu.

De Star Adventurer was inmiddels zijn werk aan het doen, dus de verrekijker kon uit de tas. Het was inmiddels na twaalven en ik kon goed zien dat het echt nog niet helemaal donker was. Een ronde band van licht laag aan de noordwestelijke horizon bleef goed zichtbaar. De lucht bleek erg transparant, waardoor het best goed te doen was om zeer laag aan de horizon gelegen objecten te zien!

De volgende objecten heb ik waargenomen, staand, met de verrekijker in de hand:

M 107 - Een duidelijk pluisje tussen twee herkenbare sterpatroontjes. Perifeer breidde het pluisje zich wat uit aan alle zijden.

M 4 - Staat naast Antares en daardoor zeer makkelijk te vinden. Ook goed te zien in de verrekijker als een pluisje.

Na het observeren van bovenstaande objecten hoorde ik een harde knal. Duidelijk een schot. Een kwartiertje later rijdt er een auto langzaam voorbij op een parallelweg. Tja, het blijft toch een ietwat vreemde gewaarwording om zo 's nachts alleen op pad te zijn.

Weer enigszins van de schrik bekomen, kijk ik eens met het blote oog naar de Zwaan en jawel: de zomermelkweg was weer heel mooi te zien als een subtiele zilveren waas. Prachtig! Maar terug naar de orde van de nacht: ik pak de verrekijker weer op en ga op zoek naar de volgende bolhoop:

M 19 - Ook weer een pluisje, dat wel opvallend helderder wordt in het midden wanneer ik perifeer probeer te kijken.

Het werd tijd voor wat anders. Vorig jaar heb ik ook wat nevels gezien met de 10x50, dus ik wilde wel eens zien of dat met de 15x70 anders was.

M 8 (Lagunenevel) - Dit was toch wel de klapper van deze sessie. Een redelijk ovaal uitgestrekte vorm met heldere sterren en heel duidelijk neveligheid eromheen in verschillende helderheden. Tussen het zoeken door, heb ik deze nevel nog vaker bekeken. Ik moet toch maar eens met de Dobson in het veld gaan zitten!

M 17 (Omeganevel) - Minder spectaculair dan M8, een schildvormig vlekje dat niet echt veel helderheidsverschil laat zien.

M 22 - Toch weer een bolhoopje. Deze leek wat groter dan de eerder bekeken bolhopen. Ook een wat heldere kern zichtbaar.

M 25 - Een open clustertje in de Boogschutter. Ik noteer: "Een splashvorm van sterretjes". Best een mooi en helder clustertje!

M 18 - Een klein en compact open clustertje, dat in de verrekijker niet heel erg open lijkt dus.

M 16 - De afsluiter, want na een uur aan lights verzamelen, vind ik het wel genoeg geweest. Een wat minder heldere nevel die wel wat uitgesmeerder lijkt dan de nevels hierboven genoemd.

Een productief avondje/nachtje dus. Ik neem nog wat darkframes en besluit om daarna huiswaarts te keren. Hieronder het resultaat: ongeveer een uur aan 64 seconden subs van de Melkweg, op 20mm, F3.2 en iso 320.

Melkweg schuurtje compleet-5.jpg

sterrenboy

I have a dream....
Mooie foto… met een mooi waarneemlijstje.
M8 en M17 gewoon met de verrekijker gezien, zonder filter dus? Wil ik eens proberen met de telescoop. (In die buurt had al flink gestarhopt en niet op het idee gekomen om ze op te zoeken)

En als je dan eens een uurtje ofzo later zou gaan, dan kun je ook meer van het astronomische donkerte meepikken.

Tegen de klok van 00:30uur zal het beslist wel donkerder zijn. Dus een anderhalf uurtje later vertrekken.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ener

Josan

Maan
M8 en M17 zijn zonder filters, vanaf een redelijk donkere plek, met een 10x50 makkelijk te zien. Bijgaand een plaatje met de makkelijkst te herkennen zomermelkwegobjecten. Op het moment dat de Boogschutter in het zuiden staat (en als de grijze nachten voorbij zijn vanaf eind juli) zijn ze het makkelijkst te vinden. Zoek een waarneemplek met een goed uitzicht op de zuidelijke horizon. Als je vanaf de Arend (Aquila) naar beneden scant kom je ze allemaal tegen. De onderrand van de foto is de horizon in Nederland. M7 en M6 zijn door de lage stand wat lastiger. M8 staat al op 13-14 graden boven de horizon.
Het is een prachtig gebied. Hoe zuidelijker je zit en hoe minder lichtvervuiling, hoe indrukwekkender het er uit ziet.
Bij de bovenste objecten in het plaatje staat nog een oranje streepje. Links daarvan staat het object. Bij M6 en M7 heb ik de tekst onder het object gezet.

In de mooie foto van Ener zie ik M20 en M8 bijna rechtsonder in de hoek staan. Linksboven daarvan M24. M24 (de kleine Sagittarius sterrenwolk) is ook makkelijk te herkennen, omdat hij een vrij scherp gelijnde onderkant heeft. Ook M16 en M17 zijn in zijn foto makkelijk te herkennen. Probeer ze maar eens te vinden. Een kein eindje naar linksboven staat de helderste nevel op deze foto, de Scutum sterrenwolk. Daar staat M11 weer vlakbij. Nog verder naar linksboven in zijn foto zie je natuurlijk ook Altair staan.
Edit: de M7 en M6 labels moeten verwisseld worden!
MW.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk

reflector

Astigmaat
Mooie foto, heel natuurlijk bewerkt en laag standpunt en het dubbelsterretje achter de vervallen schuur.
Mag ik vragen waar de locatie ongeveer is?

• Leuk

thex

Black hole
En daarnaast. links onder zie ik wat bewogen sterren. Je hebt iets gedeeld in het beeld omdat de voorgrond niet mee moet roteren. Wat is je werkwijze geweest in de nabewerking ?

ener

René
Dank voor jullie reacties!

M 24 heb ik trouwens ook nog meerdere kerenbekeken, schitterend object ook.

Over de foto: ik heb eerst de compositie bepaald door wat testshots te maken om de juiste hoek van het schuurtje ten opzichte van de Melkweg te krijgen.

Daarna heb ik de voorgrond en de Melkweg apart gefotografeerd. Wanneer ik wil stretchen in Photoshop is het heel erg onhandig als er ook nog veel donkere voorgrond in de foto zit. Vorige zomer heb ik die fout wel gemaakt namelijk.

De Melkwegfoto's heb ik vervolgens met Sequator gestackt. Misschien dat niet alle opnames even ronde sterretjes bevatten, maar die zijn wel gewoon meegenomen in de eindversie.

Vervolgens heb ik de Melkwegfoto's in Photoshop gestretcht met levels en curves en heb ik de achtergrondkleur wat geëgaliseerd door middel van het maken van een synthetisch flatframe.

In de astronomytools action set heb ik vervolgens nog eens de lichtvervuiling weggehaald en local contrast enhancemet gedaan.

Tot slot heb ik in Lightroom nog wat meer 'pop' uit de Melkweg proberen te halen door een radiaalfilter met wat meer helderheid, hooglichten en dodging/burning.

Daarna heb ik de achtergrond (Melkweg dus) weer samengevoegd met de voorgrond.

Dit schuurtje staat ten zuiden van Reusel, Noord Brabant, tussen wat akkers aan onverharde wegen.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Josan

Maan
Je hebt gelijk Fabricius! Bij beter kijken zie ik Sagitta, the coathanger en na een beetje zoeken ook de nova.

ener

René
Dat is wel gaaf! Ik heb net het kaartje uit het topic even bekeken, maar ik krijg de nova niet gevonden op mijn foto.

Josan

Maan
Corrigeer me maar als ik het mis heb....... Links Sagitta, rechtsboven daarvan in de ovaal de coathanger, rechts daarvan tussen de rode streepjes de nova. Ik had eerder tussen de gele streepjes aangegeven. :)

Bijlagen

• Melkweg schuurtje compleet-5b.jpg
    Melkweg schuurtje compleet-5b.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan