• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Goedkope 25 cm Explore Scientific Trussdob

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Voor wie nog op zoek is naar een goedkope 10"Dob, Bresser Duitsland (Distributeur Explore Scientific ) heeft er nog één tegen een zeer scherpe prijs te koop staan. Is wel een "Rücklaüfer"dus een zending die al eens geretourneerd is, dus wel kans op een een krasje of iets dergelijks of de niet-originele verpakking . De uitvoering betreft de verbeterde 2e generatie. Ter vergelijk, een optisch vergelijkbare spiegelset van GSO kost je om al om en nabij de 350 Euro. Doe er je voordeel mee.

svdwal

Sander - Moderator
Het zou het verzendgewicht kunnen zijn, maar dan is het nog steeds behoorlijk zwaar, ja.

Maar wel goedkoop.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ik was niet onder de indruk van m.n. de mechanische eigenschappen van de eerste generatie (bewegen vd OTA). De tweede (deze dus) zou verbeterd zijn. Maar de (trotse) vermelding van een frictie remsysteem op de hoogtelagers maakt me ongerust.

janvangastel

Meten is weten
Zo'n frictiesysteem doet mij denken aan een soort van noodoplossing omdat het anders niet goed werkt. Ik heb dat indertijd gezien bij de 16" Mead Lightbridge die ik gereviewd heb. Was haast niet op een object te richten.

sixela

Alexis - moderator
Dat frictiesysteem is er omdat de balans meestal niet goed staat, maar met tegengewichten (dus zonder de rem) valt de beweging wel mee, zeker vergeleken met een Lightbridge. Qua stijfheid en collimator vastheid nog niet je van het — als Jan, Skyheerlen of ik zoiets zouden maken zouden we het nog eens opnieuw en beter doen ;-) —, maar met andere commerciële Dobs vergelijkbaar.

Maar in die maten moet je echt wel iets hebben tegen een buiskijker om zoiets te willen. Voor die prijs is het een prikje, voor zover die spiegel niet gruwelijk astigmatisch is.

Bovenaan Onderaan