Goede verrekijker voor de astronomie?

Noahdd03

Stofdeeltje
Hoi,

Ik ben op zoek naar een verrekijker die ik goed kan gebruiken voor het kijken naar de sterren, de maan, Jupiter en manen etc. Een goede telescoop binnen mijn budget is er namelijk niet en het leek mij een goed idee eerst te starten met een verrekijker.

Ik heb al wat research gedaan naar een goede verrekijker voor de astronomie, maar ik hoor graag wat advies.

Ik wil rond de 100 euro besteden aan een goede verrekijker (uiterste maximum €150).

Ik heb verschillende verrekijkers bekeken (8x56, 7x50, 10x50), maar welke is het meest geschikt voor sterren kijken/raden jullie aan? Ik denk zelf dat ik met dit budget niet voor een grotere moet gaan.

Is een dakkant verrekijker voor dit budget een betere optie dan een porro?
Of zit daar weinig verschil?

Welke merken zijn aanraders voor het kopen voor verrekijkers voor sterren kijken? Ik heb o.a wat verrekijkers gezien van Celestron, Bresser, National geographic, Nikon, Canon, Olympus, Tasco...

Ik hoor het graag,

Noah

Noahdd03

Stofdeeltje
Toevoeging: Ik ga trouwens volgend schooljaar een jaar lang reizen, vandaar dat ik ook met het idee kwam om een verrekijker voor sterren kijken te kopen. Een handzame verrekijker die niet al te groot en zwaar is, is voor mij dan denk ik het handigst.

Laatst bewerkt:

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Een vraag die af en toe de kop opsteekt, zie bijvoorbeeld:

Laatst bewerkt:

Manuel Jolink

Sidewalk Astronomer
Wil je een goede kijker voor een hele mooie prijs, kijk dan eens bij de Helios Mistral 8x42 WP3 op Astroboot.eu
Voor een schijntje ga je hier gegarandeerd veel plezier aan beleven, stikstofgevuld en waterdicht, dus geen last van condens. Ik heb er zelf ook eentje en ik merk dat hij vanwege zijn goede beeldkwaliteit ( zowel overdag als 's nachts) vaker gebruikt wordt dan mijn 'op papier' betere kijkers. Met iets minder dan 700 gram, heeft hij ook nog eens een zeer prettig gewicht en is ook voor brildragers zeer comfortabel dankzij de oogschelpen die omhoog en omlaag gedraaid kunnen worden.

ener

René
Er staat nu ook een 7x50 voor een habbekrats te koop op dit forum, (Sixela was me voor), maar misschien is dat toch wat te groot als je er veel mee wilt reizen. Ik zou even een goede afweging maken als ik jou was.
Mijn 10x50 (Bushnell Legacy) vind ik best zwaar om bijvoorbeeld te gebruiken als ik aan het wandelen ben. Daarom heb ik voor die gelegenheden nu een 8x25, die voor astronomie natuurlijk niet aan te bevelen is.
Als je zo'n 7x50 of 10x50 kijker mee moet nemen op reis (hoe ga je reizen? Met een rugzak?), kan het best een gevaarte worden, zowel qua ruimte als gewicht. Kies je voor een kleiner model, dan lever je weer in op lichtopbrengst.

sixela

In mijn ander bericht in het andere onderwerp (zie link) spreek ik ook over wat lichtere 10x50 of 7x50 kijkers. Die oude Japanse 7x50 is inderdaad niet zo licht.

Noahdd03

Stofdeeltje
Bedankt voor alle reacties! Ik ga alle verrekijkers allemaal even rustig bekijken straks.

Ik ben zelf ook nog even verder gaan zoeken en kwam de Celestron Skywatcher 15x70 en een 25x70 tegen, eurootje of 100. Die zijn natuurlijk beide te zwaar om zonder statief goed te gebruiken, maar we gaan met de auto weg, dus dat moet opzich te doen zijn. Ik vond deze kijkers interessant omdat de prijs-kwaliteit verhouding relatief hoog is naar mijn idee, en ik zie veel positieve reviews. Voor het wandelen etc. zou ik dan nog eventueel een wat goedkopere kleine kijker kunnen aanschaffen.

Maar zijn deze skywatchers aan te raden? En is de 15 of de 25 dan beter voor sterren kijken?

Rudy

Donateur
Voor het bedrag wat je wil besteden, en omdat je pas begint met kijken, zou liever een goede 7x50 of 10x50 kopen. Zo'n kijker komt altijd van pas, ook als je ervaring hebt met andere verrekijkers (en/of telescopen), dan is een 50mm een mooie grootte om te hebben. Zou nog even wachten met groter geschut, dat kan altijd nog en dan weet je misschien ook door ervaring beter wat je dan wil en waarom. En heb je tegen die tijd ook wat meer budget voor een echt goede 70mm kijker.

• Leuk
Waarderingen: svdr

Josan

Mimas
Ik ben uiteindelijk bij drie verrekijkers terecht gekomen. 8x40, 10x50 en 15x70. De 40mm voor als het echt licht en klein moet zijn. De 70mm voor als het echt goed moet vergroten, veel licht moet verzamelen en ik hoef er niet mee te slepen. De 10x50 als compromis. Die 5mm uittreepupil geeft een goede combinatie van vergroting vs licht verzamelen. Met een 7x50 sleep je overdag met onnodig veel glas (7mm uittreepupil is dan onzinnig) en hij geeft voor de sterrenhemel te weinig vergroting. Die zou ik sowieso afraden. 10x is wat je redelijkerwijs maximaal uit de hand stil kunt houden. Porro is vaak wat goedkoper. Let op BAK4 prisma's, goede multicoatings en goede eye-relief (oogpuntsafstand) als je met bril wilt kijken.

• Leuk

svdr

Uranus
Celestron Skywatcher 15x70 en een 25x70 tegen, eurootje of 100
Die wil je allebei echt niet, en die laatste al helemaal echt niet. Ga voor een 7x50, 8x42 of 10x50. Maar beslist niet voor een verrekijker van meer dan 10x. Die hou je niet stil en je ziet niks. Ook een sterker vergrotende verrekijker is zonder specifiek binostatief waardeloos. Maak jezelf niet wijs dat je zulke bino's zomaar op een fotostatief kunt plaatsen, dat werkt echt niet.

ener

René
Als dit je eerste verrekijker is, zou ik ook voor een 7x50 of 10x50 gaan. Dat navigeert ook wat makkelijker door het bredere beeldveld. Mijn allereerste waarnemingen drie jaar geleden waren met een hele oude 7x50. Ik heb toen al veel moeite moeten doen om het Andromedastelsel te vinden, dus met een 15x70 zal dat nog wat lastiger worden.
Er is al heel veel te zien met zo'n kijker!

• Leuk

markus17

Eris
Ik sluit me als derde aan bij svdr en René. Die hogere vergrotingen kun je inderdaad niet met de hand besturen, komt er nog eens bij dat ze lomp zijn.

Ik heb een brakke lichtgewicht 7x50 en een lompe 9x63. De laatste gebruik ik alleen als het echt nodig is, ik moet namelijk staan om te kijken, waar sommigen de 10x70 gebruiken terwijl ze liggen of zitten. De 7x50 kun je, mits licht genoeg (~750gr) staand nog redelijk gebruiken.

Josan

Mimas
Een 15x70 is improvisorisch stil te houden door zijdelings te steunen tegen een paal of muur, of met je achterhoofd/rug tegen een steun. Ik doe dat regelmatig vanuit de tuin en dat maakt hem een stuk stabieler. Je ziet zo duidelijk meer dan met een 10x50, echter, zoeken is lastiger door het kleine beeldveld.
Als TS maar 1 verrekijker koopt zou ik voor de 8x40 gaan als hij hem primair voor daglicht en reizen gebruikt en de 10x50 als hij hem primair voor astronomie gebruikt.

Rudy

Donateur
Het is overigens nogal persoonlijk welke vergroting je nog goed uit de losse hand kunt gebruiken. Hangt af hoe stil je de kijker kunt houden, en ook hoeveel trillingen je kunt tolereren. Voor mij is 10x al te veel. Ook bij een vergroting van 8x is het beeld naar mijn smaak nog te onrustig. Om die reden heb ik een tijdje geleden een 6x30 kijker gekocht, het verschil in trillingen in vergelijking met een 8x kijker is behoorlijk. Weliswaar niet zo'n grote opening, maar daar staat tegenover dat je een heerlijk rustig beeld hebt. Onder een donkere hemel is het ook met een kleine kijker goed toeven. :)

Noahdd03

Stofdeeltje
Aan de reacties te zien kan ik beter gaan voor een wat kleinere en lichtere verrekijker.

Ik heb even naar een aantal verrekijkers gezocht van max. 1 kg:

Ik hoor graag wat advies over deze verrekijkers, andere suggesties zijn natuurlijk ook meer dan welkom.

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Je noemde hierboven een statief, weet je zeker dat je die altijd bij de hand hebt? Zo niet, en wil je ook uit de losse hand waarnemen, dan een vergroting van maximaal 10x. Draag je een bril? Als je last hebt van astigmatisme (dan heb je een zgn. cilinder in je bril), dan grote kans dat je de bril moet gebruiken tijdens het waarnemen. Anders krijg je lelijke sterren. In dat geval is een kijker met een goede eye relief belangrijk.

sixela

Ik hoor graag wat advies over deze verrekijkers
Ik denk dat je de link hierboven niet echt gevolgd hebt, of wel? Ik haalde in de link in bericht #3 trouwens nog een paar alternatieven aan die niet in je lijstje staan, maar van de kijkers die wel in zowel mijn bericht staan als in je lijst heb ik een duidelijke voorkeur voor de Nikon. Het loont trouwens de moeite om dat hele andere onderwerp nog eens door te nemen.

Er zijn trouwens wel Helios kijkers die kunnen voldoen (en die heb ik ook al in het andere onderwerp aangehaald), maar door een 12x50 mee in het lijstje te zetten toon je aan alle raad die hier gegeven wordt eigenlijk in de wind te willen slaan. Een 12x50 is overdag als enige verrekijker om 'gewoon' mee te nemen echt niet bruikbaar, en zelfs astronomisch heb je ergens steun nodig (of een statief).

De 8x42 Mistral deugt wel, als die tenminste correct gecollimeerd komt; even goed als een Porro krijg je niet voor die prijs, maar als kijker overdag is het een pak handiger (vandaar dat ik als je de link in bericht #3 ook een Opticron dakkantkijker voorstelde -- je zuilt er vrees ik wel twee berichten naar beneden voor moeten scrollen).

Best toch wel kopen bij een winkel die iets kent van optiek voor astronomie of verrekijkers. "Kamera Express" is niet bepaald een firma die een verkeerde collimatie van de verrekijker voor jou zal oplossen, die zullen je commentaar erover gewoon niet begrijpen. Zelfs meer gereputeerde bedrijven zullen voor dat geld niet veel meer doen dan dozen schuiven, maar als de kijker scheel kijkt weten ze tenminste dat er iets aan moet gebeuren.

Laatst bewerkt:

Ray 0118

Carbo
Waar ga je op reis? De wereld rond? Azië of Verenigde Staten? Je kan al veel besparen of een iets duurdere/betere kopen in het buitenland. Scheelt de BTW, vervoer en andere importkosten. Vergelijk maar eens op internet.

Bovenaan Onderaan