GK Per in uitbarsting?

Ook in "ruststand" is deze ster grillig.

Nog wat gespeeld met de gegevens van de TESS-ruimtetelescoop (Transiting Exoplanet Survey Satellite).
Ik heb de ruwe data omgerekend in magnituden en vergeleken met metingen van amateurs:
Per-GK TESS magn.gif

TESS heeft de ster een paar weken lang 24 uur per dag continu gemeten met een interval van 2 minuten.

Uit deze grafiek blijkt dat het belangrijk is de exacte tijd van je waarneming te noteren. Een kwartiertje later kan de ster al merkbaar helderder of zwakker zijn.

Laatst bewerkt:
De uitbarsting laat nog even op zich wachten.
Ik kon GK Persei gisteravond niet zien. Sterren tot 12,2m zag ik wel.

astrosun

Pluto
2 laatste metingen gaven een hogere waarde aan, kan zijn omdat de ster laag stond, maar als ik te lang wacht verdwijnt ze een hele tijd achter een boom.
Hopelijk het begin van een uitbarsting ?
20/10 : 12.758 in V
21/10 : 12.759
Hopelijk deze avond helder.

GK PER 211021.JPG

Vanavond zag ik niets bijzonders. GK Per was nog steeds zwak: ongeveer 13,0m. Zo zwak dat ik niet eens zeker weet of ik hem wel gezien heb. In ieder geval zwakker dan 12,6m. De maan kwam al op en ik had ook nog last van een lantaarnpaal in die richting.
19.27 UT met 120 ED refractor.

GuusGilein

PKS 0716+71
Grappig, ik heb op praktisch hetzelfde tijdstip precies hetzelfde waargenomen. Zelfs de kijker was bijna hetzelfde: 115ED.
De 12,6 was continu zichtbaar, GK Per af en toe, de 13,2 vergelijkingsster was echt op het randje (door maan en lichter wordende hemelachtergrond). Ik heb ook 13,0 genoteerd!
(hoewel ik heel even twijfelde of het toch niet 12,9 was)

astrosun

Pluto
Om 19.16 U.T. 12.840 in V , 120 sec ED 102 -20° C , heldere hemel.
20.15 H terug potdicht hier in de Westhoek.

Bovenaan Onderaan