GK Per in uitbarsting?

Huubke

Uranus
Volgens een BAAVSS alert zou GK Per in uitbarsting zijn maar is er nog geen visuele bevestiging. Wie is de eerste in de lage landen :)
(Ik moet dringend terug een visuele telescoop kopen :cool:).

profile_mask2.png


Patrick Schmeer via groups.io <pasc1312-aavso=[email protected]>​

12:07 (3 minuten geleden)
aan vsnet-alert, vsnet-outburst, vsnet-campaign-dn, cvnet-outburst, baavss-alert


GK Persei (NA+UG+NLDQ)
Orbital period: 1.996803 d
White dwarf spin period: 0.0040625 d = 5.85 min = 351 s
https://www.aavso.org/vsx/index.php?view=detail.top&oid=25717

Beginning of the brightening noticed yesterday during my regular
check of ASAS-SN Sky Patrol data.
https://asas-sn.osu.edu/sky-patrol/coordinate/485c8c41-e472-4da9-ab5c-c42c04afd4c1

I then checked the latest AAVSO data, but the latest observation
was (and still is) from 2021 Sept. 30.935 UT:
https://app.aavso.org/webobs/results/?star=000-BBG-044

No visual confirmation by me due to bad weather last night.

The latest ZTF observation is from 2021 Sept. 14.384 UT:
https://lasair.roe.ac.uk/object/ZTF18abnzukj/

The beginning outburst was also noted by Y. Maeda
(Oct. 2.613 UT, mag. 126cG; see vsnet-outburst 27777).

The previous dwarf nova outburst of GK Per was observed from
2018 August 23 to October 28 (optical peak on Sept. 24, V= 10.1).

Follow-up observations (e.g. spectroscopy) are encouraged.
 
Voorlopig alleen maar regenwolken :sick:

De vorige uitbarsting heb ik waargenomen (10,7m op 28 september 2018). Daarna bleef GK Per steeds rond de grensmagnitude van mijn telescoop hangen. Met veel moeite nog net zichtbaar (laatste waarneming: 13,0m op 2 maart 2021).

In de ASAS-SN Sky Patrol data zie ik nog geen duidelijke helderheidstoename (13,081m met Sloan g filter op 2 oktober 2021, 9h15m UT).
 
Het is een oude nova.
In 1901 had GK Per een spectaculaire uitbarsting. Het was toen één van de helderste sterren aan de hemel; ongeveer even helder als Capella.
Daarna zwakte de helderheid geleidelijk af naar magnitude 13. Onder normale omstandigheden is een middelgrote telescoop nodig om deze ster te zien.
Maar af en toe (1x per twee à drie jaar) is er nog een uitbarsting. Dan is de ster ook zichtbaar in een kleine telescoop en soms zelfs met een verrekijker.
In 2010 en 2015 haalde de ster magnitude 9,5m.
 
Laatst bewerkt:

sterrenboy

I have a dream....
Gezocht, gevonden en opgeslagen in SkySafari. Mag: 0.2-14
Kan makkelijk zijn, kan ook een ‘taaie’ zijn.
 

astrosun

Pluto
Blijkbaar niets aan de hand !
Metingen deze morgen met de ED120, 120 en 180 sec belicht.

GK PER,2459491.6819791668,12.830,0.013,V,NO,STD,000-bjw-692,13.102,000-blv-419,13.410,na,NA,x27169ln,na
GK PER,2459491.6848263890,12.814,0.012,V,NO,STD,000-bjw-692,13.098,000-blv-419,13.320,na,NA,x27169ln,na
GK PER,2459491.6867708331,12.834,0.012,V,NO,STD,000-bjw-692,12.727,000-blv-419,12.947,na,NA,x27169ln,na
GK PER,2459491.6888888888,12.834,0.012,V,NO,STD,000-bjw-692,12.700,000-blv-419,12.936,na,NA,x27169ln,na
 

GuusGilein

PKS 0716+71
Er is ook maar één visuele schatting van magnitude 10,8.
De gebruikte vergelijkingssterren zijn 107 en 112, De waarnemer gebruikt vreemd genoeg de 110 niet, terwijl dat logischer was geweest. Ik vermoed dat hij de 110 voor GK Per heeft aangezien.
 

Bijlagen

  • GK Per.png
    GK Per.png
    97,2 KB · Weergaven: 7

astrosun

Pluto
Blijkbaar geen gemakkelijke ster om visueel te schatten ?
In bijlage kan je 2 sessie zien die ik tijdens de uitbarsting van 2015 kon maken, eentje over een tijdsspanne van 50 minuten en eentje van 2.15 uur.
Er zit redelijk wat variatie op die korte waarnemingstijd.

GK Per 150310.jpgGK Per 150313.jpg
 

GuusGilein

PKS 0716+71
Blijkbaar geen gemakkelijke ster om visueel te schatten ?
Dat valt op zich mee. Ik heb hem nu in totaal 233 geschat, waarbij ik 5x een korte oprisping tot ongeveer magnitude 10,8 heb waargenomen. En inderdaad zoals @Fabricius aangeeft, eens in de paar jaar. De grote boem zoals in 1901 laat helaas nog even op zich wachten.

In een 20 cm moet hij eigenlijk altijd wel rond zijn rusthelderheid van ongeveer magnitude 13,1 te zien zijn, hoewel je wel moet oppassen om hem niet te verwarren met enkele dichtbij liggende magnitude 13 sterren.
In een 10-12 cm refractor ligt hij inderdaad wat dichter bij de grens van zinvol waarnemen, maar bij een goed transparante hemel moet het ook dan geen probleem zijn.

Een groter probleem zijn die oscillaties die uit jouw metingen blijkt. 0,4 magnitude in een uur tijd! 😳
Als hij dat in zijn rusthelderheid ook doet, dan kan dat verklaren waarom ik hem de ene avond 12,9 heb, en een dag of wat later ineens 13,1.
 

Huubke

Uranus
Een groter probleem zijn die oscillaties die uit jouw metingen blijkt. 0,4 magnitude in een uur tijd! 😳
Als hij dat in zijn rusthelderheid ook doet, dan kan dat verklaren waarom ik hem de ene avond 12,9 heb, en een dag of wat later ineens 13,1.
Die humps zijn toch alleen maar zichtbaar als de ster in uitbarsting gaat. Daarom dat fotometrie ook alleen maar start als de ster uitbarst. Ik ben niet 100% zeker van de theorie maar je ziet dan de hotspot van de accretieschijf iedere keer passeren en zo valt de periode ook te bepalen. Fabricius, correct me if I'm wrong :)
 
Volgens de Variable Star Index zijn bij GK Per ook tussen de uitbarstingen snelle onregelmatige variaties waargenomen (amplitude ~0.1m in enkele minuten) plus variaties tot 0,3m van nacht tot nacht plus langzame onregelmatige variaties tot 1.5m in enkele tientallen dagen. Behoorlijk ingewikkeld dus.

Ruwe data van de TESS satelliet in november 2019:
Per-GK TESS flux.gif
De X- en Y-as zijn niet echt handig.
Ik moet de Y-as nog omrekenen in magnituden.

De "piek" bij dag 11.3 kan een instrumentele fout zijn.
 
Laatst bewerkt:
Vanavond heb ik GK Per opgespoord met de telescoop. Nog steeds zeer zwak: ongeveer magnitude 13,1. Lastige omstandigheden. Er dreven cirruswolken door het beeld.
Sterren 122 en 126 waren duidelijk helderder dan GK Per, die alleen af en toe te zien was bij perifeer kijken.
Evostar 120ED refractor, 20h54m UT.
 
Bovenaan Onderaan