Gisteravond: een ontzettend snelle satelliet. Weet iemand welke dat was?

Rudy

Donateur
Heeft deze nieuwe Twitter-voorspelling invloed op de passage tijden? Kunnen we vanavond of morgenavond nog een gunstige passage zien? (Die hoger overkomt dan onderstaande voorspellingen).

Dit is volgens de laatste baangegevens, voor Hoofddorp als waarneemlocatie:

Hoofddorp2.jpg

Je ziet dat het misschien nog is te zien, maar het hoogste punt is nu wel vrij laag boven de horizon.

Rudy

Donateur
@coldfieldboundary ; @NVDW : Een nieuwe laagvlieger is de rakettrap die werd gebruikt voor het lanceren van 'Nauka', een nieuwe module van het ISS. Lancering was afgelopen woensdag, er zijn kennelijk wat problemen om die module naar het ISS te krijgen. De rakettrap heeft een baan van 185x319km, volgens Heavens-Above was het gisteravond vanuit Brugge op een hoogte van 77 graden te zien naar het noorden, rond 22:55. De jongste baangegevens voor Nauka laten zien dat de baan 238x370km is, maar ik neem aan dat er weer pogingen ondernomen gaan worden om het ISS te bereiken, dus voorspellingen voor passages zijn voor dit object waarschijnlijk niet zo betrouwbaar. De komende dagen kunnen we het ISS nog zien, met een beetje geluk zien we het ISS en de nieuwe module op korte afstand vanelkaar vliegen. Moet het wel lukken om de problemen op te lossen, ik las dat de Russen er nogal zwijgzaam over zijn.

Laatst bewerkt:

Tumske

Atoom
Hallo allemaal , ik ben nieuw hier :)
Ik was op google aan het zoeken naar een snelle satelliet en kwam bij dit draadje terecht.
Zou het kunnen dat ik deze ook heb gezien in Gennep? Ik heb hem zelfs op foto staan helaas nauwelijks zichtbaar door de hoge snelheid dus slechte belichting. Op de foto is ook duidelijk te zien dat de streep zo'n 3 tot 4x langer is dan die van de normale satellieten. Heb aan de hand van bovenstaande ook al zitten speuren of heavens above etc, maar ik kan niet vinden wat het nu is geweest.. Ben benieuwd of jullie dit kunnen vertellen.

Locatie Gennep
Tijd 04-08-2021 om 02:15:40 tot 02:16:20
Richting NNW --> Z

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
@Tumske : Het object waar we het in dit draadje over hadden is inmiddels teruggevallen, die was het niet. Ik kijk nu ook even in HA, hoe hoog kwam het aan de hemel?

Heavens Above noemt twee Cosmos satellieten op dat tijdstip en die positie (NNW --> Z). Maar die bewegen niet sneller dan andere satellieten.

Bovenaan Onderaan