Gisteravond: een ontzettend snelle satelliet. Weet iemand welke dat was?

Heb even gekeken op Heavens Above naar recente lanceringen, omdat de helderheid daar onbekend is kwam deze misschien eerder niet bovendrijven.
Hoe is het je gelukt DRAGON CRS-22 DEB te vinden in Heavens Above?
Dat object komt niet voor in de satellietendatabase en ik zie ook geen mogelijkheid om te zoeken naar recente lanceringen.

Rudy

Donateur
Hoe is het je gelukt DRAGON CRS-22 DEB te vinden in Heavens Above?
Dat object komt niet voor in de satellietendatabase en ik zie ook geen mogelijkheid om te zoeken naar recente lanceringen.

Ik bedacht dat het waarschijnlijk een vrij jong object moest zijn, vanwege de snelheid dus in een lage baan als het zo'n groot verschil maakt met het ISS. Op de voorpagina klikken op 'satellietendatabase', kiezen voor 2021 in het vakje 'Jaar van lanceren' en de knop 'Vernieuw'. Daarna doorklikken naar de laatste pagina. Daarna gekeken naar objecten die in een lage baan zitten, en toen kwam ik deze Dragon CRS-22 Deb tegen, want die viel op met een laagste punt in de omloopbaan van slechts 190km. Locatie in Heavens Above gezet op Hoofddorp, en ik zag dat het tijdstip voor de passage op 17 juli heel goed overeenkwam met de waarneming door Harro.

Ik bekijk het nu weer, het object staat op pagina 69 (wel aanvinken 'Alleen objecten in een omloopbaan om de aarde'). De baan is nu kennelijk 188x262 km, het zakt, dus het ding zal over niet al te lange tijd terugvallen.

HA.jpg

Ik zocht dus eigenlijk op de jongste objecten, om te zeggen dat ik zocht naar lanceringen was niet zo precies uitgedrukt.

Als je door die pagina's gaat, het is heel veel Starlink... :cautious:

Laatst bewerkt:

alibambam

Stofdeeltje
Zojuist gespot. Was inderdaad een stuk sneller dan het ISS. Hoeveel sneller vond ik lastig in te schatten. De helderheid was een stuk minder dan het ISS, maar toch nog 1 van de helderste objecten aan de hemel (de maan niet mee gerekend).

Of je zoekt op 'Naam' :
tik dan bijvoorbeeld in : *dragon crs*
die sterretjes willen zeggen : eender welke letters ervoor en erachter

Of je tikt zijn nummer 2 keer in bij 'Satelliet ID domein', hij heeft het nummer 49025

dat is vreemd hoor, hij was een kwartier vóór het iss, en zelfs nog flink in de schemer

en hij wordt de volgende dagen niet meer goed te zien (uit de schemer passeert hij te laag)

Rudy

Donateur
Ja, en gaan we 'm nog weer zien? De baan is nu gezakt naar 182x249 kilometer. Wie doet een voorspelling wanneer het ding gaat terugvallen? Als je kijkt naar het baanverval de afgelopen dagen, misschien over ca. 2 weken?

Harro

Fervent dobsonman
Je schreef dit gisteravond (18 juli), dus het verschijnsel was op zaterdagavond 17 juli, net voor middernacht? Tijd is UTC+2?

Maar kan op Heavens Above niks vinden dat het kan verklaren. Als het veel sneller ging dan gebruikelijk voor objecten in een omloopbaan, mogelijk dat het iets anders was. Iets van 4x sneller dan de het ISS is een heel groot verschil, dat kan een lagere baan ook niet verklaren, denk ik.

Och jee: ik heb de verkeerde datum genoemd !.
excuses voor de verwarring: het was zaterdagavond, 17 juli
Tijdstip was 23h52m MEZT .

Harro

Fervent dobsonman
We gaan hier nogal vrij hard uit van een individuele inschatting van een snelheid. Het lijkt mij eerder aannemelijk dat dit niet 100% correct is.
.....
4 keer sneller lijkt me wat overdreven. Voor de "snellere" satellieten die ik zelf al zag, hou ik het eerder op maximum 1,5 tot 2 keer sneller met het ISS op vergelijkbare positie (bvb in het zenit)
.....
Mogelijk heb je gelijk en is 4x wel overdreven.
Maar hij vloog duidelijk veel sneller dan het ISS. missschien factor 2,5 tot 3.

Rudy

Donateur
Och jee: ik heb de verkeerde datum genoemd !.
excuses voor de verwarring: het was zaterdagavond, 17 juli
Tijdstip was 23h52m MEZT .

Mogelijk heb je gelijk en is 4x wel overdreven.
Maar hij vloog duidelijk veel sneller dan het ISS. missschien factor 2,5 tot 3.

Datum en tijdstip komen heel goed overeen met het object Dragon CRS-22 Deb, hierboven lees je dat het inmiddels ook door anderen is waargenomen en dat het inderdaad behoorlijk sneller gaat dat het ISS. Ik denk dus dat dit het object is wat je zaterdagavond hebt gezien.

Harro

Fervent dobsonman
Precies -- 2.7 kan, 4 niet. Maar we weten natuurlijk niet hoe "vier keer sneller" werd gemeten. Het kan trouwens iets zijn dat nog lager is dan 160km, als er iets gelanceerd wordt of uit orbit komt.

Een mogelijke kandidaat? Heb even gekeken op Heavens Above naar recente lanceringen, omdat de helderheid daar onbekend is kwam deze misschien eerder niet bovendrijven. Het gaat om deze:

Bekijk bijlage 1475989

Was zichtbaar vanuit Hoofddorp, zaterdagavond tegen middernacht (UTC+2). Tamelijk hoog op 68 graden rond 23:53 en verdween op een hoogte van 54 graden. Komt in de buurt van de omschrijving. Ook een baan waarvan het laagste punt op vrij geringe hoogte ligt, 190 x 272 km.

JA ! DIT MOET HEM ZIJN GEWEEST !
tijdstip was inderdaad eerder richting 23h53m (dan de eerder door mij genoemde 23h52m) .
68 graden zou kunnen als hoogste punt.
en verdwijnen in richting OZO klopt ook.
Verdwijnen op 54 graden? ik schat in wat lager. Maar verdween toch wel op een opvallend hoge plek aan de hemel. (zeker in vergelijking met andere satellieten in meer gebruikelijke banen).

BEDANKT RUDY VOOR HET UITZOEKWERK !

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Harro

Fervent dobsonman
Ik bedacht dat het waarschijnlijk een vrij jong object moest zijn, vanwege de snelheid dus in een lage baan als het zo'n groot verschil maakt met het ISS. Op de voorpagina klikken op 'satellietendatabase', kiezen voor 2021 in het vakje 'Jaar van lanceren' en de knop 'Vernieuw'. Daarna doorklikken naar de laatste pagina. Daarna gekeken naar objecten die in een lage baan zitten, en toen kwam ik deze Dragon CRS-22 Deb tegen, want die viel op met een laagste punt in de omloopbaan van slechts 190km. Locatie in Heavens Above gezet op Hoofddorp, en ik zag dat het tijdstip voor de passage op 17 juli heel goed overeenkwam met de waarneming door Harro.

Ik bekijk het nu weer, het object staat op pagina 69 (wel aanvinken 'Alleen objecten in een omloopbaan om de aarde'). De baan is nu kennelijk 188x262 km, het zakt, dus het ding zal over niet al te lange tijd terugvallen.

Bekijk bijlage 1476023

Ik zocht dus eigenlijk op de jongste objecten, om te zeggen dat ik zocht naar lanceringen was niet zo precies uitgedrukt.

Als je door die pagina's gaat, het is heel veel Starlink... :cautious:

Wat goed dat je zulk diepgravend onderzoek hebt gedaan. Bijzonder dat ook de baanelementen van brokstukken worden vastgelegd.
EIgenlijk ook wel heel logisch en zinvol.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Harro

Fervent dobsonman
We waren dus niet gek :)
Nee achteraf zeker niet. Maar het object vertoonde zulk afwijkend gedrag. Ik was vooral verbijsterd over de snelheid. "Dat kan toch nooit een langdurig stabiele baan zijn?" vroeg ik me toen meteen al af. En toen dat snelle uitdoven op grote hoek-hoogte...

Mooi om te zien dat alle waargenomen aspecten dan inderdaad konden worden bevestigd. Het is toch geweldig dat deze info zo openbaar beschikbaar is? (tenminste : als je maar hardnekkig genoeg doorgraaft ! ).

IEDEREEN bedankt voor het meedenken. Was erg leerzaam.

Hij zou nog net te zien zijn 23 en 24 juli, maar laag, en gemakkelijker voor zuidelijker leden.

Voor Brugge vind ik bvb. :

23/7 - 23u36 - 35° ZW
24/7 - 23u10 - 38° ZZW

Voor bvb. Utrecht wordt het amper:

23/7 - 23u36 - 22° ZW
24/7 - 23u10 - 25° ZZW

Rudy

Donateur
Voor bvb. Utrecht wordt het amper:

Nog noordelijker gaat dus helemaal niet lukken. En het ziet er niet naar uit dat het later nog 'ns kan. Volgens Heavens-Above is de baan nu 180x246 kilometer, heb nog een poging gedaan om te voorspellen wanneer het object gaat terugvallen. Op een "makkelijke" en een wat "moeilijker" manier, ik kom nu uit op 31 juli - 2 augustus. Er zitten haken en ogen aan zo'n voorspelling, durf m'n hand er dan ook niet voor in het vuur te steken. Uit nieuwsgierigheid blijf ik het object volgen, kijken wat het gaat worden.

Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
Hier zegt iemand op Twitter dat de verwachte terugval eerder is, op 25 juli 9:45 UTC +/- 15 uur. Dat is een groot verschil met m'n eigen voorspelling van gisteren, ik dacht op of rond 1 augustus. Maar ik zie nu ook dat het hoogste punt van de omloopbaan snel zakt, dit gaat voor het laagste punt minder snel, de baan is steeds meer cirkelvormig aan het worden.

Zie nu misschien ook waarom m'n voorspelling dagen later was. Naast parameters als de F10.7 solar radio flux en de geomagnetische Ap-index hangt het natuurlijk ook af van de eigenschappen van het ding zelf, massa en oppervlakte. Ik had voor de laatste een waarde genomen die minimaal was, achteraf gezien ook niet zo realistisch, maar stond daar niet bij stil. Ach, ik ben ook maar een amateurtje en sta niet bij NORAD op de loonlijst. ☺️

Laatst bewerkt:

Harro

Fervent dobsonman
Een paar dagen terug plaatste je onderstaande gegevens.

Heeft deze nieuwe Twitter-voorspelling invloed op de passage tijden? Kunnen we vanavond of morgenavond nog een gunstige passage zien? (Die hoger overkomt dan onderstaande voorspellingen).

Vandaag en komende dagen vaker zichtbaar, hier weer voor Hoofddorp:

Bekijk bijlage 1475990

Allemaal even kijken naar Harro's object! :rolleyes:
:)

Bovenaan Onderaan