Gisteravond: een ontzettend snelle satelliet. Weet iemand welke dat was?

NVDW

Lave System
Geheim is niet per sé stealth he :)
Je ziet genoeg launches met als payload: classified.

• Leuk
Waarderingen: Rudy

Lifesvr

Vuurbal
We gaan hier nogal vrij hard uit van een individuele inschatting van een snelheid. Het lijkt mij eerder aannemelijk dat dit niet 100% correct is.
Een doorsnee ISS passage duurt 7 minuten. De visuele snelheid varieert ook hier naargelang de positie van de waarnemer en het object.

4 keer sneller lijkt me wat overdreven. Voor de "snellere" satellieten die ik zelf al zag, hou ik het eerder op maximum 1,5 tot 2 keer sneller met het ISS op vergelijkbare positie (bvb in het zenit)
Ik zag al wel enkele net gelanceerde raketten passeren (spacex, China) en de snelheid die deze hebben is vergelijkbaar met waar we het over hebben, alleen zijn die wel stukken helderder.

alibambam

Stofdeeltje
Voor wie het wil narekenen, we kunnen de schijnbare hoeksnelheid bepalen voor een waarnemer op de grond. Zie hier, eq. 7. Opmerkelijk, voor het ISS (heb 420km genomen, voor de hoogte) kom ik uit op ca. 0,0182 rad/s. Voor een hoogte van 160km, dan 0,0488 rad/s. Dat scheelt bijna een factor 2,7. Nog geen factor 4, maar wel een groot verschil. Dus toch iets in een hele lage baan?

Maar als iemand het even wil narekenen, graag. Ik doe het nu snel even tussendoor en een foutje is zo gemaakt.
Heb het ook even nagerekend en kom op dezelfde waarden uit.

Het stuk verder (nog) niet gelezen, maar wel een poging gewaagd vanuit een eigen redenatie;

Een paar cirkels getekend en de lengtes gemeten van 2 boogsegmenten. In het bijgevoegde plaatje is de aarde te zien als volledige cirkel met een straal van 6380km, een boogsegment met een straal die 160km groter is en een boogsegment met een straal die 400km groter is. Voor het gemak een horizontale lijn getrokken, de waarnemer kan de 2 objecten 180 graden zien. Het object in de baan van 400km om de aarde legt een afstand in dit 180 graden zichtveld af van 4681km, het object in de baan van 160km een afstand van 2899km. Deze afstanden delen door de snelheden van beide objecten (zoals in mijn vorige post berekend voor beide objecten), levert dat de waarnemer op aarde het object in de baan van 160km om de aarde 371 seconden ziet en het object in een baan 400km om de aarde 610 seconden. Deze 2 door elkaar gedeeld levert een factor van ongeveer 1.6 op. Scheelt aanzienlijk met de factor 2.7 uit het stuk.

(Zo te zien hapert er nog iets aan mijn redenatie. Straks maar eens dat stuk lezen om te kijken waar dit verschil in zit).

Als het factor 2.7 is, dan verklaart dit wel het snelheidsverschil waarmee beiden objecten zich aan de hemel lijken te bewegen voor de waarnemer.

Edit: Het stuk beschrijft de zichtbare snelheid voor de waarnemer rondom het zenith en die is daar voor de waarnemer hoger dan aan de horizon. Mijn uitgerekende snelheid is de gemiddelde snelheid voor de waarnemer (als de seconden worden omgerekend naar radialen) en daarmee is de factor 1.6 over het gehele stuk van 180 graden.

Door de grotere snelheidsverschillen in het zenith is daar de factor 2.7.

Dus afhankelijk van het vergelijken van de objecten alleen in het zenith of over de gehele zichtbare hemel verschilt ook de factor waarmee de zichtbare snelheid van de objecten t.o.v. elkaar verschillen.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    50,7 KB · Weergaven: 1
Laatst bewerkt:

Rudy

Donateur
@alibambam : Mooie aanvulling! :) Het maakt dus ook nogal wat uit waar je aan de hemel het object ziet. Een factor van 1,6 komt weer mooi overeen met die van @Lifesvr , maar dan lijkt de helderheid niet te kloppen.

Rudy

Donateur
Een mogelijke kandidaat? Heb even gekeken op Heavens Above naar recente lanceringen, omdat de helderheid daar onbekend is kwam deze misschien eerder niet bovendrijven. Het gaat om deze:

Hoofddorp.jpg

Was zichtbaar vanuit Hoofddorp, zaterdagavond tegen middernacht (UTC+2). Tamelijk hoog op 68 graden rond 23:53 en verdween op een hoogte van 54 graden. Komt in de buurt van de omschrijving. Ook een baan waarvan het laagste punt op vrij geringe hoogte ligt, 190 x 272 km.

Rudy

Donateur
Ja, we gaan daarbij ervan uit dat de waarneming inderdaad nog net op zaterdag 17 juli was, dan lijkt het aardig te kloppen. Dat moet @Harro nog even bevestigen, of dat dit toch niet klopt. Als het wel klopt, het gaat dan kennelijk om een stuk debris (2e trap van de Falcon?) van de SpaceX CRS-22 vlucht, lancering was op 3 juni.

Even terug naar de vraag van @Harro. Kan het niet een vliegtuig geweest zijn?
Dat was ook mijn eerste gedachte (en is het nog steeds, na het raadplegen van heavens-above.com, waar alle satellieten langzamer bewegen). Ik zie af en toe stipjes aan de hemel bewegen die een constante helderheid lijken te hebben, maar bij langer waarnemen toch gaan knipperen en dan vliegtuigen blijken te zijn.

Rudy

Donateur
na het raadplegen van heavens-above.com, waar alle satellieten langzamer bewegen

Wat bedoel je precies met langzamer? Als het object dat ik hierboven noemde op het moment van waarnemen net zo ongeveer op het laagste punt van de omloopbaan was, dan maakt dat toch wel een verschil in de hoeksnelheid zoals een waarnemer dat ziet op de grond, in vergelijking met het ISS. Het zal dan geen 4x zijn, maar wel zo groot dat het een opvallend verschil is als je net daarvoor het ISS hebt gezien. Harro noemde een andere datum, dat kan een vergissing zijn, maar de maximale hoogte en hoogte van verdwijnen komen best aardig overeen, de tijd klopt vrijwel precies. Als je een snelle waarneming doet ("kijk hoe snel dat ding gaat!" en vooral daarop let) dan mag je niet verwachten dat schattingen van hoogte heel nauwkeurig zijn, denk ik.

In Harro's post gister gaat het over 'gisteravond', dus het klopt dat het 17 juli is. Het iss was een uur voordien, klopt ook. Iss deed er 7 minuten over.
Tijdstip, 'Bijna Zenit' en hoogte verdwijning in oost kloppen dus. 4 keer sneller lijkt ook juist, want hij deed het in 2 minuten.

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
Precies -- 2.7 kan, 4 niet. Maar we weten natuurlijk niet hoe "vier keer sneller" werd gemeten. Het kan trouwens iets zijn dat nog lager is dan 160km, als er iets gelanceerd wordt of uit orbit komt.

alibambam

Stofdeeltje
ISS over de hele passage gevolgd (en rondom het zenit lijkt het een heel stuk sneller te bewegen dan in de buurt van de horizon). Helaas net 2 minuten te laat om het tweede object te volgen (was even blijven hangen bij IC4665).

Vanavond maar weer een poging wagen, het ISS komt rond 22:14 en 23:50 met een magnitude van ruim -4 over. Tussendoor om 23:06 dan het tweede object proberen te spotten.

• Leuk
Waarderingen: Rudy
Bovenaan Onderaan