Geworstel met OAG

Skyheerlen

Aluminium rules!
Ik heb een C8 Edge HD (op Celestron CGE) met de bijbehorende Celestron OAG en de Lacerta MGEN 3, om een begin te maken met astrofotografie. Veel gaat goed, maar enkele dingen niet.

Het is vrijwel onmogelijk om sterren te vinden via de OAG. Vaak zijn ze er domweg niet (vanuit mijn achtertuin, nu met volle maan).

Dus C8 eraf en WO80FD (80mm refractor, f=555mm) erop en daar de Lacerta in, om deze WO80FD als volginstrument te testen. Zo kan ik geen foto’s maken, maar daar gaat het me nu even niet om.

Ziedaar: de Lacerta vindt continue 5-6-7 sterren, wherever ik de scoop richt. Dat is beter! En het ding volgt en corrigeert (maar ik weet dus niet hoe goed; kan zo geen opname maken).

Is dit herkenbaar? Is het volgen met 1/4 vd brandpuntsafstand vd scoop waar doorheen de opname gemaakt wordt, te doen? Met andere woorden: is het logisch dat ik met de OAG geen sterren vind (waarom bestaat zo’n ding dan?) en is het volgen via de 80mm refractor terwijl ik door de C8 fotografeer een goed alternatief?

Ik moet wat geld uitgeven om de WO80 op de C8 te zetten. Da’s in principe ok, maar als het een doodlopende straat is, is het zonde geld.

8804128C-3EB8-4398-8D9E-8F59225280D7.jpeg

Laatst bewerkt:

svdwal

Sander - Moderator
Als je in een groot veld maar 5 of 6 sterren ziet, zal je in een smalle ring niet of nauwelijks sterren zien, bij dezelfde instellingen. Verschil in oppervlakte is groter dan het aantal sterren per oppervlakte. Je kan in ieder geval proberen de gevoeligheid op te schroeven, gain, integratietijd.

Volgens dit verhaal: https://agenaastro.com/articles/sel...-autoguiding-camera-for-astrophotography.html, is een factor 10 geen probleem als je met een volgkijker gaat volgen. Ik heb begrepen dat je bij een Edge de hoofdspiegel kan vastzetten, dus mirror flop heb je alvast niet, wat een belangrijke reden is om te OAGgen bij een SCT.

Skyheerlen

Aluminium rules!
Txs Sander. Interessant artikel achter de link.

Ik heb nog even de recente foto van jouw C8 fotografisch opgezocht, en zie idd dat jij ook met een separate volgkijker werkt. Jij gebruikt een reducer, en ik (voorlopig niet), en dat is wel een verschil, maar ik ga ervan uit dat ik dat met de WO80 (groter dan jouw volgkijker) weg-compenseer (de wens is de vader vd gedachte).

svdwal

Sander - Moderator
Bij mijn huidige opstelling voldoe ik ook net aan de factor 10 eis, wil ik naar f/10 dan zal er een grotere guidescope moeten komen. En ik doe niet aan meridiaanflips tijdens de belichting. Ik kan wel een uur of zo door na meridiaandoorgang.

Skyheerlen

Aluminium rules!
De ‘factor 10-eis’: verhouding brandpuntsafstand telescoop-volgkijker.

In mijn geval is dat 1:4, namelijk 555:2032mm. Ik ga die weg bewandelen. Benieuwd waar dat uit gaat komen.

Laatst bewerkt:

Darkmatter

Donateur
Heel herkenbaar dit, ik heb verschillende OAG's geprobeerd maar het werd nooit een succes. Er was op Cloudynights iemand die het ooit eens heel goed samenvatte: "OAG's - some people swear by them, others swear at them." Als ik ooit nog eens een telescoop ga gebruiken waarbij ik moet guiden via de hoofdtelescoop dan koop ik waarschijnlijk een ONAG, een ON-axis guider. hierbij wordt een spiegel gebruikt die het zichtbare licht naar de hoofdcamera kaatst en het IR doorlaat naar de volgcamera. Allebei de camera's zien dus het volledige beeldveld maar in verschillende golflengtes. Er zijn maar twee nadelen aan, de ONAG is 1) erg duur en 2) neemt een flink stuk backfocus in beslag. Voorlopig rommel ik dus ook maar door met een volgkijker, dat gaat al moeizaam genoeg.

Jarno

Darkmatter

Donateur
Op zich lukt het nu wel maar astrofotografie is bijna hetzelfde als koorddansen: een kleine afwijking en het gaat al fout. In het begin was het nogal een geworstel om de instellingen van PHD goed te krijgen maar daar heb jij met de MGEN geen last van. Ik heb nu eindelijk een set waarmee ik goed uit de voeten kan, mede dankzij de Asiair, maar toen kwam ZWO met de 1.5 update die een aantal lelijke bugs introduceerde die tot op heden nog niet zijn opgelost. En niet lang daarna kwam de avondklok die zoals we inmiddels weten maar twee weken heeft geduurd...

Jarno

Skyheerlen

Aluminium rules!
Vervelend van ZWO. Controleren ze de updates niet eerst van tevoren?

Nou ja. Ik worstel met de GPS-module van de Celestron CGE montering: die denkt dat het 19.7 jaar eerder is dan dat het werkelijk is (als gevolg van het rollover-issue van een paar jaar geleden). Ik probeer een software-update te doen, maar dat moet via een RS232 kabel (Celestron leeft nog in de steentijd), en is me nog niet gelukt.

Er komt enorm veel kijken bij astro-fotografie (terwijl ik na vele jaren waarnemen toch wel wat weet van telescopen, parallactische monteringen en andere relevante zaken); het beste resultaat so far is om te janken (nacht 1). Nacht 2 heeft nul opnamen opgeleverd ...

svdwal

Sander - Moderator
Het "Release early, release often" mantra werkt alleen voor appjes die iets doen waar je makkelijk buiten kan. Zodra het belangrijk wordt moet je in ieder geval kunnen terugvallen naar een bekende werkende versie, *en dat ook daadwerkelijk getest hebben*.

Bovenaan Onderaan