Gevestigde media die er een potje van maken

meegja

Chaoot
Geen gevestigde media (een copy& pate site) maar toch.
Volgens de headline wordt in 2031 ons zonnestelsel behoorlijk in de war gestuurd:

In 2031 we will have a visit: a star that orbits the Sun every 612,190 years will pass near Saturn

Het gaat echter over de grote Oort komeet 2014 UN271 :)

meegja

Chaoot
Als ik dat Telegraaf artikel zo lees, is het vrij duidelijk dat die Koen Nederhof zelf zijn eigen conclusies heeft getrokken uit het verhaal van Freddy Nauta.
Nauta heeft het hoogstwaarschijnlijk zeker over een goede verrekijker gehad maar dan om Jupiter te zien. Om vervolgens ook de Helix te noemen die er vlak bij staat en daar enthousiast wat over te vertellen.
Nederhof enthousiast, want als je Jupiter met een verrekijker kan zien, dan kan je blijkbaar van alles zien. Ziet vervolgens ook Hubble foto's, et voila: een artikel zonder zelf ook maar verder research te doen :(

Eelco

Aarde (meestal)
"FOTO DE TELEGRAAF" staat er onder de mooie opname.

Als ik even de moeite neem in google 'Helix Nebula' in te typen kom ik toch echt op de Hubble Space Telescope uit als de maker van deze opname.

Zo'n bronvermelding is op z'n zachts gezegd niet netjes, en uiteraard ook bijzonder misleidend.

Goverman

Donateur
Je kunt het ook positiever zien: een astro-artikel in de krant. Dat is reclame. Kenmerkend aan reclame is dat veel dingen (net) even wat mooier worden voorgeschoteld dan ze in het echt zijn.

Er is dus een journalist die de moeite heeft genomen hier een artikeltje over te schrijven, een sterrenwacht te laten 'shinen' en een hoofdredacteur heeft overtuigd dat dit mee moet in een van de grootste kranten van het land.

skyfan

over de datum
Zit ik net naar mijn opname van BuZa (nieuwe serie op Ned 1 gisteravond) te kijken, het begint in het vliegtuig dat de landing op Schiphol inzet, zegt de assistente van de minister tegen de piloot: "Jammer dat Nederland altijd zo donker is, ik zal de minister vragen om daar wat aan te doen" , kreun..........
Gelukkig ging de minister 5 minuten later dood, dus we zijn gered :)

Laatst bewerkt:

Maxime

Stofdeeltje
Bedankt voor de clip Norbert. Was als beginner bang dat het aan mijn vintage Pentax 85 uit de jaren 70 lag. ;)

sixela

hulpbeheerder - hij/hem/zijn
NIET MET HET BLOTE OOG KIJKEN!!
BF-Triffids-DAG-Christies-Cover-scaled.jpg

Bovenaan Onderaan