Gevestigde media die er een potje van maken

Jeffrey

Venus
Omdat:

1) Gevestigde media er zo vaak een potje van maken wat sterrenkunde en wetenschap in het algemeen betreft. Het lijkt er vaak op dat ze een complete leek een persbericht laten vertalen / omzetten in een artikel.
2) Wij er niet genoeg van krijgen hier over te klagen (a la Jan Mulder: "mopperen is fijn!")

leek het mij leuk hier een item over te starten.

Hier mijn eerste bijdrage: LHC vestigt nieuw record. Las ik gisteren dat de protonen met 1,18 biljoen volt worden rondgestuurd. Leuk geprobeerd, maar het is 1,18 TeV, dus electronvolt (energie) en geen volt (potentiaalverschil). Klinkt als een klein verschil, maar is dus echt een wereld van verschil... Inmiddels hebben Nu.nl en de Volkrant deze fout hersteld (jawel!), maar lang niet allemaal natuurlijk:
http://www.rnw.nl/nl/nederlands/article ... eller-cern
http://www.depers.nl/buitenland/357088/ ... ecord.html

Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Gevestigde media die er een potje van maken

Hmm.. bekend probleem. Hoe vaak zie je dat 'het electriciteitsverbruik bedraagt 20 kilowatt per uur' bedraagt ...
Dit soort onzin zie je vaak in de media.

Ik heb me lang genoeg geergerd aan foute eenheden.
kWh wordt zo KWH,
millimeters worden nogal eens aangeduid met MM,
Euro heet nogal eens uro, die mensen zeggen zeker duur tegen deur.
De meeste mensen hebben het over eurocent, die hebben dan vroeger zeker de term guldencent gehanteerd.
Als men het over snelheid heeft zeggen ze vaak kilometer i.p.v. kilometer per uur.
Ik hou op, er is te veel om op te noemen, men doet maar.
Schijnbaar zijn foute eenheden niet belangrijk, want de wereld draait gewoon door.
Voor de gemiddelde burger is dit soort nauwkeurigheid niet van belang, ik hoop alleen dat men in de toekomst wel nauwkeurig genoeg is als het gaat om AOW.

EricG zei:
Foute eenheden kunnen anders verstrekkende gevolgen hebben.
Dit is een (iets) ander onderwerp: wel de juiste grootheden / afkortingen gebruiken maar (vooral Amerikanen) die het verdommen om SI eenheden te gebruiken.

En het blijft helaas niet alleen bij eenheden, de spelling en grammatica zijn voor veel mensen teveel moeite om te controleren. Laat staan het gebruik van verkeerde woorden of die met een onbedoeld foutieve betekenis, zoals "schijnbaar" (arendsoog :p). In deze context was "blijkbaar" juist geweest. "Schijnbaar" gebruikt men slechts als aangenomen mag worden dat het niet echt zo is, of slechts 'in schijn'. Dit terwijl juist het tegenovergestelde werd bedoeld, ondersteund met het feit dat de wereld door draait. (miereneuk modus)

:oops: , ik dank u voor de correctie, weer wat bijgeleerd.
Ik dacht dat ik perfect was, maar blijkbaar is dat niet zo :D

Zag het ook ja: "Een lichtjaar is ongeveer 100.000 miljard kilometer"
Schaamteloos!! :x

Honderd miljoen miljard!

Ik hoorde laatst iemand in het Radio 1 Journaal spreken over de "donkere kant van de Maan" en even later gebruikte dezelfde persoon de term "lichtjaar" als tijdseenheid. Ik had het idee dat hij (de verslaggever) het zelfs wel grappig vond dat hij niet wist waar hij het over had. De sterrenkundige nerd aan de andere kant van de lijn was toch immers de gekke meneer?

Trots zijn op je eigen gebrek aan kennis, een rare trend. Volgens mij had Thijs van den Brink in het radiointerview met Harro jaren geleden dezelfde houding. Heel irritant is dat.

Als er nog een voorbeeld nodig was:
http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetenschap ... dekt.dhtml
In de eerste plaats klopt de temperatuur niet: volgens de website van ESO is dat 200 graden Celsius. Ten tweede stond er eerst ook nog -280 tot 120 terwijl het absolute nulpunt -273 graden is, en ten derde die titel "Planeet zoals aarde"? Wat een nonsens!

Op RTL nieuws vanavond ook een item over de ringvormige eclips. Vele foto's van een ong. 40% verduisterde zon, niet één van de ringvormige fase! :?

Leuk onderwerp! Als mederedacteur van AstroBulletin stellen we al sinds 1996 ons magazine samen. Nu maken we maar twee magazines per jaar, maar ondanks goed vaak vier - vijf keer lezen en corrigeren, hebben we het ultieme, foutloze nummer nog nooit gemaakt! Achteraf komen we altijd wel weer ergens een foutje tegen. Om het ons makkelijk te maken, hebben we zelfs een protocollenlijst gemaakt. Over bepaalde woorden en namen hebben we echt hele discussies gehouden. Hier twee leuke:
Hoe spel je bijvoorbeeld 'deepskyfotograaf' en 'Magelhaense Wolken'?

Taal is, als je echt correcte grammatica en spelling wil voeren, best lastig! Maar ook leuk. Dit heeft misschien niet direct met foute eenheden te maken, maar wel met het goed weergeven van de tekst.

Jako Cats zei:
Over bepaalde woorden en namen hebben we echt hele discussies gehouden. Hier twee leuke:
Hoe spel je bijvoorbeeld 'deepskyfotograaf' en 'Magelhaense Wolken'?
Blijkbaar veel last van bewolkte nachten! :p
Spelfouten zijn nog tot daar aan toe. Domme / onjuiste verhalen door gevestigde media (waar we het hier over hebben) vind ik triester...

De nieuwsdiensten blijven struikelen over het TeV spook:

http://www.nu.nl/buitenland/2215897/dee ... ecord.html

"...terwijl die allebei een snelheid hadden van 3,5 tera-elektronenvolt. Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten."

Ja, inderdaad, MAAR NIET VOOR SNELHEID!, maar voor (kinetische) energie. Dat je het niet helemaal snapt, okay, maar probeer het dan niet ook nog eens onjuist uit te leggen.

Edit: ze hebben het net veranderd:

"...terwijl die allebei een kracht hadden van 3,5 tera-elektronenvolt. Dat is de eenheid die natuurkundigen gebruiken voor dit soort experimenten."

HaHa / Huil. energie zei ik dus...
Omrekenen naar snelheid is trouwens eenvoudig met E = 0.5 m v^2

Trouwens:
Gisteren meldden ze nog dit:

http://www.nu.nl/buitenland/2215450/oms ... onnen.html

Neeeeeee! LHC is niet omstreden. Dat van die zwarte gaten was een klein relletje. Daar hoef je niet steeds weer je halve bericht aan te besteden, ANP!

Jeffrey Bout zei:
Omrekenen naar snelheid is trouwens eenvoudig met E = 0.5 m v^2

Iets te eenvoudig, de snelheid is relativistisch.

Weet iemand wat er eigenlijk gebeurde toen de reekst protonen op elkaar botsten, of zijn ze dat bij CERN nog aan het onderzoeken?

Er zijn hopelijk nieuwe deeltjes (Higgens?) te voorschijn gekomen.
Dat wordt nog onderzocht althans de resultaten/metingen worden nog geevalueerd.
(Daar gaat nog een hoop tijd in zitten hoor)

@luukieboy2, je vraag in dit draadje is wel offtopic (mijn antwoord dus ook).

Onderzoekers hopen ontdekkingen te doen over de bouwstenen van het atoom. Ze proberen oerknallen te creëren om zo inzicht te krijgen in de situatie van net na het ontstaan van het heelal.

Leuk, oerknallen maken

Terug
Bovenaan Onderaan