skysurfer
Dark sky Rules!
Gisteren heb ik op het meldpunt van onze gemeente onderstaande tekst gestuurd. Ik werd vanochtend meteen gebeld door een hele aardige kerel die dit een goede actie vond en het zou meenemen in het plan voor vervanging van de lichtbakken. Hij leek het helemaal met mij eens te zijn en raadde mij aan om hetzelfde naar de provincie te sturen in verband met de provinciale weg N785. Dat ga ik zeker doen.
Als inwoner van deze gemeente wil ik iets vertellen over de straatverlichting in onze gemeente.
Sinds 2012 zijn alle lantarenpalen met TL buizen (of HPS lampen op de N785) vervangen door LEDtarenpalen. Een goede zet omdat deze minder licht lekken naar boven wat lichtvervuiling en energieverspilling vermindert.
Maar er is ook nog een nadeel: het zijn namelijk felwitte LEDs (5000K kleurtemperatuur) terwijl de oude lantarenpalen een 'warmere' kleurtemperatuur hadden. Voor de 'circadian rhythms' (dag en nacht ritme van de mens) is een warmwitte echter beter. De huidige koelwitte 5000K hebben als bijwerking dat het blauwere licht meer verstrooid wordt per lumen uitgestraad licht waardoor er meer lichtvervuiling ontstaat. Ook heeft dit een nadelige invloed op de insecten en de vogels.
https://www.darksky.org/our-work/lighting/lighting-for-citizens/3k/
Het zou wenselijk zijn om bij vervanging (of plaatsing nieuwe) lantarenpalen er leds van niet meer dan 3000K in te plaatsen en bij voorkeur ook dat deze in de rustige uren (bijv na 22 uur) zwakker worden. Het is een beetje onzin om lampen de hele nacht op volle sterkte te laten branden. Want dat is nog een ander voordeel van LED: het kan gedimd worden en ook snel aan en uitgeschakeld worden, wat oudere lamptypen niet aankunnen.
Misschien kan de gemeente hier in de toekomst rekening mee houden.