• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Geen G krachten als je in water drijft?

Bert Bogchelman

Moderator
Als je als astronaut in een lichaams gevormde schaal met water drijft, hoe ervaar je dan g krachten bij een lancering of terugkeer? Stel bij 5g, dan is de opwaardse kracht van water toch ook 5x zo groot? Zo merk je niets van g krachten. Lijkt mij best comfortabel.... Tip voor André Kuipers?

Steem

Donateur
Ik mis de nodige kennis om het te onderbouwen maar dit lijkt mij niet logisch. G krachten ontstaan toch door versnelling dus wat maakt een laagje water dan uit? Naast dat je gewoon tegen de rand van de container wordt gedrukt.

sixela

Alexis - moderator
Stel bij 5g, dan is de opwaardse kracht van water toch ook 5x zo groot?
Dat is zo met grond. Stel dat je op een planeet gaat waar de zwaartekracht 5 keer groter is, dan duwt de grond ook 5 keer harder terug. Anders zou je erin zakken. Het netto effect is inderdaad dat als je zonder die extra zwaartekracht dreef in water, je het nog steeds doet bij 5g.

Dat verandert niet veel aan de oorzaak van de nare gevolgen van de versnelling: je bloed heeft de neiging eerder in je voeten dan in je hoofd te trekken, en dat vindt je brein niet fijn [Daarom gaan astronauten uiteraard liggen, dan werkt dat effect minder hard door.]

De interne cohesie van je lichaam staat onder druk (je bent nu eenmaal een zak met veel water met een skelet en wat pezen en bindweefsel om de boel samen te houden) en de spieren moeten harder werken om het lichaam in een min of meer comfortabele vorm te houden of om bijvoorbeeld de arm te heffen.

TomB

Donateur
Als het water diep genoeg is word je al door een kleine versnelling van bv 0.5g volledig onder water gedrukt en raak je de bodem. Daar aangeland ervaar je hetzelfde als wanneer je op de grond ligt.

sixela

Alexis - moderator
Als het water diep genoeg is word je al door een kleine versnelling van bv 0.5g volledig onder water gedrukt en raak je de bodem. Daar aangeland ervaar je hetzelfde als wanneer je op de grond ligt.
Behalve dat in dit geval het water dezelfde versnelling aan het ondergaan is.

Roel

Onverantwoorde koekoek
Ik kan me niet voorstellen dat je geen g-krachten voelt als je opgesloten zit in een gigantische snowglobe die van de trap gegooid wordt. 😄

Mjinde

Atoom
De wet van Archimedes is van toepassing in een bak water. Bij drijven op het water ondervindt een persoon een opwaartse kracht van het water die groter is dan de neerwaartse zwaartekracht, tot een evenwicht bereikt is door het gewicht boven water. In het water, als vb een duiker zweeft, zijn deze in evenwicht (opwaarts = neerwaarts). Op dat moment is een duiker gewichtsloos, idem aan een astronaut. Bij een raketlancering is de neerwaartse kracht gelijk aan de zwaartekracht + versnelling van de raket. Om te blijven drijven moet die opwaartse kracht van het water evenredig toenemen. De astronaut in een bak water plaatsen zal geen verschil maken, die zal enkel de raket verzwaren en een praktisch probleem opleveren in orbid als dat water ook gewichtsloos wordt.

Doet me bedenken: leren niet alle astronauten duiken als voorbereiding op hun tijd in de ruimte? Hoe kan je anders op aarde de gewichtsloosheid trainen?

Bovenaan Onderaan