Gambons: bereken de natuurlijke duisternis voor jouw locatie op basis van Gaia

nop

Admin
Een heel andere kijk op duisternis: enkele onderzoekers hebben de distributie van sterlicht onderzocht op basis van de meest recente Gaia dataset.
Met andere woorden: hoe donker zou het in theorie in je woonplaats zijn? Wel leuk om eens mee te spelen, of frustrerend....
Weer en transparantie kun je natuurlijk niet meenemen.
Voor mij (Valkenburg aan de Geul) is de maximale SQM 21.91. Soms hoop je op een stroomstoring ;)
Zelf spelen:

Rudy

Donateur
Leuk! :) Voor "mijn" donkere plek kom ik op 21.89, er is best wat variatie als je kijkt naar verschillende tijdstippen. Mag eigenlijk niet klagen over de donkerte in werkelijkheid, maar er is ruimte voor verbetering... :devilish:

wind-turbine-down.jpg

Blijkbaar gaat het hier om de theoretische duisternis als er geen lichtbronnen op aarde zouden zijn.
Een hypothetische wereld zonder lichtvervuiling.
Maar waarom laat die website dan toch grote plaatselijke verschillen zien (rode/witte vlekken)?

nop

Admin
Je kijkt naar een zenitopname (dome)
Da's de zomermelkweg, zet de datum op augustus en je ziet m klimmen.

wvreeven

Moderator
Als je een beetje met de tijd speelt zie je de Melkweg door de hemel bewegen en op basis daarvan de berekende SQM waarde rond het zenit veranderen. Als je de datum en tijd zó kiest dat de zon en de maan niet op zijn en een donker deel (bv in Grote Beer) in het zenith staat dan krijg je altijd 21.96 als maximum waarde.

Bovenaan Onderaan