Foto's onscherp Bynolyt

Skyheerlen

Aluminium rules!
Zonder en met oculair - dat heeft enorm veel invloed op de plek waar het focus ligt. Heeft niets met frequenties te maken (in dat laatste geval hebben we het over chromatische abberaties - dat is iets heel anders).

Skyheerlen

Aluminium rules!
Je brengt extra optische elementen in en dat verplaatst het focuspunt. Kan heel goed zijn dat zonder oculair wel een scherp beeld gehaald kan worden, en met niet, doordat het bereik vd scherpstelling te klein is.

Als je met het oog moet focussen, heb je niet goed scherpgesteld. Het oog kan wel iets corrigeren, maar niet veel.

Bob Slee

Meteoriet
Als je met het oog moet focusen, heb je niet goed scherpgesteld.
Het is niet een kwestie van met het oog "moeten" focussen. Je kunt niet anders. De ooglens is een positieve lens die een beeld op het netvlies projecteert.
Normaal komt een lichtstraal vrijwel parallel binnen en wordt gefocust door de ooglens. Het oculair van een telescoop heeft de taak een nette lichtstraal aan te bieden die door de ooglens gefocust kan worden.

ErikDijk

Quaoar
Het is niet een kwestie van met het oog "moeten" focussen. Je kunt niet anders. De ooglens is een positieve lens die een beeld op het netvlies projecteert.
Normaal komt een lichtstraal vrijwel parallel binnen en wordt gefocust door de ooglens. Het oculair van een telescoop heeft de taak een nette lichtstraal aan te bieden die door de ooglens gefocust kan worden.
@Skyheerlen bedoelt met "als het oog moet focussen" waarschijnlijk "als het oog moet accommoderen", m.a.w. als de ooglens niet gevormd is om op "oneindig" scherp te zien, maar iets boller "getrokken" moet worden door de oogkringspier.

Laatst bewerkt door een moderator:

Bob Slee

Meteoriet
Ik maakte met mijn onscherposcoop deze foto van de regio rond de Poolster. De pool zelf valt net boven de foto.
Ik ben niet ontevreden. Dit is 40 × 30 s en de eerste keer dat Skystacker meer dan 1 ster detecteerde (y)
nC34VBU.jpg

Bovenaan Onderaan