Fotometrie van heldere sterren

astrosun

Pluto
Na 7 jaar met daarbij meer dan 600 sessies fotometrie met de NMPT68 was het tijd om wat meer aandacht te gaan besteden aan heldere sterren die niet meetbaar zijn met ons lichtkanon.
Siegfried had dit al lang geleden geopperd en begin dit jaar heb ik besloten er iets aan te doen.
De voorwaarde was dat de opstelling bij mij thuis zou staan, naast mijn koepel heb ik namelijk een afschuifbaar dak zodanig dat de opstelling vliegensvlug bedrijfsklaar is.
Begin dit jaar heb ik dan een CEM70 goto montering aangeschaft en een G2 1600 Moravian ccd camera.
De ED102 refractor en fotometrisch V filter zijn in bruikleen van Astrolab.
4 april 2021 was de eerste officieel sessie waarbij 2 RR Lyra sterren met succes werden waargenomen.
Vanaf mei ben ik dan systematisch een 5 tal sterren aan het volgen waarvan 3 novae, N CAS 2021, N VUL 2021, RS OPH, en T CRB, RX BOO.
Gisterenavond heb ik dan mijn honderdste sessie afgewerkt, sommige sessie zijn heel kort door de weersomstandigheden zoals gisteren waarbij enkel de nova in Cassiopeia werd gemeten.
Dit belooft voor de komende steeds langer wordende nachten.
In bijlage kan je de grafiek van Nova Cas 2021 terugvinden, momenteel mijn meest favoriete ster. De oranje dots zijn de 74 metingen die ik tot nu toe kon doen van de nova.
De toekomst: Er staat al een 25cm F4 te popelen om in gebruik genomen te worden, maar eerst kijken hoe ik die 2 kijkers op mijn montering kan plaatsen.

Intussen doen we als de gezondheid het toelaat rustig verder.

Met veel dank aan Ludwig, Steve en Siegfried voor de hulp.

Franky Dubois (Astrosun)

Nova Cas 2021.JPG
NMPT68 F4.9 on Keller azm.mount
SBIG-6303E + VBRI filters
ED102 F7 on CEM 70
G2 1600 Moravian + V filter
Variable team Astrolab Iris
Ludwig Logie
Steve Rau
Siegfried Vanbaverbeke
Franky Dubois

Dit is interessant.
Het valt me op dat er in je grafiek van Nova Cas 2021 kleine systematische verschillen met andere waarnemers lijken te zijn (tussen JD 2459360 en 2459375), die verdwijnen na JD 2459430. Kan dat iets te maken hebben met de keuze van vergelijkingssterren?

In de AAVSO CCD Photometry Guide, pagina 45, staat het advies "pick comparison stars that are similar in magnitude to the target star".
Als ik goed heb gerekend, is het beeldveld van de Moravian 66 x 44 boogminuten op een f7/102 telescoop.
Dan zijn er maar een paar geschikte vergelijkingssterren in beeld.
Bijvoorbeeld ster 81 (TYC 4280-800-1).

Volgens de AAVSO Light Curve Generator gebruik je veel zwakkere comp stars en check stars dan andere waarnemers.
Toch is het resultaat opmerkelijk goed. Beter dan mijn visuele waarnemingen, haha.
Heb je al geprobeerd de metingen verder te perfectioneren door steeds dezelfde heldere comp star mee te nemen in de berekening?

Laatst bewerkt:

astrosun

Pluto
Bedankt voor je info Fabricius.
Ik gebruik de helderste sterren op kaart x26509f, n.l. de ster 91 als referentie en ster 90 als check ster.
Je zegt verder : "Toch is het resultaat opmerkelijk goed. Beter dan mijn visuele waarnemingen, haha. "
Wel ik doe mijn petje af voor mensen die visueel zo naukeurig kunnen schatten, zelf nooit gedaan maar misschien moet ik het toch eens proberen.

Bovenaan Onderaan