Foto van je oculairenkoffer

Houdini

Donateur
Ik stel me dikwijls de vraag : waarom zoveel oculairen?
Vroeger werkte ik met een rijtje 31-22-12-7-5 mm, momenteel met een rijtje 31-21-13-8-6 mm. Dan nog een barlow voor uitzonderlijk hoge vergrotingen (800X of meer).
Elk volgend oculair geeft ongeveer 1,5x meer vergroting, zodat het beeld wel degelijk verandert als je van oculair wisselt.

Tussenliggende oculairen hebben weinig zin - wat doe je met een 17 mm als je een 21 mm en een 13 mm hebt? Wat doe je met een 9 mm als je al een 11mm en een 7mm hebt?
Is dit gewoon verzamelwoede, of gebruik je die oculairen allemaal echt? Sleep je alle oculairen mee naar een waarneming, en hoe houd je ze dan warm (zodat ze niet ogenblikkelijk bedampen)? Mijn jas heeft 4 zakken voor oculairen, dus ik kan maximaal 5 oculairen in gebruik hebben.

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
Het is een combi, ik gebruik ze o.a. voor visueel ol planeten en dso als in combi met smartphone fotografie (met name de maan en soms planeten). Maar ook om te speuren, zoeken of uit te lijnen bijvoorbeeld.

Ik heb in het begin met barlows gewerkt (nu nog steeds voor astrofotografie) en merkte al snel dat ik het mooier/prettiger vind kijken zonder, ergo dan worden het wat meer oculairen.

Als laatste simpelweg sparen, ik zie het als een collectie (waar ik trots op ben en ook op z'n tijd even mee wil pochen uiteraard) en ik vind het een aanvulling op de hobby.

🙂

rweust

Donateur
Hier hetzelfde, slechts vijf oculairs in de koffer, 40-28-17-10-6 mm. Doe ik alles mee en gebruik nooit een Barlow, wel een CC. Alle oculairs zijn ook parfocal gemaakt op deze CC. In de praktijk gebruik ik de 40 mm (uitgeklede) Maxvision eigenlijk alleen om te zoeken met de 10" f/5 Newton op een EQ6, de 28 mm (eveneens lichtere, decloaked) Maxvision af en toe een keer voor een mooi overzicht. De 17 en 10 mm Delos gebruik ik veruit het meest en de 6 mm Delos het minst, slechts heel af en toe voor een planeet of dubbelster, maar dan moet de seeing en transparantie echt meezittten.

Verzamelen is niets mis mee en ook leuk om te doen. Ben zelf ooit begonnen met Hyperions en heb hier nog de hele set van 3,5 tot 36 mm, maar kwam er al snel achter dat je in de praktijk maar een paar oculairs gebruikt tijdens waarnemen en niet alle oculairs van eenzelfde reeks ook altijd even goed zijn.

Robert.

Laatst bewerkt:

sdn

Eris
Ik werk nu met 4 oculairs, 27-12-8-5. Misschien mag er ooit nog eens een 17 of 18 tussen de 27 en 12 bij komen om dat gat op te vullen, maar gezien de lichtvervuiling is 12mm vaak al het maximum waarbij de achtergrond donker genoeg is. De 27 is vooral om te zoeken en voor wat grote open clusters.

Ook voor mij is het omdat een verzameling zo leuk kan zijn. En ik werk ook niet graag met barlows, ik heb ook liever een reeks vergrotingen enkel in oculairs. Het komt eigenlijk ook omdat oculairen steeds beter worden, maar ook gevarieerder in design, en dan wil je ook wel eens zo'n speciaaltje aanschaffen. Ik heb bvb. een goedkope Auriga 12mm 65° wide angle gekocht, juist omdat deze maar 4 lenzen heeft en toch een groot beeldje levert, en als ik ermee naar sterrenhopen kijk zie ik inderdaad iets meer van de fijnere sterretjes.

Olivier

Mercurius
ik werk al sinds jaaaaren (sinds 2004) met 24mm - 16mm (werkpaard) - 6.7mm en 2 jaar geleden een 5mm gekocht. Af en toe gebruik ik een Powermate 2,5x. En daarmee heb ik met een 20 cm de Messier lijst en de H400 lijst gedaan in een NELM 5.5 hemel (een telescoop die ik trouwens gedurende 4 jaar intensief (obsessioneel) gebruikt heb vooraleer over te schakelen op een 18").

Ik zal me ooit nog wel eens een 2.4mm kopen - voor die enkele objecten die 1000x vergroting aanvaarden - en misschien een 31mm. En het is geen kwestie van budget.

@Houdini: ik heb trouwens een keertje door je 60cm telescoop gekeken (Eskimonevel) in Hamme Mille - in 2005 denk ik. k'zal het nooit vergeten.

Hier een foto van mijn oculairkoffer. Op maat gemaakt door mijn schoonvader. Als oculairs gebruik ik een
  • 31 mm Nagler
  • 20 mm Nagler, maar deze gebruik ik eigenlijk zelden
  • 13mm Nagler
  • 8mm Radian
  • 5mm Nagler
Op het verlanglijstje staat nog een 3.7mm Ethos en een 8mm Ethos (als vervanging van de 8mm Radian).
Meer informatie over mijn oculairkoffer kan je vinden op mijn blog

20201224-Waarneemkist-Canon EOS R-0006.jpg

Michel van Nieuwland

Zaanse Astronoom
De laatste groene speeltjes zijn binnen en daarmee is de Tele Vue Nagler collectie wat mij betreft compleet. Alle Explore Scientific °82 zijn verkocht en vervangen...
Nee, de 2,5mm en 16mm als de zoom zitten er niet bij.
Wie weet ooit later als ik ze voor een leuk bedrag tegenkom, vindt hem voor nu wel mooi zo🔭😎😁

20210206_110957.jpg20210206_111023.jpg20210206_111125.jpg20210206_111211.jpg

Bovenaan Onderaan