Foto van je oculairenkoffer

cloudbuster

blik op oneindig
Na vele aanpassingen (lees: veel kopen en verkopen) in het afgelopen jaar eindelijk "berusting" gevonden in mijn huidige range:

-24mm Panoptic voor grootste beeldveld met 1.25" (50x, 1,36°)
-20mm Pentax XW voor widefield met wat kleinere uittredepupil (60x, 1,17°)
-15mm Televue plössl voor faint fuzzies op de grens van het zichtbare (80x, 38')
-10mm Ethos voor zo'n beetje alles, maar voornamelijk galaxies (120x, 50')
-8mm Televue plössl voornamelijk voor iets meer contrast en transmissie op planeten (150x, 20')
-7mm Pentax XW voor planeten bij goede seeing, bolhopen en planetaries (171x, 25')
-6mm Fujiyama HD-OR voor wat meer contrast en transmissie op planeten en planetaries (200x, 13')
-5mm Pentax XW voor planeten, bolhopen(!), planetaries en dubbelsterren (240x, 18')

Het liefst zou ik nog een Ethos 17mm toevoegen ten koste van de Panoptic, maar ben bang dat die wat balansproblemen gaat geven (ook op mijn bankrekening...) dus laat ik het zo.
.
koffer.JPG

Laatst bewerkt:

Lifesvr

Vuurbal
Hier is het meer een accessoirekoffer, ik ben de verzameling oculairs nog wat bijeen aan het zoeken.

Op termijn gaat deze dan enkel de electronica bevatten, en krijgen de oculairs een apart koffertje.
Wat zit er nog extra bij? Een waterpasje, wat filters, adapters voor 1.25" en 2", en verschillende tussenstukjes her en der, een schroevendraaier voor collimatie en dergelijke.

image.jpeg

image.jpeg

skysurfer

Dark sky Rules!
Hier de mijne, een gewone Blokker opbergdoos en de oculairen zelf in een 10cm PVC pleepijp met afsluitdop en daarin 32mm PVC dopjes gelijmd waarin de oculairen passen. En was accessoires erbij.

Het kartonnetje helemaal links is een diafragme van 2.5cm voor overdag kijker uitlijnen op de Zon anders wordt oculair te heet. Nee ik kijk dan niet door het oculair !!!

Het doosje is aan de onderzijde van Velcro voorzien zodat die past in het rekje in ED110 statief (tweede foto) zodat ik dat in één keer naar buiten kan nemen. Op (vlieg)vakantie gaar deze doos zo de koffer in.

Met de 8cm of Dobson zet ik hem gewoon op een tafel ernaast.

Bijlagen

• IMG_1261a.JPG
    IMG_1261a.JPG
    395,6 KB · Weergaven: 2
  • eyepiecebox.jpg
    eyepiecebox.jpg
    199,1 KB · Weergaven: 2

Lifesvr

Vuurbal
Wat doet een mens op een druilerige verlofdag? Jup... Opruimen!

De rommelkoffer werd wat onhandig, zeker tijdens het waarnemen, dus ben ik wat begonnen met visueel en fotografisch te scheiden.
Dit is alvast de "visuele" koffer:
(en ja, er is strategisch plaats vrijgehouden :) )
image.jpeg

De Hyperions: 36mm,24mm,17mm,13mm en 10mm
IMG_0862a.jpg
en de overige oculairs in een ander boxje:
links 50mm Erfle, onder 16.8mm ortho, rechts 30mm plossl,
in de box: 9mm planetary, 40mm plossl, 15mm + barlow2x
IMG_0861a.jpg
En deze 2 boxen zitten weer in een grotere box:
Rechts (inhoud): 2 tablets met stellarium, een tasje met de rdf en dauwcontroller, de 2 boxjes met oculairs,
onder: battery pack, uhc en OIII filter, zoeker en daaronder nog een rood/wit lampje.

Links: van grabbeltas naar grabbelbox; iets meer ordening zo, en hopelijk ook wat makkelijker graven 's nachts
IMG_0857ab.jpg

patrickduis

Moderator
Het is wel geen koffer. Maar hier een foto van mijn huidige oculairen collectie. De Brandons zijn binnen dus ik dacht: laat ik er eens een foto van maken.
IMG_4363 Oculairen augustus 2016.jpg

Van links naar rechts achterste rij: Skywatcher Plossl 25mm, Televue 32mm Plossl, Nagler 7mm type 1, Nagler 13mm type 1, Nagler 4.8mm type 1, 35mm Panoptic, Celestron 70mm 2" Kellner.
Rechtsonder van links naar rechts: Brandon 16mm, Brandon 24mm, Brandon 8mm en Brandon 48mm.
Links 1.25" van links naar rechts: University optics 5mm ortho, Vixen 5mm ortho, Vixen 12.5mm ortho.
Midden onder 0.965 van links naar rechts: Ganymedes 6mm ortho, Vixen 5mm ortho, Yamamoto 9mm ortho, Vixen 20mm Kellner en Mizar 25mm ortho.

deevvb

Vesta
No Title

Hierbij mijn koffer.
Gloednieuw gesneden, de sneden zijn nog warm ;-)20161012_111914.jpg

Bijlagen

• photo83651.jpg
    photo83651.jpg
    1 MB · Weergaven: 5

patrickduis

Moderator
@janbstar: zo doe ik het ook. Zo zitten ze goed opgeborgen en kan het vocht er niet makkelijk bij op een vochtige nacht. Is af en toe wel wat rommelen met een rood lampje in het donker maar ik doe er alleen in wat ik voor die desbetreffende nacht nodig denk te hebben.

schoenmaker

Didymos
Mijn oculair koffer zit propvol. Zo vol, dat schuim niet meer nodig is... ;) Met de PSA er bovenop zit alles klem in het koffertje en kan deze probleemloos aan het hengsel gedragen worden.
koffer.jpg - Click image for larger version  Name:	koffer.jpg Views:	1 Size:	242.2 KB ID:	1308685

Op locatie gaat als eerste het zaklampje eruit (rood dimbaar). En de laserpointer wanneer ik op de sterrenwacht 'werk'.
Wanneer ik alles eruit haal (gebeurt eigenlijk nooit) dan blijkt het volgende er in te zitten.

inhoud.jpg - Click image for larger version  Name:	inhoud.jpg Views:	1 Size:	331.0 KB ID:	1308686

De 0.965 inch collectie bestaat inmiddels uit:
  • Kellner: 12mm en 25mm
  • Ortho: 2x 6mm, 12.5mm en 18mm
  • Meade modified achromat: 9mm en 40mm
  • Onbekend type, misschien een Kellner: 4mm
  • Adapter om 1.25" oculairen in 0.965 focusser te gebruiken
  • Adapter om 0.965" oculairen in 1.25" focusser te gebruiken
  • Verlengbusje voor 0.965"
  • Maanfilter
  • Kleurfilters: rood, blauw en geel.
0.965inch.jpg - Click image for larger version  Name:	0.965inch.jpg Views:	1 Size:	224.4 KB ID:	1308687

De 1.25" C8 accesoire-collectie bestaat uit:
  • Ortho: 6mm Takahashi, 10mm Baader.
  • Reverse Kelner Eyepiece 12mm
  • Plossl: 40mm, 17mm, 6.5mm
  • f/6.3 Reducer
  • T2 adapter
  • Zenith-prisma
  • Filters: Celestron 80A blauw, Celestron 25 rood, UHC en een UV/IR cut filter
1.25inch.jpg - Click image for larger version  Name:	1.25inch.jpg Views:	1 Size:	235.7 KB ID:	1308688

Ik heb ook nog een setje oculairs in de 0.965" maat op zolder liggen die ik niet meer gebruik (Huygens enzo)... De koffer bevat alleen dat wat ik met enige regelmaat denk nodig te hebben.

Er is nog een tweede koffer voor alle benodigdheden bij mijn monteringen. Die is een beetje off-topic ;)

Svego

Donateur
IMG_20161015_155110395.jpg

Gister even langs de bouwmarkt geweest voor een koffer en wat schuim. Dit is een stuk fijner dan alles los te dragen, alleen de ruimte voor de quickfinder moet nog wat dieper. Het mapje bovenaan wil ik nog aanpassen zodat hij beter blijft zitten en ik er een atlas achter kwijt kan. Er is nog ruimte genoeg voor een uitbreiding van het oculair repertoire :)

Dit is dan mijn oculairenkoffer. Hij was eerst gevuld met plukschuim en daar had zat mijn oculairen in.
maar sinds een paar weken heb ik 2 nieuwe oculairen van Explorer Scientific, dus dacht ik, laat ik mijn koffer nieuw opvullen met noppenschuim wat ik nog thuis had. Een tijdje terug gekocht bij de Gamma.

Bijlagen

• 20170902_162221.jpg
    20170902_162221.jpg
    3,8 MB · Weergaven: 2
Laatst bewerkt:

TomC

Arp_244
Sedert vorig weekend op ATT een nieuw koffer in gebruik genomen. Mn vorige koffer heeft 21 jaar (!) trouw dienst gedaan en mag met verdiende rust.

IMG-20180506-WA0021.jpeg

Lifesvr

Vuurbal
Het oculairengamma werd wat uitgebreid, en paste niet meer in het kleine koffertje dat ik gebruikte (dat nu als reiskoffertje zal dienen; om een selectie mee te nemen in een kleinere ruimte)

dus 2 koffers gemaakt: eentje met de dob-accessoires, en eentje voor de SCT.

Click image for larger version  Name:	960D3178-CDE2-4AD1-B97F-16E59C149F65.jpeg Views:	1 Size:	736.3 KB ID:	1383117
Bij de DOB - koffer (hierboven) werden nadien nog 3 filters toegevoegd: O-III ; CLS CCD en een UHC.
Op termijn ga ik die wel naar 2" switchen en kunnen ze naar de andere koffer.

Click image for larger version  Name:	0E142B39-2416-4C48-8C13-D9BBC717C2C2.jpeg Views:	1 Size:	641.4 KB ID:	1383118

Lifesvr

Vuurbal
Mooie sets! Waarom eigenlijk een aparte set voor de dob en één voor de SCT?

Thx!

Omdat ze niet in 1 koffer konden :)

Dob heeft ook comacorrector nodig, SCT is een ACF dus comavrij, en gebruik ik vooral om sterrenhopen of heldere objecten te schetsen. De ES-reeks doet het daar uitstekend in, daarom heb ik besloten ze te houden. Ze zijn ook wat kleiner, dus voor op (vlieg?)reis komen ze misschien nog van pas in hun oude doosje: een klein reiskoffertje. Daar zijn de Delossen net wat te groot voor.

Ed

Donateur
Ah, OK, duidelijk. Je collectie is de afgelopen jaar wel behoorlijk gegroeid als ik post #227 zie. Eyepiece-fever?

Bovenaan Onderaan