Foto van je oculairenkoffer

scorpio

Donateur
Edit: Plaats hier een foto van je oculairenkoffer en een korte omschrijving van hoe je 'm gemaakt hebt. "Mooie koffer" reacties worden na verloop van tijd verwijderd.
MoreLinux
(Moderator)

Dit is misschien de zoveelste tip over een oculairenkoffer maar ik heb noppenschuim gebruikt i.p.v.
plukschuim.

Plukschuim is wel te krijgen maar je moet het via een webshop bestellen en het is nog vrij prijzig ook.Sterker nog het is gewoon belachelijk duur.Daarom heb ik gekozen voor noppenschuim wat je bij iedere bouwmarkt kan krijgen voor nog geen 10 euro.

Bij de Lidl(alweer) kwam ik heel toevallig een prachtige aluminium koffer tegen voor 30 euro,een stuk groter dan mijn oude koffer die door de aanschaf van de vele oculairen de laatste tijd te klein was geworden.In de nieuwe koffer liggen nu 5 lagen schuim,twee boven en drie onder.De laag waar de oculairen in liggen kan ik altijd vervangen voor een nieuwe als dat nodig is(andere oculairen?).Dit is een stuk eenvoudiger en goedkoper dan wanneer er plukschuim in zou liggen.

Bekijk bijlage 9669

Bekijk bijlage 9670

Laatst bewerkt door een moderator:
Re: Oculairenkoffer

Hier mijn koffer.... net nieuw!

Bekijk bijlage 9673

Nog even toelichting van mijn koffer.

't Is een Walimex Foto-koffer (basic black) besteld bij TS voor 31 euro. Veel ruimte en plukschuim, dus zelf in te richten! Ook vallen de accessoires wat dieper in het schuim, zodat er nog een atlas of iets bovenop te leggen is. Wat ik er nog extra op heb liggen is een dikke map met heel de triatlas versie B, en de sky pocket atlas, en nog wat lijstjes die ik moet afwerken. Handig!

Ionize

Schlauchmaus

Als we dan toch met oculairenkoffertjes gaan strooien, hier de mijne.

Op aanraden in dit topic inderdaad gedaan met noppenschuim en een scherp breekmesje, gaat inderdaad erg goed!
Eerst mallen gemaakt op papier van de oculairen, deze met watervaste stift overgetrokken op het schuim, en uitgesneden.

voila!

koffert.JPG

Maurice Toet

www.mauricetoet.nl
Re: Foto van je oculairenkoffer

De koffers (waaronder die voor de oculairs) zijn gepakt... Morgenochtend op weg naar Zuid-Frankrijk :D

koffersA.JPG

koffersB.JPG

koffersC.JPG

EricB

Rimpeling in de ruimtetijd

Leuk topic. Tikkie voyeuristisch. Is toch alsof je in iemands handtasje kijkt. (Hoewel, Maurice?). Dus voor wie het ook leuk vindt hierbij de mijne. Zoals je kunt zien moet ik maar eens goed kijken hoe Scorpio het doet en dan een bezoekje aan de Gamma brengen.

100_0846.JPG

nop

Admin

Sinds jaar en dag geen koffer, maar een lidl-fotorugzakje. Ideaal. Dopjes zijn met een tipp-ex pen voorzien van de brandpuntsafstand. Handig, dan zie je het ook iets in het donker.
Mijn 30mm Pentax zit in de dob..

Bekijk bijlage 9681

paul66

Callisto

Net als Nop ook altijd een fotorugzakje.
In het middenvak stop ik meestal de telescoop die toch maar max. 35 cm lang is.
Eromheen de oculairs en ander spul.

Bekijk bijlage 9683

Jurgen

Saturnus

Heb hem eindelijk eens bekleed. Had het koffertje al een half jaar liggen, maar als het op knutselen aankomt ben ik gewoon een luie scheet. Het isolatieschuim heb ik gewoon met een keukenmes uitgesneden, van de oculairen en dergelijke heb ik eerst papieren mallen gemaakt. Heb het koffertje net even getest door er mee te schudden en het onderste boven te houden, maar alles blijft gelukkig mooi op zijn plaats zitten. :)

Bekijk bijlage 9769

Bekijk bijlage 9770

Steem

Donateur

Dit is alweer van een half jaar geleden, maar er is niet veel aan de inhoud veranderd. Alleen een polarisatiefilter is er aan toegevoegd. Rechts nog de papieren mallen. Ik wil de koffer alleen opnieuw verdelen met stukjes hout, en daar dan passende stukken foam voor snijden. Kan ik variëren en als er dan iets anders moet hoef ik niet heel het foam opnieuw te snijden. In de vakjes boven zitten nu wat handige gereedschappen (schroevendraaiers, inbussleutels, rood lampje etc.) en erachter zit mijn pocket sky atlas.

Bekijk bijlage 9775

janvangastel

Meten is weten

En hier is die van mij. Al vaak iets aan veranderd om aan te passen aan uitbreiding of iets nieuws en het past er nog steeds allemaal in.

Bekijk bijlage 9867

scorpio

Donateur

Wel,de koffer is opnieuw ingedeeld.De nieuwe binoviewer moet er natuurlijk ook in.Voorloppig blijft het zo,zal wel moeten,want hij is vol. :wink:

Bekijk bijlage 9850

Steem

Donateur

Met het oog op de toekomst en de mogelijkheid dat de koffer opnieuw ingedeeld moet worden, heb ik gebruik gemaakt van de handige sleuven die standaard in de koffer zitten. Ik heb van 3mm triplex meerdere plankjes gezaagd die op veel verschillende manieren in elkaar gehaakt kunnen worden. Zo hoef ik in de toekomst niet het hele foam opnieuw te snijden. Enige wat ik nu nog moet doen, is het nieuwe foam snijden.

Bedoeling is dat er bovenin ook nog een soort van kast komt voor inbusjes, schoevendraaiers, atlasjes etc.

_MG_1693.JPG

borix

Aarde

Ben bezig geweest om mijn oculairen koffer te verbeteren. Eerst zat er van dat schuim in wat al in blokjes gesneden was maar dat viel bijna helemaal uit elkaar. Nu van een dubbele laag schuim van een oud slaapmatje een nieuwe binnenkant gemaakt. Ben er nog mee bezig maar dit is eerste resultaat.

Op de plek onder de 5mm planetary ligt nu een 9mm kelner maar daar komt een 9mm planetary. Verder moet ik nog even kijken wat ik er bij doe want ik heb gelukkig nog wat ruimte voor misschien een red dot finder of... mmmh... meer oculairen. :denkdenk:

IMG_2240.JPG

joostjohan

Donateur

Niet zo geordend als de rest van de koffers hierboven afgebeeld, vrees ik, maar alles wat ik nodig heb zit erin, inclusief batterypack, 5 oculairen, een rdf, 2 filters, een lightshroud, zaklamp en HG collimatietools. Mijn Pocket Sky Atlas past er ook nog net bij.

Een prima koffertje van Orion!

Bekijk bijlage 11751

Roel

Totaal niet relevant

Ik heb volgens mij zo'n zelfde koffertje al JoostJohan hierboven (30x20x15) en ook ik heb er alles in weten te proppen:

Bekijk bijlage 11839

Roel

Totaal niet relevant

Met dank aan Ed: eindelijk een net koffertje voor mijn spulletjes! Plukschuim plukken mislukte hopeloos, daarom simpel noppenschuim van de bouwmarkt.

Inhoud:

-Lumicon UHC
-Orion Ultrablock
-Cheshire collimatietool
-2" oculairhouder met adapter naar 1.25" (KineOptics HC2)
-1.25" zenitprisma
-Red dot finder
-Rood lampje

-TS WA 32mm
-Vixen LVW 22mm
-Vixen LVW 13mm
-TS SW 9mm
-TMB Planetary 6mm

Bekijk bijlage 12357

Maurice

Donateur

Elders op dit forum heb ik een tip gelezen om een atache koffer te gebruiken.
Grote voordeel hierbij is dat je in het deksel makkelijk kaarten e.d. kwijt kunt en dat er mooie vakjes inzitten om potloden en pennen in op te bergen.
En natuurlijk wat imbussleutels :)

Dus mijn oude Samsonite van zolder gehaald, plukschuim bij Conrad besteld en hierbij het resultaat!
Erg licht en zeeer stevig!

Wat je ziet zijn drie SPL oculairs van WO, een UWAN16, een 7x50 verrekijkertje en een Petzl rood LED lampje.

Oja, die "loze ruimte" is gereserveerd voor nog twee UWAN's :yes

Bekijk bijlage 12716

Rutger

Dit is mijn koffer. Bestaande uit:
- TS Super Plossl 32 mm
- Plossl 25 mm
- Plossl 10 mm
- Orion Expanse 6 mm
- 2x Barlow Lens
- Maanfilter