Foto van je Klassieke Telescoop

MGralike

Donateur
Vixen ED102S

Niet echt klassiek (?), in ieder geval vintage.
Uit de korte bloeitijd van de langere (f/9) ED doublet, toen FLuoriet nog peperduur was en de allernieuwste ED glassoorten nog niet beschikbaar waren. Al snel weggedrukt door de kortere f/6.5 Fluoriet variant. Dus wel passend in de Vixen historie.
Begin jaren 1990.
Derdehands aangeschaft 2010

Bekijk bijlage 1475593

De voorste coating van de lens was behoorlijk aangetast. Het bleek onduidelijk hoe dat zo gekomen was.

Bekijk bijlage 1475590

De lens werd vakkundig gerestaureerd, van nieuwe coating voorzien door @FirstLight . Hij constateerde ook nog een licht opstaande rand. Als vakman was het zijn eer te na dat de lens met opstaande rand zijn handen zou verlaten. Dus die werd ook "even" meegenomen. En zo kwam de telescoop beter terug dan hij ooit geweest was.....

Bekijk bijlage 1475592
A beauty... Klassieker of niet.

C8 Ronald

Mimas
Mijn JWG-zelfbouwkijker (gebouwd tijdens een kijkerbouw-weekend, ik was toen vermoedelijk 9 jaar oud (1979), heb net nog even mijn ouders daarover gebeld als check want het is allemaal lang geleden nu). Dit is de tweede versie, de eerste waaide tegen de grond; ik herinner me nog dat de buis voor mijn ogen versplinterde ..., ik mocht van Bert van Sprang een tweede bouwen mits ik die wel zou verven ... en dat is deze dus - en bleek optisch beter dan de eerste!
De kijker wordt incidenteel nog gebruikt (laatste keer bij de gedeeltelijke zonsverduistering een maand geleden) en trekt dan duidelijk aandacht door zijn klassieke voorkomen. Heeft nu onderhoud nodig, maar dat komt in een andere posting aan de orde.

PS: De aparte zoeker hoorde er niet bij, maar deze heb ik op een JWG-zomerkamp van iemand erbij gekregen, ook deze moet weer even goed gemonteerd worden ...

Bekijk bijlage 1476108

Groet!
Jurjen Kranenborg
Wat leuk Jurjen! Zuinig op zijn, zijn zeldzaam geworden. De jaren '70 versies waren meestal fel oranje van kleur, dat had ook wel iets. Dit statief was inderdaad het bekende JWG kijker statief uit die tijd.

Bovenaan Onderaan