Foto van je eigen telescoop

MGralike

Donateur
De motoren voor de 3M dome en bijbehorende arduino besturing kan maar niet geleverd worden. China levert helaas alleen sporadisch en de wachttijden...

Dus dan maar manueel de boel bestieren, en op naar de volgende stappen in de planning: "De need voor (more) speed... "

M.a.w. Marco's setup 2.0 (letterlijk nu) nu in tweefout... Wat navraag gedaan bij een Duitser met 3 van deze OTA's en mogelijke uitdagingen. Lekker tweaken en vanaf nu, een vaste opstelling (unit testing here we come ;)) om alle kinderziektes en uitdagingen een voor een op te pakken. Nu eerst balans, aantal dingen vervangen uit deze tijdelijke setup (langere dovetail platen/extra dew band & controler enz), ws. NINA setup tweaken en/of kijken wat ik met SGP nog kan doen... Wordt er nu al vrolijk van ... :cool:

Eerst nog even met een extra geleende camera (CMOS), volgend jaar hopelijk met een mono er naast...

Epsilon-setup-03.jpeg Epsilon-setup-02.jpeg Epsilon-setup-01.jpeg Epsilon-setup-04.jpeg

Slecht weer in aankomst...:surrender:

Spaceman

waar is men hamer?!
Dat is een deftige kijker Digi. Heel veel succes ermee! Op donkere plaatsen kan je ook op deepsky niveau hier heel mooie objecten mee zien!.

• Leuk
Waarderingen: Digi

Digi

Atoom
Hallo Spaceman dank u, voorlopig heb ik enkel nog maar waargenomen vanuit mijn tuin wel een beetje last van straatlampen maar ga zeker in de toekomst is een donkere locatie opzoeken.

Mooie kleurenharmonie in je setup. Dat vind ik fraaier dan de combinaties van rood, oranje, wit, zwart, blauw en/of groen die voorbij komen op Astroforum. 's Nachts merk je er niks van, maar als je er overdag naar moet kijken...

Soloman

Titan
Mooie scoop Soloman.
Het is een aparte eigenschap van een mens. Deze telescoop heeft de kleinste diameter van mijn telescopen en hij is niet bijster een patser onder telescopen. Maar toch moest ik hem hebben, voornamelijk omdat ik als puber het geld er niet voor had en watertandend naar de Polaris-advertenties zat te kijken waar een Polarex 5 cm azimuthaal werd aangeprezen. Alleen maar al die twee knoppen die het instrument anders maakte dan andere lenzenkijkers.
Nu heb ik als volwassen man wel het geld liggen en kwam deze 60mm voorbij. Waar ik vroeger alleen maar van kon dromen, kon nu wel, terwijl ik voldoende geld heb voor groter spul. En dan wordt deze de langgekoesterde kers op de taart. Heel raar, want het het hoeft niet echt. Je ziet het ook bij autofanaten die eindelijk een auto van 60 jaar kopen waar ze als jochie, toen een nieuwe auto, van droomden.
De prestaties van dit ding vind ik wel erg opvallend. De zoeker is bijvoorbeel haarscherp. Het valt je direct op als je de maan in beeld krijgt in de zoeker. Ben ik niet snel gewend van zoekers.

Soloman

Titan
Hier mijn speelgoed. 30cm Sky-Watcher Dobson en een 90mm Swarovski spotting scope. Die laatste is vooral handig om voor het slapen gaan nog even 20 minuten naar de hemel te kijken.

Bekijk bijlage 1488800
Grappig, dat heb ik ook. De grotere telescopen kosten meer tijd en energie om ermee te gaan kijken. Ik gebruik de Firstscope, een 70mm tafelnewtonnetje, om 's avonds voor het slapen gaan even vluchtig te kijken. Hoef je niet van alles uit een kist te halen, of af te laten koelen, of te gaan slepen.

Bovenaan Onderaan