Flats - multiple nights

Haka

Mimas
Hallo Forum,
Ik heb een vraag over het maken van Flats. Ik maak opnames van hetzelfde object maar met verschillende focuspoints. Ik gebruik SGP en bijv na een 1 graad verschil gaat SGP opnieuw focussen, verschillende sessies maken ook extra focuspoints. Ik heb dus meerdere focuspoints om uiteindelijk een beeld te maken in Pixinsight. Moet ik dan van elk focuspoint een Flat maken en kan ik die dan allemaal tegelijk in Pixinsight in WBPP importeren? (Ik heb de Pegasus Flatmaster.)

Dank voor het lezen!

ArnoM

Donateur
Nee, dat hoeft niet.
Het gaat erom dat met de flat alle onregelmatigheden tussen sensor en het einde van je telescoop in beeld komen (vlekjes/viezigheden en vignettering).
Als de camerapositie niet veranderd kun je met 1 set flats van die sessie toe. Sterker: als je je opstelling laat staan (dus ook de camera er niet af) kun je hoogstwaarschijnlijk toe met 1 serie flats tot er grotere veranderingen zijn geweest of je ziet dat er bijvoorbeeld vlekjes bij zijn gekomen in je beeld die je met de oude flats er niet uit krijgt.

Het gaat er dus niet om waar je focuspunt is (die kan veranderen met de nacht), maar dat je in focus bent.

Haka

Mimas
Dank je wel voor je reaktie.
Ik zou dus op de laatste focuspositie dat een opname in focus was, de focusser kunnen laten staan en dan de flats maken?

Bovenaan Onderaan