Flats in Ekos

OscarKeet

Donateur
Recent eindelijk eens mijn Lascerta flatpanel uitgeprobeerd. Op zich ging het allemaal prima. Na het schieten van mijn Lights, de telescoop naar het zenith en dan het flatpanel erop.

In Ekos heb ik aangegeven dat ik flats ging maken. Ik heb, om het eens goed uit te proberen een hele reeks flats gemaakt, ook met verschillende belichtingstijden. Nu krijg ik echter het resultaat met deze curves:

Flats curves.jpg

Eerlijk gezegd zie ik geen verschil tussen de flats van verschillende belichtingstijden. Kan iemand me vertellen of EKOS misschien automatisch de juiste belichting neemt of kiest? Ik hen begrepen dat de piek moet liggen op ongeveer 2/3e van de van linkerzijde. Volgens mij zit ik zo 75%.

wvreeven

Moderator
Ja daar gaat iets mis. Heb je in de CCD tab waar je de Flats schiet misschien de Calibrate knop aangeklikt? Want dan gaat ekos inderdaad zelf aan de slag met de belichtingstijd. Ik vind het overigens een draak van een methode in Ekos en calibreer liever de belichtingstijd zelf. Het vervelende is namelijk dat Ekos na iedere opname de belictingstijd weer aanpast waardor je geen uniforme blichtingstijd voor de flats krijgt.

Maart

Vesta
Ik loop zelf altijd een beetje te stoeien met flats en heb de laatste keer gebruik gemaakt van de automatische functie in Ekos. Ekos berekende zo'n 1.5sec terwijl AV mode op de DSLR op 1/200 uit kwam. Net even gekeken naar het histrogram van de flats die Ekos heeft gemaakt maar begrijp dit helemaal.

histrogram.png

wvreeven

Moderator
@Maart waarschijnlijk is die grote "bult" rechts voor het groene kanaal en de "bult" links voor rood en blauw. Als je een tool gebruikt die die histogrammen met een kleur aanduidt, zie je het verschil beter.

Maart

Vesta
@wvreeven zojuist even bekeken met de fits viewer in Kstars en blijkt dat de hoge spike rood is, de bult is blauw en groen. De auto functie in Ekos zet de bult net ietsje voor het midden; 7000/15000 en zover ik weet is dat dan weer correct.

Bovenaan Onderaan