• Welkom op het vernieuwde forum! Als je niet kunt inloggen dan moet je je wachtwoord opnieuw instellen: Doe dit door middel van deze link: Klik hier . Email veranderd? Neem dan contact op via het contactformulier. Passen we dit aan.

Flats: ik dacht dat ik het kon

oetie

Obscuur Object
Gisteravond heb ik met 2 verschillende telescopen met mijn ZWO ASI 294 MC PRO wat opnamen gemaakt. Er blijkt al ontzettend veel stof op de sensor te zitten, maar daarvoor maken we flats, toch?! ... Euh... Alleen werken die niet voldoende. Ik heb voor de grap eens APP geïnstalleerd en de daarin gecalibreerde afzonderlijke subs zien er helemaal niet verkeerd uit, maar het eindresultaat wel.

ngc7023flatsprobleem.JPG

Je ziet rechtsonderin een soort van kronkelig paadje lopen, dat er niet hoort te zitten.

Nu is de vraag van vandaag natuurlijk: Wat heb ik verkeerd gedaan? Het lijkt wel alsof de flatfield correctie net niet op de goede plek zit, maar als de correctie op de afzonderlijke frames gaat zou dat toch niet moeten uitmaken? Ik heb de flats gemaakt aan het begin van het imagen, terwijl de telescoop al op het object gericht stond.

Hier is een losse flat frame : https://we.tl/t-o2IvfuKCxc

Anyone?

Han.K

Han
Bij kleine stofjes is een flat voldoende. Bij grote stofdeeltjes lukt het meestal niet om ze volledig uit het eindresultaat weg te krijgen.

Volgens mij heb je een kleine vezel op het eerste glas voor de camera-sensor. Tijd om het weg te borstelen/blazen met een kwast.

oetie

Obscuur Object
Oh ik had jullie reacties niet gezien, dank! Ik zal de camera er zo even bij pakken. Als dat het enige is ga ik heeeeeeeeeeeeel blij zijn :ROFLMAO:

oetie

Obscuur Object
Er zit inderdaad een haartje op. Niemand de deur uit, waar is mijn blaasbalg!

Bovenaan Onderaan