flat werkt niet goed meer met SIRIL, herkent iemand dit?

Ermanno

Ganymedes
hallo,

is er iemand die me kan vertellen wat ik verkeerd doe bij het maken van flats. of processen met SIRIL
Ik heb de flats gemaakt met de NINA flatwizard (alleen flats en darkflats) de lighs en darks heb ik ook met met gemaakt, nu bij het processen met SIRIL met de standard OSC_preprocessing script werken de flats niet meer en het gekke is dat als ik OSC_Preprocessing without flat script gebruik dan heb ik een ogenschijnlijke betere clean image. De juiste data zit in de mapjes heb ik gecheckt. wat kan er mis zijn gegaan? ik heb SIRIL opnieuw geïnstalleerd, maar het maakt niets uit. heeft iemand een idee hoe dat komt dat de flats wel schijnen te werken tijdens het runnen van de script zonder flats, maar niet werken met het standard script met flats? ik ben er erg benieuwd naar, doe ik wat verkeerd ?

Bijlagen

• OSC preprocessing withou Flat.jpg
    OSC preprocessing withou Flat.jpg
    2 MB · Weergaven: 10
  • OSC_Preprocessing.jpg
    OSC_Preprocessing.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:
hier nog de geprocessed OSC _preprocessed without flats data maar dan extreem gestreched de donuts zijn weg maar de vignetering niet helemaal

Bijlagen

• OSC preprocessing without Flat extreem gestreched.jpg
    OSC preprocessing without Flat extreem gestreched.jpg
    2,9 MB · Weergaven: 7
Of het proces van de flatcorrectie goed gaat kan je uitproberen door als light de masterflat te kiezen die dan door dezelfde masterflat moet worden gecorrigeerd.
Het resultaat moet dan een extreem egaal zijn. Als je die uitkomst krijgt is de procedure dus in orde en wordt het probleem veroorzaakt omdat de flats niet hetzelfde herderheidsverloop als je lights hebben geregisteerd en zal je moeten uitzoeken wat er met het maken van de flats verkeerd gaat.

dank, wat ik ook doe er is iets misgegaan maar wat weet ik dus nog niet, ik denk zo te zien aan de lights dat ik de nevel wat verschoven heb tijdens het imagen, maar dat verklaart volgens mij niet de vignetering die toch aanwezig is of siril raakt in de knoop ermee, hoe dan ook ik heb een plaatje gemaakt wat volgens mij best ok is, jammer dat ik maar dan een uur aan belichtingstijd verloren heb, misschien met artificial flats iets doen, maar dat komt later wel.

Welke lichtbron heb je gebruikt? Welke belichtingstijd heeft NINA gebruikt voor de flats? En heb je een filter gebruikt bij het schieten van de lights en dan dus ook bij de flats? Welke camera heb je eigenlijk gebruikt?

Histogram is ca 50 procent, setup hetzelfde als de lights, flats en darkflats gemaakt met flat panel en met flatwizard van Nina camera asi533mc . Al eerder gedaan en ging goed. Vandaar mijn vraag maar ben er dus achter dat het onderwerp verschoven is, dat deed ik zelf, dat verklaart wel de donuts in de image maar dacht ik niet de vignetering maar eigenlijk toch wel wat, maar goed ik ben toch tevreden, beter opletten de volgende keer grt

De donuts zitten toch op vaste plekken in de optische trein en niet op vaste plekken naast de nevel? Dan maakt het dus niet uit of de nevel verschoven is. De flats worden verwerkt tot een master flat en die wordt op de individuele lights toegepast. Het feit dat de stack zonder flats er veel beter uitziet laat zien dat het probleem in de flats zit. Vandaar mijn vragen.

Rond 50% histogram is prima. Heb je dezelfde temperatuur, gain, offset en belichtingstijd gebruikt voor de flats en darkflats? En zo te zien dus geen filter hmmm.

Ah en nu zie ik in je andere onderwerp dat je een L-eXtreme filter hebt gebruikt. Heb je dat al eerder gebruikt met goede resultaten? Mijn vermoeden is dat het filter niet goed infrarood van lange golflengtes blokkeert en dat je flatpanel die juist uitstraalt. Probeer eens flats te maken met de telescoop gericht op een witte muur in een kamer die door zonlicht verlicht wordt en zie of dat helpt. Zo maak ik zelf altijd flats.

Hoe lang heb je nou belicht op de flats?

Inderdaad l extreme, temp was gelijk aan de lights, de belichtingstijd van de flats was 0,29sec ik zal dat een proberen om flats te maken tegen een witte muur ipv de flatpanel. Ik wist trouwens niet dat de lights individueel gecalibreerd worden dan maakt de positie van de donuts tov de nevel inderdaad iets uit thanks

De belichtingstijd van 0,29 sec is wat kort voor deze camera. Je kunt met een wit t-shirt de voorkant van de telescoop afdekken om de lichtbron donkerder te maken. Je wil echt belichtingstijden van minimaal 1 sec hebben.

Terug
Bovenaan Onderaan