FireCapture problemen

AdriG

Titan
Gisteren heb ik voor het eerst sinds de verschijning van de planeten Saturnus en Jupiter aan de ochtendhemel het er maar weer eens op gewaagd. In de middag ter voorbereiding een aantal componenten getest ter voorbereiding. Voor dit doel had ik de ASI 120MM-S aan de laptop gekoppeld en alles nagelopen op basis van FireCapture (v2.6.08 x64).

Wat mij gelijk al opviel, was dat het naar mijn idee meer tijd kostte dan voorheen om het standaardscherm getoond te krijgen: 10 seconden turen naar een wit scherm.

Toen ik het settings menu wilde oproepen, gebeurde er helemaal niets (bij 1 minuut gewacht). Toen ik de applicatie wilde sluiten, kwam daar alsnog het settings menu tevoorschijn.

Na een herstart van FireCapture het geheel nog maar eens getest en wederom het settings menu opgeroepen. Na bijna 2 minuten te hebben gewacht, kwam daar alsnog het settings menu tevoorschijn (hetzelfde gedrag is ook te zien als je van een ander item de settings direct wilt benaderen). Op enig moment 'hangt' FireCapture ook echt.
Uiteindelijk de hele boel weer afgekoppeld en gewacht op de nacht ...

Tijdens de daadwerkelijke sessie van imaging op basis van de ASI 290mm pro, vielen mij gelijk (weer) een aantal zaken op:

- het witte scherm na het opstarten van FireCapture
- het wederom (zeer) lang moeten wachten voordat het settings menu tevoorschijn kwam

En, dat had ik nog niet gezien tijdens het 'droogzwemmen' ...

- de instellingen m.b.t. de motorized focusser worden niet bewaard. Na invoer van b.v. 200000 gevolgd door een TAB wordt de ingevoerde waarde gelijk weer gereset naar 0.

Het vreemde is dat het imagen verder totaal geen problemen geeft, zodat het uiteindelijk toch nog een geslaagde missie is geworden.

Komt iemand dit bekend voor? De configuratie zoals ik die gebruik is al twee jaar hetzelfde. Dit heb ik tot nu toe nog nooit eerder meegemaakt. Ook ervaar ik geen enkel hardware probleem. Om de USB poorten uit te sluiten, heb ik vanochtend nog eens zitten spelen met een 'kale' opstelling op basis van de dummy cam: zelfde resultaat.

Natuurlijk kan ik altijd nog proberen om FireCapture de deinstalleren en er opnieuw op te zetten.

Toch was ik benieuwd of mijn probleem uniek is of niet.

Neo

Donateur
Je zou eens op de FC user group kunnen kijken. Misschien heeft Torsten een oplossing voor jouw probleem.

Over een freeze met white screen kwam ik daar wel een draadje tegen waar het probleem verdween nadat er de ZWO ascom drivers geinstalleerd waren, maar of dat de oorzaak was...?

AdriG

Titan
Heb zojuist een upgrade uitgevoerd naar versie 2.7 ... gaat van kwaad tot erger.

Mogelijk dat de onderliggende Java Virtual Machine niet helemaal Jonkerfris meer is. Kreeg onlangs een melding om deze te updaten, maar dat lukte niet omdat Windows vond dat deze niet van een vertrouwde bron afkomstig was. De bezochte website was trouwens die van Oracle zelf, hetgeen het geheel nog misterieuzer maakt.

Het sloopwerk gaat hier verder met de gedachte dat het vanaf nu alleen maar beter kan omdat er op dit moment sowieso niets meer van FireCapture werkt.

1659796874017.png

Voor de statistieken: momenteel staat er Java versie 8 update 221 op de laptop. Kan aan mij liggen, maar dat komt mij nogal gedateerd over. Zal eerst maar eens proberen om hier een nieuwe versie van te installeren.

Lijkt er trouwens op dat de snelkoppeling nog altijd naar versie 2.6 verwijst (E:\FireCapture_v2.6_x64\FireCapture.exe) ondanks dat de update aan gaf dat deze succesvol was verlopen.

Laatst bewerkt:

ArnoM

Donateur
Net even zelf ook firecapture geïnstalleerd (v2.6) en die met dummycam even gestart. Werkte prima.
Via het programma zelf een update gedraaid. Daarna wilde firecapture niet meer starten. Java runtime error.
De folder van Firecapture leeg gemaakt, v2.7 zelf gedownload en naar deze map gekopieerd en alles werkt weer.

Mijn advies zou dus zijn om firecapture te verwijderen (hoeft niet gedeïnstalleerd, alleen bestanden en mappen worden gekopieerd vanaf een zip-file bij installatie) en zelf v2.7 te downloaden en installeren vanaf hier: http://www.firecapture.de/

Let ook op dat bij v2.7 het advies gegeven wordt om niet in Programfiles of andere windows mappen te installeren, aangezien deze het programma kunnen blokkeren.
Bij mij ging ook windows defender aangeven of ik het programma wel vertrouwde.

Schone installatie dus doen

Wat betreft je Java problemen: hier zou ik zelf niet te veel tijd in steken. Ik meen dat Java niet meer ondersteund wordt en het programma de Java onderdelen zelf meelevert.

AdriG

Titan
Toeval of niet ... maar zelf had ik inmiddels ook bovenstaande stappen uitgevoerd met eenzelfde positief resultaat.

Had mezelf even op het verkeerde been gezet door het woord "update". In feite wordt er niets geupdate, maar wordt in plaats daarvan een nieuwe zipfile gedownload die je daarna gewoon weer kunt uitpakken en er middels een snelkoppeling naar de exe kunt verwijzen.

Versie 2.6 doet het nog altijd niet (zal mij verder jeuken). Versie 2.7.10 draait hier inmiddels als een tierelier. Dat gehannes met die Java update zal ongetwijfeld weer een andere oorzaak hebben, omdat Windows denkt dat deze niet gesigned is (ondanks dat ik het beeld heb op basis van de properties dat dit WEL het geval is).

Hoe dan ook, we zijn weer back in business. :cool:

thex

Black hole
De website waarvan het pakket gehaald wordt is gesigned met inmiddels verouderde certificaten. Het is aan je browser te bepalen of je kunt downloaden. Download het pakket zelf, gebruikt deze de core engine van bv internet explorer onder de motorkap. Als je de url weet, kun je je browser vragen deze te trusten en zelf de download oppakken..

AdriG

Titan
Ik ben even het spoor (weer) bijster ...

Heb 24 uur geleden FireCapture 2.7.10 op de laptop gezet en heb het inmiddels weer voor elkaar gekregen dat ...

- ik na het opstarten weer 20 seconden naar een wit scherm zit te kijken
- het opvragen van het settings menu wederom (veel) te lang duurt

Daarnaast, en daar baal ik nog het meest van, accepteert FireCapture geen focuser positions groter dan 100000 meer. Voorheen was dit in versie 2.6 geen probleem. Voor de Esatto moet er in de regel iets van 200000 worden ingesteld, zodat met deze 'verbeteringen' FireCapture voor mij de prullenbak ik kan.

Had trouwens versie 2.7 er weer opnieuw opgezet door de oude folder in zijn geheel te verwijderen. Wat mij opviel was dat de instellingen wel bewaard waren gebleven. Waar worden deze opgeslagen? Niet in de ini-file dus en zo te zien ook niet in de Registry.

AdriG

Titan
Een deel van het 'focus raadsel' denk ik te hebben opgelost, althans verklaard.

Uit mijn aantekeningenboekje blijkt namelijk dat ik voorheen waarden gebruikte die kleiner waren dan 100000. Ik gebruikte toen een ringetje dat bij de Esatto werd geleverd. Op een gegeven moment zat de constructie muurvast aan de Baader clicklock en toen heb ik kennelijk iets teveel kracht gezet. Kortom; ringetje ontzet en een ander (bredere) tussenring aangeschft. Past perfect, maar is naar mijn idee nu dus wel de verklaring waarom ik thans een focuser postion boven de 100000 nodig heb (200000 waar het voorheen zo rond de 90000) lag.
Blijft overigens wel vreemd dat de Esatto waardes kent tot ruim boven de 400000, terwijl FireCapture het zo te zien bij 100000 voor gezien houdt ...

AdriG

Titan
Uhhh ... juist ja ...

Er is dus helemaal geen probleem ... gewoon de hoofdspiegel van de 1100 EdgeHD zodanig positioneren zodat je altijd met een waarde kleiner dan 100000 uitkomt. :sneaky:

thex

Black hole
Bij mij staat de ini file in c:\users\<username>\FireCapture\firecapture.ini. In de firecapture bin staat de java machine welke firecapture gebruikt. Hoe je eerder aan een download van java kwam snap ik niet. Ga met windows cmd box naar de firecapture/jre/bin folder en type java -version. Versie 12 moet dit zijn.
Sta je buiten die folder, dan krijg je de versie van je geinstalleerde java te zien (een oude claimde je). Die kun je uit voorzorg upgraden., maar zou niet nodig zijn. Tool gebruikt de lokale jvm.

Ik denk dat je firecapture iets wil downloaden van een site die niet bereikbaar is, en lang op antwoord wacht (eventueel ook je virus checker).

Wellicht dat opstarten onder administrator een oplossing is (bv omdat er admin files onvoorzien gelocked zijn). Je kunt daarna alleen nog maar onder admin draaien (rechter muisknop => executeer als admin).
Type ook set in en kijk naar de variabele CLASSPATH. Als die naar een oudere versie jvm wijst, kun je die ook aanpassen. Lijkt me overigens niet dat dit de vertraging oplevert.

AdriG

Titan
Bij mij staat de ini file in c:\users\<username>\FireCapture\firecapture.ini. In de firecapture bin staat de java machine welke firecapture gebruikt. Hoe je eerder aan een download van java kwam snap ik niet. Ga met windows cmd box naar de firecapture/jre/bin folder en type java -version. Versie 12 moet dit zijn.
Sta je buiten die folder, dan krijg je de versie van je geinstalleerde java te zien (een oude claimde je). Die kun je uit voorzorg upgraden., maar zou niet nodig zijn. Tool gebruikt de lokale jvm.

Ik denk dat je firecapture iets wil downloaden van een site die niet bereikbaar is, en lang op antwoord wacht (eventueel ook je virus checker).

Wellicht dat opstarten onder administrator een oplossing is (bv omdat er admin files onvoorzien gelocked zijn). Je kunt daarna alleen nog maar onder admin draaien (rechter muisknop => executeer als admin).
Type ook set in en kijk naar de variabele CLASSPATH. Als die naar een oudere versie jvm wijst, kun je die ook aanpassen. Lijkt me overigens niet dat dit de vertraging oplevert.
Ahh, ok. Gevonden.

Mogelijk verklaart de inhoud hiervan een ander fenomeen dat ik zojuist bij het testen ben tegen gekomen, namelijk dat de Esatto weliswaar wordt herkend/geinitialiseerd door FireCapture, maar er verder niets mee doet:

filterWheelCOMPort=COM4

Aangezien de Esatto per definitie onder COM4 draait, kan het dus niet zo zijn dat ook dat filterwheel daar gebruik van maakt.

AdriG

Titan
En ... inderdaad ... beide bleken onder COM 4 te draaien.

In de ini-file het filterwheel verwezen naar COM3 en in de normale setting van FireCapture de focuser ingesteld op COM4.

AdriG

Titan
Alles draait hier inmiddels weer naar tevredenheid.

Zo zie je maar weer waar een middagje proefdraaien goed voor is ...

Zou normaal gesproken een hele waarneemavond/nacht hebben verknoeid. :rolleyes:

En ja, al die vertragingen zijn nu ook weer weg. Kennelijk was het conflict tussen het filterwheel en de focuser die beiden COM4 wilde gebruiken de oorzaak.

Ook focuser positions boven de 100000 zijn nu weer mogelijk. (y)

Bovenaan Onderaan